• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos valt uit tijdens rijden

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
35 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
W hendriksen
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor W hendriksen » 02 mar 2021 13:48

Als een motor zo plots stilvalt, is er meestal iets fataals aan de hand. Krukaskeering(en), verkeerde benzine (E10 getankt?), valse lucht, pakkingen doorgeblazen. Benzine uit de tank loop twel goed door? Welk model frame heb je, vierkant plaatwerk of rond?

Ik heb inderdaad e10 getankt, heb op die e10 een paar kilometer gereden en toen viel hij stil.

Het is een revival dus een rond frame.

Ik heb al de koppakking vervangen en de carb 3 keer schoon gemaakt maar zonder succes.

De benzine loopt wel goed door.

Ik heb het membraan checkt door de cilinder omhoog te doen en dan aan het spruitstuk zuigen, die liet geen lucht door.

Hij pruttelt een beetje als ik choke erop heb en gas geef maar dan valt hij weer stil na 3 seconden op zn best.

Zonder choke met gas doet hij echt helemaal niks.

Ik heb al met remrijniger in de carb gespoten met gas open en de startmotor draaiend maar daar reageerde hij ook niet of nauwelijks op.

Maar waar zit dan het lek?

W hendriksen
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor W hendriksen » 02 mar 2021 13:54

Als er op de sproeier een logo staat en het getal 56 is er al een probleem geweest met valse lucht want std zou je spr 49-50-51 moeten hebben in een 14/9 dellorto carb...als er GEEN logo op de spr staat is de spr vergelijkbaar met een echte dellorto spr 52 met logo.

Dus even kijken of het een echte dell spr met logo is.

Als je de carb eraf hebt kun tijdens het starten voelen of het spruitstuk goed zuigt....hij mag absoluut geen lucht uit het spruitstuk blazen want dan is het membraan lek.

Als ik hem probeer te starten met het luchtfilter eraf komt de benzine weer uit de luchtinlaat van de carb gelopen.

En het is overduidelijk dat er al eerder problemen met dit motortje was.

Want 1 tap eind is langer dan de andere drie

Er zat een aluminium koppakking op.
Nieuwe bougie
Lijkt erop dat er een nieuwe zuiger in zit want die was nog bijna voledig schoon.

De Carter is vgm ook al open geweest want ik zie een groene pakking zitten en volgensmij is die niet *standaard.

En hij heeft natuurlijk al meer dan 12k km gelopen

Die sproeier zal ik vanavond wel ff checken.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 mar 2021 15:44

E10 is slecht voor alle rubberen keerringen en pakkingen. Het kan puur toeval zijn dat het al gebeurd na een paar km rijden (heeft de vorige eigenaar dit ook al niet gedaan?) maar ik zou nu eerst checken / reparen van de krukaskeerringen aangezien dit nu voor mij verdachte #1 is.

Eventueel kun je ook nog even naar de tankontluchting kijken of deze vrij is en niet verstopt zit.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 02 mar 2021 20:44

1 cilinder tapeind is langer, zit de moer misschien op het einde van de draad waardoor de kop op die plek niet vast genoeg tegen de cilinder zit... anders een paar ringen eronder leggen.

Als je de vinger op het spruitstuk houdt en je start kun je voelen of hij goed zuigt...zuigt hij slecht dan is de kans groot de de keerringen behoorlijk lekken.

W hendriksen
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor W hendriksen » 03 mar 2021 13:49

1 cilinder tapeind is langer, zit de moer misschien op het einde van de draad waardoor de kop op die plek niet vast genoeg tegen de cilinder zit... anders een paar ringen eronder leggen.

Als je de vinger op het spruitstuk houdt en je start kun je voelen of hij goed zuigt...zuigt hij slecht dan is de kans groot de de keerringen behoorlijk lekken.
Nou ik heb net de keringen bekeken en ze zien er voor mij goed uit, maar ik vervang ze toch nog voor de zekerheid. Maar wat me wel erg opviel is dat de motorolie roze is. Volgensmij betekend dat dat er vocht bij is gekomen of benzine.
Of is er gewoon een soort atf olie die roze is?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 03 mar 2021 21:01

Meestal is de atf olie rood van kleur....als hij er lang in heeft gezeten wordt hij donkerder van kleur.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 mar 2021 13:59

ATF kan rood/ rose zijn door een kleurtoevoeging. Daardoor is het sneller te herkennen in geval van lekkage.

Ik heb zelf een transparante (normale oluekleur) in de bak. Maakt voor de functie niet zoveel uit.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

W hendriksen
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor W hendriksen » 08 mar 2021 09:51

ATF kan rood/ rose zijn door een kleurtoevoeging. Daardoor is het sneller te herkennen in geval van lekkage.

Ik heb zelf een transparante (normale oluekleur) in de bak. Maakt voor de functie niet zoveel uit.
Ik heb het gefixt!

Het was toch hem membraan, daar zat gewoon een groot gat in

W hendriksen
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor W hendriksen » 10 mar 2021 08:28

Oke ik heb hem nu weer helemaal in elkaar en hij start weer,
Omdat de olie lijn nog leeg is heb ik er tijdelijk brom mix in gedaan om hem niet zonder olie te laten lopen.

Maar hij er komt veel witte rook uit de uitlaat, heeft heel weinig power, en valt met vol gas uit. Is dit valse lucht of komt dit doordat ik er brom mix in heb gedaan?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 10 mar 2021 11:16

Heb je er nu nieuwe keerringen in zitten? omdat je zegt dat de oude er nog goed uit zien.
Komt er gelijk witte rook uit de uitlaat ,of pas later als de uitlaat heel heet is.

W hendriksen
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor W hendriksen » 10 mar 2021 11:47

Heb je er nu nieuwe keerringen in zitten? omdat je zegt dat de oude er nog goed uit zien.
Komt er gelijk witte rook uit de uitlaat ,of pas later als de uitlaat heel heet is.
Jep, nieuwe keerringen zitten er in, en die heb ik er ook goed in gedaan. Maar wat ik me nu ook bedank is dat ik ee zuiger ook heb ingesmeerd met atf olie. Maar heb hem net weer ff gestart en als ik op choke start en dan naar vol gas ga dan pakt hij goed aan en zit hij hoog in de toeren, dat houd hij vol voor een paar seconden en dan valt hij langzaam uit. En nu komt nu niet echt dikke witte rook uit maar heel klein beetje wit. En het stikt enorm.

W hendriksen
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor W hendriksen » 10 mar 2021 14:20

Heb hem net weer gestart en ik voelde een luchtlek aan de voet van de cilinder, ik kan nou niet precies voelen of het nou van de voet pakking komt of dat er gewoon een lek in de cilinder zelf zit. Maar er zit echt net een gloednieuwe voetpakking op en had bij installatie het oppervlak weer prima schoon gemaakt.
Heb er remrijniger op gespoten, met als resultaat dat hij meteen uit valt.

Heb de kopmoeren nog eens harder aangedraaid maar zonder resultaat.

Hoe kan ik zien of het de cilinder zelf is zonder het hele zaakje weer uitelkaar te halen?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 10 mar 2021 15:52

Je hebt een oud en een nieuw model voetpakking, als je de verkeerde gebruikt lekt hij.

W hendriksen
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor W hendriksen » 10 mar 2021 16:04

Je hebt een oud en een nieuw model voetpakking, als je de verkeerde gebruikt lekt hij.
En vanaf welk jaar zit de scheiding van oud en nieuw, want ik heb de oude erop gedaan en mijn tomos heeft als bouwjaar 2005.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 10 mar 2021 19:11

Je moet kijken naar de spoelers in het carter, als dat kleine spoelers zijn heb je een oud model pakking nodig.

Bekijk foto 5 en 6 even http://forum.tomosforum.nl/viewtopic.php?t=3632

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
35 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki