• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Vragen over cilinder en andere afstelzaken

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
96 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
tomosgissa
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tomosgissa » 12 feb 2021 13:52

iig geen ATF. Dan had je beter nog gewoon 2-takt olie erop/in kunnen doen.

Ik snap de reden wel, want dan vangt het beter stofdeeltjes op, maar dat hoeft in principe bij een schuimfilter niet. Bij een open filter zoals gaas is dat wel gebruikelijk en beter.
Oke, maar kan dit dan zoveel lucht tegen hebben gehouden dat de tomos er van gaat 4takten?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 12 feb 2021 16:26

Verwacht niet dat het 4takten daardoor komt, atf olie behoorlijk dun en zakt naar beneden.

Ik zou het filter gewoon uitspoelen in bv wasbenzine dan is hij weer netjes olie vrij.

tomosgissa
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tomosgissa » 16 feb 2021 08:59

Luchtfilter schoongemaakt, erop gezet en het 4takten is weer terug, kleiner sproeiertje geprobeerd haalde niks uit, is gaten boren in de de luchtfilter behuizing een idee?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 16 feb 2021 11:23

Met gaten in het luchtfilter boren maak je het slechter, leuk hè en 9 mm carb.

tomosgissa
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tomosgissa » 19 feb 2021 09:18

Nou hij lijkt nu redelijk te lopen, loopt nu 33, vroeg mij wel af of ik met ATW 33 dan geen overtoeren krijg. En is het ook nog mogelijk om een iets kleiner ATW te doen zodat hij minder overtoeren heeft en nog iets sneller loopt?

Ook vroeg ik mij af wat het verschil is in snelheid tussen GPS/bordjes langs de weg en een daadwerkelijke rollerbank

En of overtoeren van een tomos altijd slecht zijn of pas slecht zijn wanneer je hem voor lange stukken gebruikt (ik ga hem niet voor langer dan 20 min per keer gebruiken)

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 19 feb 2021 10:42

Leg dan eens uit wat volgens jouw overtoeren zijn.
Met atw 31 gaat hij 2,13 km/h harder en maakt ook 7033,13 toeren.

Een hoog toerental zorgt voor meer slijtage, is ook logische want alles gaat vaker rond of op en neer.

Ooit van correctie gehoord?
https://www.youtube.com/watch?v=M3F9osl ... Jan-Willem

tomosgissa
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tomosgissa » 21 feb 2021 08:15

Leg dan eens uit wat volgens jouw overtoeren zijn.
Met atw 31 gaat hij 2,13 km/h harder en maakt ook 7033,13 toeren.

Een hoog toerental zorgt voor meer slijtage, is ook logische want alles gaat vaker rond of op en neer.

Ooit van correctie gehoord?
https://www.youtube.com/watch?v=M3F9osl ... Jan-Willem
Ik weet niet wanneer je overtoeren precies heb maar las dat met atw 33 ook 33km gaan voor meer slijtage zorgt, is het dan de bedoeling om een kleiner tandwiel er op te zetten met het risico dat hij dan te snel loopt op een rollerbank?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 21 feb 2021 11:00

Dan moet je niet met een afgezaagde demper gaan rijden want dat draait vaak iets meer toeren...heb dat al eerder aangegeven.

tomosgissa
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tomosgissa » 24 feb 2021 08:48

Heb nu een tijdje rondgereden met sproeier 50, merk nu heel duidelijk dat de tomos even warm moet draaien en dan valt het 4takten weg, denk aan na 2-3 km. Ook is het heel duidelijk dat bij 3/4 gas het stotteren blijft maar dan vol gas (meer lucht) het stotteren weggaat. Nieuwe demper ga ik kopen, op tomosshop zie ik alleen een ingekorte (minder ver ingekort dan die van mij) staan, is dit goed of moet ik toch voor die originele lange gaan. Ook vraag ik mij af of het koud stotteren nog verholpen gaat worden wanneer het iets warmer wordt (20-25 graden)

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 24 feb 2021 11:31

Bij een originele speedy 22 mm brom zit deze demper erin https://www.tomoshop.nl/uitlaatdemper-o ... rch=demper

Jouw demper is ingekort waardoor je 1 kamer in de uitlaat overslaat, maak dus ook meer geluid.

Wat bedoel jij met stotteren als hij koud is, inhouden omdat hij te arm loopt?

tomosgissa
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tomosgissa » 24 feb 2021 12:28

Bij een originele speedy 22 mm brom zit deze demper erin https://www.tomoshop.nl/uitlaatdemper-o ... rch=demper

Jouw demper is ingekort waardoor je 1 kamer in de uitlaat overslaat, maak dus ook meer geluid.

Wat bedoel jij met stotteren als hij koud is, inhouden omdat hij te arm loopt?
Aha dus deze https://www.tomos-parts.nl/binnendemper ... os-uitlaat heb ik niet nodig? Ik dacht dat dit de originele was en degene van tomoshop al was ingekort.

stotteren als hij koud is bedoel ik mee 4takten, wat ik dus wel apart vindt gezien het feit dat ik meestal lees dat 4takten juist erger wordt wanneer het blok warm is

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 24 feb 2021 15:23

Naarmate het warmer wordt zal het mengsel steeds rijker worden. Dus ook meer stotteren. Koude lucht kan meer zuurstof bevatten dan warme lucht.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 24 feb 2021 17:52

Koud 4takten met sproeier 50 heb ik heel mijn leven nog niet meegemaakt...ik kan de eerste minuut als hij koud is niet weg rijden omdat hij dan inhoud en afslaat als je wat gas geeft omdat hij dan veeel te arm loopt.

Een goed afgestelde Tomos loopt koud dus veel te arm...je stelt de carb af zodat hij warm goed rijdt...koud blijven doet hij namelijk niet lang, of je moet er niet mee rijden.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 24 feb 2021 19:54

Afstellen warm heeft als reden dat het mengsel dan het beste verneveld blijft. Op een koud oppervlak condenseert het en krijg je druppels ipv nevel. Druppels ontbranden moeilijker dan nevel.

Vwb dat arm lopen, daarom moet je de choke ook even gebruiken totdat de motor even heeft gedraaid en de "flow" op gang is. Niet te lang op de choke want dan verzuip je de motor weer. Kwestie van aanvoelen of de motor lekker loopt., dan de choke eraf (kan bij een goed afgedtelde motor zonder afslaan) of meteen wegrijden.

Ik denk dat we teveel gaan afwijken van het onderwerp, de vadtgeroeste achterbrug. @topicstarter: moet ik het onderwerp splitsen of maak je een nieuw topic aan over afstellen?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

tomosgissa
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tomosgissa » 25 feb 2021 09:08

Koud 4takten met sproeier 50 heb ik heel mijn leven nog niet meegemaakt...ik kan de eerste minuut als hij koud is niet weg rijden omdat hij dan inhoud en afslaat als je wat gas geeft omdat hij dan veeel te arm loopt.

Een goed afgestelde Tomos loopt koud dus veel te arm...je stelt de carb af zodat hij warm goed rijdt...koud blijven doet hij namelijk niet lang, of je moet er niet mee rijden.
ik kan de eerste minuut als hij koud is niet weg rijden omdat hij dan inhoud en afslaat als je wat gas geeft omdat hij dan veeel te arm loopt.

Dit is niet het geval, heb dit ook soms maar bijna nooit. Het is echt dat wanneer ik ga rijden de eerste 2 km / eerste 5 minuten ik last heb van 4takten op de top en daarna is dit over en gebeurd het alleen nog maar sporadisch een paar seconde. Afstellen heb ik trouwens gedaan bij een warme motor, stationair loopt hij nu iets te hard maar dit is alleen slecht voor je verbruik van benzine toch?
Afstellen warm heeft als reden dat het mengsel dan het beste verneveld blijft. Op een koud oppervlak condenseert het en krijg je druppels ipv nevel. Druppels ontbranden moeilijker dan nevel.

Vwb dat arm lopen, daarom moet je de choke ook even gebruiken totdat de motor even heeft gedraaid en de "flow" op gang is. Niet te lang op de choke want dan verzuip je de motor weer. Kwestie van aanvoelen of de motor lekker loopt., dan de choke eraf (kan bij een goed afgedtelde motor zonder afslaan) of meteen wegrijden.

Ik denk dat we teveel gaan afwijken van het onderwerp, de vadtgeroeste achterbrug. @topicstarter: moet ik het onderwerp splitsen of maak je een nieuw topic aan over afstellen?
Tja het afstellen van deze 14/9 carb lijkt dus zo goed als onmogelijk... Mijn choke werkt eigenlijk slecht tot niet, het beste kan ik hem gewoon 1x aankicken en wegrijden. Excuus voor het afwijken van het onderwerp, hij mag van mij verplaatst worden en een andere titel krijgen. Of moet ik dat zelf doen?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 25 feb 2021 10:56

Een 14/9 is idd een lastige carb, het lange spruitstuk waar het mengsel 2 keer haaks door moet is ook niet ideaal maar wel handig met sproeiers wisselen of de gaskabel te vervangen.
In een kort recht spruitstuk heb je amper last van het condenseren van het mengsel, gas reactie is ook beter, nadeel is dat je het blok moet kantelen als de carb eraf moet om een sproeier of gaskabel te vervangen.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
96 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki