• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos slaat af maar rijdt goed

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
16 berichten • Pagina 1 van 1
Dinkietoy
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Dinkietoy » 27 jan 2021 17:32

Hallo waarde mede Tomos rijders,

Ik heb afgelopen weekend een nieuwe blok gekocht omdat bij mijn andere blok het spietje in de krukas was geslagen en toen was ik er klaar mee dus ik een nieuw blok gekocht.
Dit is een brom blok met een 14/9 Carb met een sproeier 50. Er zit ook een standaard brom cilinderkop op en de ontsteking staat ook op brom. Ik werk nu met een 6 bougie van NGK. Verder zit mijn snor rechte uitlaat erop. Ik heb een snor maar toevallig stond er een brom blok op marktplaats.

-Keerring vervangen aan de versnellingskant. (hierdoor minder witte rook)
-Carb schoongemaakt en gecontroleerd
-Vraagtekenveer geplaatst want die was kapot
-Deo test (2 deo bussen en doorheen want wilde zeker weten dat ik dat kon uitsluiten)

Wat er nu aan de hand is:
De brommer kickt pas aan na 3 a 4 keer kicken. Dan gaat hij aan en heeft hij moeite met stationair lopen. Ik moet steeds kleine injecties geven met de hand. Maar als hij gaat rijden loopt hij Als een zonnetje en nergens last van. Trekt lekker op en rijdt goed. Dan wil ik vaart minderen en dan valt hij uit of hij loopt heel even stationair en valt dan uit. Dus ik heb hem warm stationair proberen te stellen. Dan loopt hij stationair en ga ik rijden en dan bij de volgende stop herhaalt het probleem zich. De ene keer wel en de andere keer niet. De choke veranderd niets aan de situatie en hierdoor slaat hij aan en na 10 sec slaat hij uit.
Wat mij ook opvalt is dat mijn gasdraadje welke de carb ingaat, bijna helemaal uit moet draaien. De stationair schroef heeft helemaal niets te vertellen en eraan draaien heeft geen zin. Nu heb ik voordat ik de carb erop plaatste, gekeken of de stationair schroef wel iets doet en dan zie ik netjes de gasschuif omhoog gaan bij indraaien hetzelfde met gas geven.

Ik ben hier de hele dag al mee bezig en heb al 320 keer aan de schroef gedraaid en 320 keer het gasnippeltje versteld. Het nare is dan alleen dat me tomos al weg wil rijden als ik de rem niet inknijp.

O vergeten te melden dat mijn bezinekraantje doorloopt en het filter netjes schoon is.
Ik heb ook de 8 bougie van champion geprobeerd maar geen andere reactie. Tevens heb ik wel een vonk en heb ik voor de zekerheid het zwarte doosje waar de bougiekabel inzit (weet even de naam niet) ook getest met een andere en dit had ook geen resultaat.

Nou een heel verhaal en ik hoop dat jullie nog ideeën hebben wat ik zou kunnen proberen of waar het aan ligt.

Groetjes Monique

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 27 jan 2021 18:05

Het nare is dan alleen dat me tomos al weg wil rijden als ik de rem niet inknijp.

Als hij dat al doet met een laag of normaal stationair toerental dan loopt de koppeling niet vrij.
Bougie ff eruit draaien en met de brommer een paar meter lopen....zuiger-vliegwiel moet dan stil blijven staan.

Dinkietoy
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Dinkietoy » 27 jan 2021 19:04

Het nare is dan alleen dat me tomos al weg wil rijden als ik de rem niet inknijp.

Als hij dat al doet met een laag of normaal stationair toerental dan loopt de koppeling niet vrij.
Bougie ff eruit draaien en met de brommer een paar meter lopen....zuiger-vliegwiel moet dan stil blijven staan.
En hoe zou ik hem eventueel vrij kunnen maken? Ik ga het zo proberen alleen heb de hele dag al in de schuur gestaan ben bevroren haha.
Maar dit is alleen als ik mijn gasnippelding op de carb aandraai. Gaat het dan ook nog op met de vrije koppeling?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 27 jan 2021 23:36

Als je die nippel te ver uit draait is dat hetzelfde als gas geven en dan hoort de tomos weg te rijden, daarom vraag ik ook (laag of normaal stationair toerental)

Gaskabel moet iets speling hebben (1 of 2 mm), dus niet met die nippel het stationair afstellen...als je het stuur draait van helemaal links naar helemaal rechts gaat hij iets gas geven omdat de gaskabel dan strakker komt te staan.

Een NGK 8 is veel te koud dus de 6 erin laten.
Hoe is de kleur van de bougie, moet koffie met melk kleurtje zijn.

Dinkietoy
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Dinkietoy » 28 jan 2021 08:52

ik ga zo eens kijken en even nog een proefrit maken. Het nadeel is dat het hier in het Rotterdamse tot 11 uur met bakken uit de hemel komt ahaha.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 28 jan 2021 09:53

Keerring vervangen aan de versnellingskant. (hierdoor minder witte rook) is de rook nu wel blauw van kleur.
Staat er een logo op de sproeier 50...zat deze carb eerst op het oude blokje?

Als de sproeier 50 geen logo heeft is het een imitatie sproeier en die zijn veel kleiner, die zijn te vergelijken met een originele sproeier 47 met logo.....waarom denk ik dat.....hij start pas na 3 a 4 keer kicken, dan lijkt het erop dat hij te arm loopt want normaal starten de meeste bij de 2e keer kicken al.

Dinkietoy
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Dinkietoy » 28 jan 2021 17:33

Hallo Fons,

Alvast bedankt voor uw reactie. Ik zal u mijn bevindingen van vandaag vertellen.

Getest of de zuiger stilstaat bij het lopen en dat is het geval. Gevalletje ik heb de gaskabel veels te ver uitgedraaid dus automatisch gas.

Toen gekeken naar de carb sproeier en daar staat het logo op. Deze carb zat al bij dit blok en zo ook de membraam. Zat allemaal nog aangesloten.

De rook uit de uitlaat is nu mooi blauwig van kleur bij het opstarten en als hij warm is niets eigenlijk...

Nou toen de regen weg was..startte ik de Tomos...en na 8 a 9 keer kicken ging hij gestaag aan. Ik moest hem wel in leven houden door gas bij te geven (kleine beetjes). Toen een stuk gaan rijden...en op de top de bougie eruit gehaald en bekeken. Hier het resultaat:

https://imageshack.com/user/mookie_87

Toen wilde ik hem starten direct erna...nou geen beweging in te krijgen...20 x kicken niets...toen bougie eraf gedraaid en leeg kicken...toen deed hij het na 6 keer op de choke...ik ben toen verder gereden en toen ongeveer 150 meter verder gestopt...

Dit was toen de reactie stationair...

https://m.youtube.com/watch?v=DJHsyclnl ... e=youtu.be

Toen reed ik verder en klonk hij zo..

https://youtu.be/OA26NRsvUTY

Ikzelf vind dat hij netjes zich voortbeweegt en hij voelt ook soepel..

En toen ben ik naar huis gegaan en toen ik stopte liep hij mooi stationair zonder wat eraan gedaan had...
En toen ik hem uit gezet had...na 1x kicken raak.. dalijk nog even kijken als tomos weer koud is...

Zo als u kan lezen een hoop meegemaakt..

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 28 jan 2021 18:09

In het eerste filmpje klinkt hij te arm als je gas geeft vanaf stationair, in het 2e filmpje pakt al hij beter op.

Als je spr 51 of 52 met logo hebt die eens proberen, zonder logo spr 55 of 56.

Dinkietoy
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Dinkietoy » 28 jan 2021 18:38

Helaas heb ik die sproeiertjes niet op voorraad...ze komen er wel aan!
Dat zou ook verklaren waarom de stationairrsschroef helemaal in moet...of zie ik dat verkeerd...heeft de sproeier ook invloed op het starten? Ik zal weer posten als ik de sproeiers binnen heb!

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 28 jan 2021 21:48

Sproeier heeft zeker invloed op het starten, alle benzine die aangezogen wordt uit de vlotterbak gaat als eerste door die sproeier heen.
Nadeel van de een dell sha carb is dat je geen gasnaald hebt om het mengsel onderin wat te kunt finetunen.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 jan 2021 23:24

Voordat je gaat klooien met sproeiers, eerst even het stationairgaatje doorprikken/ -blazen met een compressor en kijken of dit wat uitmaakt. Deze zit onderin de venturie opening in het aluminium (dus niet de koperen buis waar je sproeier op zit.

Afbeelding

Ook even goed op valse lucht checken van de carburateur bij de aansluiting met het spruitstuk. Kijk of de rubberen manchet achter de witte vulbus zit of in geval van alleen een bus of deze helemaal tot achterin de carburateur zit en de spleet afdekt waar de schroef zit om hem vast te zetten.

Afbeelding
Afbeelding

Dit kan wel eens de oorzaak zijn waarom de Tomos niet wil staren of stationair lopen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 30 jan 2021 01:53

-Deo test (2 deo bussen en doorheen want wilde zeker weten dat ik dat kon uitsluiten)

Dan verwacht ik geen valse lucht....tenzij je die aansluiting niet mee neemt in de deo test.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 30 jan 2021 06:20

Ik begreep dat de motor niet eens stationair wil blijven lopen tenzij gas gegeven wordt. Bij hogere toerentallen wordt de deotest onbetrouwbaar omdat het mengsel dan sneller de cilinder ingaat. Eventuele lekkages komen dan juist niet aan het licht.

Mijn eerdere post was meer bedoeld voor het niet kunnen afstellen met de stelbout onder de schuif. Maar ik neem aan dat de kabel al te strak staat en daardoor al een deel van de koperen venturie gaat werken om de motor te laten draaien. Dat is geen stationair meer.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Dinkietoy
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Dinkietoy » 31 jan 2021 19:53

Hallo heerschappen...allereerst bedankt voor jullie hulp! Ik ga morgenavond het testen en doorspuiten! Die 2 gaatjes..
Ik laat het morgen even weten!

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 31 jan 2021 20:18

Idle jet is moeilijk schoon te blazen als er vuil of aanslag in zit, zelfs met 10 bar druk lukt mij dat niet.
Draadje uit een staalborstel trekken in lekker in dat mini gaatje raggen en daarna met 10 bar doorblazen werkt wel.

Dinkietoy
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Dinkietoy » 18 feb 2021 11:56

Hallo heren,

Even een kleine terugkoppeling...Ik heb inmiddels alles doorgeprikt wat er door te prikken valt..een grotere sproeier erin (51) en een andere zuiger erin gezet (bromzuiger) met nieuwe veertjes...Hij loopt weer als een zonnetje! Het stationairsschroefje reageert ook goed! Ik wilde jullie bedanken voor je tijd en hulp!

Groetjes Monique

Kan een slotje op

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
16 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij