• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Harde tik uit koppeling of cilinder

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
Mleguijt
Tomosforummer
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 mar 2020 11:58
  • Citeer

Berichtdoor Mleguijt » 14 mar 2021 18:12

Korte beschrijving van je probleem:
- harde tik uit (waarachijnlijk) de koppeling

Wanneer ontstond het probleem:
- na het vervangen van koppelingssegmenten, drukveer en uitlaat

Aanpassingen aan je tomos (als ja, dan welke?):
- zie bovenstaand

Type tomos (brom of snor) en model:
- quadro van 2005 of eerder

Setup (carburateur/ luchtfilter/ ontsteking/ tandwielverhouding):
- 14/9 carb, luchtfilter en spruitstuk ontgrenst, bh7s ngk bougie, standaard cilinder, 50cc hd hop


Nou mijn brommer liep altijd prima, starten lopen, 50km/h op sproeier 53, geen valse lucht. Trouw beestje. Ik had alleen wel de bekende ratel en soms schoot ie hoog in de toeren voor het overschakelen.

Dus ik de koppelingssegmenten vervangen samen met de drukveer van de eerste versnelling, nieuwe pennen erbij, segmenten hebben 9 uurtjes liggen weken. Na een hoop gepruts ook vraagtekenveer en uitlaat vervangen, nieuwe atf, nieuwe bougie. Ik denk mooi, gaan we de uitlaat testen!

Echter bij starten een hele harde constante tik vanuit het blok. Ik zag dat me uitlaat niet helemaal lekker afdichtte bij de pakking maar dit zou geen tik moeten geven. Het leek uit cilinder of koppelingskant te komen. Koppeling leek me logisch gezien deze net gedaan was. Echter was dit de eerste keer dat ik de koppeling heb gedaan dus als er wat fout zit heb ik geen idee. Internet leek geen overduidelijke oplossing te geven, wel wat uitleg maar weinig beeldend materiaal.

Ik merkte wel dat de ruimte tussen de segmenten verschilt en dat de klemmetjes aan de achterkant er voor mijn gevoel verder op zouden moeten schuiven dan nu het geval is maar alles zit wel strak in elkaar.
Omhoog


Mleguijt
Tomosforummer
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 mar 2020 11:58
  • Citeer

Berichtdoor Mleguijt » 14 mar 2021 18:16

IMG-20210314-WA0013.jpeg
IMG-20210314-WA0011.jpeg
IMG-20210314-WA0009.jpeg
IMG-20210314-WA0007.jpeg
20210314_181936.jpg
Omhoog

Mleguijt
Tomosforummer
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 mar 2020 11:58
  • Citeer

Berichtdoor Mleguijt » 14 mar 2021 18:34


Link
https://youtu.be/Zck_xdTXfOs[/youtube]
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 14 mar 2021 18:49

Lastig te zien op de foto maar het lijkt erop dat je de 3 klemveren met het lange stuk niet onder het haakse stukje van de volgende veer hebt liggen....nu zou dat lange stuk naar buiten kunnen komen en dat wil je niet.
Omhoog

Mleguijt
Tomosforummer
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 mar 2020 11:58
  • Citeer

Berichtdoor Mleguijt » 14 mar 2021 19:14

Zou dit ook de oorzaak kunnen zijn voor de ratel? Zoals gezegd is dit de eerste keer dat ik de koppeling doe dus ik ben nog een beetje de preciese werking van alles aan het uitvogelen
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 14 mar 2021 20:03

Dat geluid klinkt niet als een ratel van de koppeling.

Handen om de cilinder klemmen en luisteren of het dan minders wordt, bij een warme cilinder goede handschoenen dragen die niet kunnen smelten-verbranden.
Omhoog

Mleguijt
Tomosforummer
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 mar 2020 11:58
  • Citeer

Berichtdoor Mleguijt » 14 mar 2021 21:36

Waarschijnlijk is het opgelost! Ik had inderdaad die drukveer verkeerd zitten. Ik heb hem goed gedaan en even gestart. De tik was weg!

Ik zal hem morgen voor de zekerheid even testen als ik weer fatsoenlijk licht heb en weer kan rijden, kan nu niet weg (corona) maar het ziet er naar uit dat jouw scherpe oog de stomme fout heeft ontdekt..!

Echter is de bekende tomos-ratel nog wel aanwezig, dit was juist 1 van de redenen dat de koppeling los ging. Deze is er alleen als hij stationair draait. Zogauw ik gas geef is de ratel weg.
Omhoog

Mleguijt
Tomosforummer
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 mar 2020 11:58
  • Citeer

Berichtdoor Mleguijt » 15 mar 2021 11:59

De gigantische tik uit de koppeling is inderdaad opgelost!
Ik heb hem getest en rijdt weer als vanouds, alleen hij pakt nu beter door de nieuwe segmenten!

Het enige waar ik nu dus tegenaan loop is de ratel die ik probeerde te verhelpen.. volgens mij is deze ratel typisch tomos. Stationair aanwezig en best luid. Zogauw je echt gaat rijden is het weg. Iemand die hier een oplossing voor heeft? Een nieuwe drukveer achter de segmenten heb ik dus al geprobeerd..
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 15 mar 2021 13:51

Klemmen de segmenten wel op de koppelingsnaaf met de nieuwe drukveer er tussen, geen idee of bv dmp segmenten iets ruimer zijn waardoor ze te los op de naaf zitten.
Omhoog

Mleguijt
Tomosforummer
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 mar 2020 11:58
  • Citeer

Berichtdoor Mleguijt » 16 mar 2021 07:12

Voor mijn gevoel zat de hele bedoeling best strak er omheen maarja de ratel is niet weg dus misschien niet genoeg. Zag wel een keer een filmpje van iemand die een soort dun materiaal op maat had geknipt en onder de drukveer had geplaatst. Weetnie of dit aan te raden is maar volgens hem lostte dat het probleem op.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 16 mar 2021 09:41

Dat was latoenkoper van 0,1 mm volgens mij.
Naaf met drukveer opmeten, en de sponning in het segment opmeten en je weet wat er nog over is aan ruimte.

Drukveer is 0,2 mm dik...misschien passen er wel 2 tussen als de dmp segmenten ruimer zijn.
Omhoog

Mleguijt
Tomosforummer
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 mar 2020 11:58
  • Citeer

Berichtdoor Mleguijt » 16 mar 2021 22:58

Hmm binnenkort maar even proberen dan. Voor nu mag deze wat mij betreft dicht. Probleem is opgelost. Dus niet de drukveren er verkeerd inzetten haha! Mocht mijn avontuur met de koppeling een succes worden dan beschrijf ik mijn stappen wel in een nieuwe overzichtelijke post o.i.d
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.