• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Aansluiten DC knipperlicht

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
17 berichten • Pagina 1 van 1
Theagainmen
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Theagainmen » 18 mar 2021 21:48

Dag Tomos vrienden,

Ik heb een Tomos Standard uit 2011, deze versie beschikt over een e-start knop en een knipperlicht knop maar deze zitten er niet in gebouwd. Nou had ik me even verdiept in de elektra van de tomos d.m.v. dit schema: https://wiki.tomosforum.nl/images/b/b8/ ... _kleur.jpg en merkte dat de bedrading voor de knipperlichten al op mijn kabelboom zit. Het leek me dus leuk om met een gelijkrichter 12V DC knipperlichten op mijn Tomos aan te sluiten.

Ik heb mijn kabelboom eruit gehaald en alles doorgemeten, wat in het schema staat komt voor zover mijn kennis reikt goed overeen. Ik heb met een multimeter gemeten of de schakelaar ook daadwerkelijk wat doet, en dat doet het. Als ik naar rechts druk wordt de paarse draad met de rode draad verbonden, en als ik naar links druk wordt de zwarte draad met de rode draad verbonden. De rode draad gaat in een vol geklede tomos normaal naar een clignoteur waardoor het licht knippert. In mijn DC versie knipperlichten zit dit al ingebouwd, dus er moet enkel spanning op komen te staan als de schakelaar wordt omgezet.

Wat ik nu heb geprobeerd is als volgt:
- De eerste AC ingang van de gelijkrichter op de gereguleerde 12V AC spanning gezet.
- De tweede AC ingang van de gelijkrichter op de bruine massa draad van het frame gezet.
- De DC+ uitgang van de gelijkrichter op de paarse en de zwarte draad gezet (knipperlicht links en rechts)
- De DC- uitgang van de gelijkrichter op de rode draad gezet (hierop had ik gemeten dat de paarse of zwarte draad op verbind nadat ik de schakelaar omhaal).

Na alles aangesloten te hebben zoals hierboven omschreven startte ik de Tomos en bleef het knipperlicht constant branden, onafhankelijk de positie van de schakelaar. Wat opmerkelijk is, is dat het knipperlicht bleef branden met hier en daar een paar LEDs aan of uit, terwijl hij normaliter uit zichzelf moet gaan knipperen. Hierna los het knipperlicht aangesloten op een goede 12V DC voeding en daarop werkt het wel weer normaal.

Zou iemand mij kunnen vertellen wat ik precies fout doe, en hoe ik het wél moet aansluiten? Alle hulp is welkom! :)

- Gelijkrichter: https://www.aliexpress.com/item/3291190 ... 4c4dbcOoxj
- 12V DC knipperlichten: https://www.aliexpress.com/item/3289748 ... 4c4dKPPz4f

(Ik wilde dit eigen in Elektra posten, maar daar mocht ik niks in posten lijkt het).

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 19 mar 2021 11:17

De DC+ uitgang van de gelijkrichter moet op rode draad van clignoteur....dan gaat de dc spanning naar de knipperlicht schakelaar die de spanning naar het linker of rechter knipperlicht schakelt.

De massa-min van de knipper lichten op DC - van de gelijkrichter.

Theagainmen
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Theagainmen » 19 mar 2021 12:33

De DC+ uitgang van de gelijkrichter moet op rode draad van clignoteur....dan gaat de dc spanning naar de knipperlicht schakelaar die de spanning naar het linker of rechter knipperlicht schakelt.

De massa-min van de knipper lichten op DC - van de gelijkrichter.
Dag Fons, je hebt helemaal gelijk! Het knipperlicht werkt nu prima op de schakelaar, echter met willekeurige LEDs aan en uit, dit lijkt nog niet helemaal te kloppen. Als ik ook zit na te denken zit de DC - verbonden aan het frame (want daar gaat de bruine massa uiteindelijk ook naar toe), en één AC ingang van de gelijkrichter zit ook aan het frame verbonden, dit kan geen kwaad toch en hoort zo?

Daarnaast zal ik het knipperlicht vanmiddag even los koppelen en op een aparte 12V voeding testen om te kijken of die dan wel weer doet wat het zou moeten doen.. knipperen :)

Theagainmen
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Theagainmen » 19 mar 2021 15:34

Net even het knipperlicht op een aparte 12V voeding getest en daarop werkt het wel.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 19 mar 2021 17:01

De massa van het frame is AC dus ik zou de massa van de knipperlichten aan de min van de gelijkrichter aansluiten, dan weet je zeker dat de knipperlichten geen AC via het frame krijgen.

Theagainmen
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Theagainmen » 19 mar 2021 18:39

Ik kon hier net even niet meer posten dus had Fons het volgende bericht gestuurd:
Ik dacht er zelf ook aan om de massa van de knipperlichten direct aan te sluiten op de DC-. Echter zitten alle bruine massa draden toch aan elkaar verbonden, die uiteindelijk naar het frame gaan gelijk. Ook zijn er niet echt losse massa draden die enkel naar de knipperlichten gaan, ze zitten in een heel kabelblok gemengd. Hoe zou ik dat het beste kunnen oplossen?
Hierop kreeg ik de volgende reactie:
Als je de kabelboom origineel wilt houden, zelf vanaf de knipperlichten een massa kabel leggen naar de min van de gelijkrichter.
Ik had even gedaan wat je zei en sloot eerst direct het knipperlicht op de DC+ en DC- aan van de gelijkrichter. Er gebeurde niks, toen maar gemeten met de multimeter en die gaf een mooie ~10.7 V DC spanning (motor stationair). Maar ook een ~6.4V AC? Er lijkt ergens nog iets niet te kloppen.. maar ik zou niet weten wat.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 19 mar 2021 20:52

En wat doet het knipperlicht dan als je wat gas geeft.

Heb je de brugcel met de metalen behuizing tegen het frame zitten?

Theagainmen
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Theagainmen » 19 mar 2021 23:06

En wat doet het knipperlicht dan als je wat gas geeft.

Heb je de brugcel met de metalen behuizing tegen het frame zitten?
Ook als ik een beetje gas bij geef doet het knipperlicht helemaal niks.

De brugcel zit tegen het frame aan maar maakt geen contact met één van de pinnen, heb dit als een van de eerste dingen doorgemeten. Zag dat ze dit ook al deden in een Beuners video waar ze de brugcel ook op het frame monteren, maar daarvoor eerst controleerde of dit geen contact maakte met één van de pinnen.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 20 mar 2021 01:29

Het kan ook zijn dat de elektronica in het knipperlicht van slag raakt want de dc spanning is totaal niet gestabiliseerd, enkel 4 diodes is niet een schone spanning.

FRANK59oldie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor FRANK59oldie » 20 mar 2021 08:13

Als ik het goed begrijp heb je LED knipperlichten.
Om die goed te laten werken heb je een clignoteur nodig speciaal voor LED.

Met een standaard Tomos clignoteur krijg je vreemde verschijnselen.

Theagainmen
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Theagainmen » 20 mar 2021 11:09

Het kan ook zijn dat de elektronica in het knipperlicht van slag raakt want de dc spanning is totaal niet gestabiliseerd, enkel 4 diodes is niet een schone spanning.
Ik ga nog even het een en ander meten en dan kom ik hier nog op terug!

Er zit geen clignoteur op mijn tomos, ik heb enkel de bedrading in mijn kabelboom zitten voor al zouden er knipperlichten (en dus ook een clignoteur) op zitten. De clignoteur zit al ingebouwd in de LED's dus ze hebben enkel 12V DC nodig en ze knipperen al :)

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 20 mar 2021 11:49

Dynamische knipperlichten werken heel anders door de elektronica in de knipperlichten....daar mag geen relais of clignoteur tussen want dan werken ze juist niet.

Als je ze op een voeding test doen ze het zoals het hoort, dan zit er ook geen clignoteur tussen.
Ik verwacht dat de Dc spanning goed gestabiliseerd moet zijn voor de elektronica in het knipperlicht, dan heb je iets meer componenten nodig als een alleen brugcel.

FRANK59oldie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor FRANK59oldie » 20 mar 2021 12:09

Ahhh, vandaar,.
Dat wist ik niet, ik dacht dat er gewone led knippers op zaten.

Theagainmen
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Theagainmen » 20 mar 2021 20:31

Ik verwacht dat de Dc spanning goed gestabiliseerd moet zijn voor de elektronica in het knipperlicht, dan heb je iets meer componenten nodig als een alleen brugcel.
Mhm wat verwacht je hiervoor? Nog een 12V spannings regulator voor de DC en een condensator of iets?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 20 mar 2021 21:34

Misschien helpt een elko van bv 10.000 uF over de + en - van de brugcel zetten al. (groter mag natuurlijk ook, werkt het als een mini accu)

Ik ken die knipperlichten niet dus kan ook niet zeggen of ze bv bij 11 volt werken...kun je testen als je een regelbare voeding hebt.

peterzoetermeer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 21 mar 2021 10:12

Stelregel is 1000 uF per Ampere. Die knipperlichtjes verbruiken vast geen 10 A.
Wel even aandacht voor het voltage, er kunnen rare piekspanningen optreden bij dit soort spanningbronnen. Die gaan gewoon ook door die gelijkrichter heen. Of de LED's hier last van hebben moet nog blijken, de piekspanningen treden maar kort op. De elco krijgt dit wel voor z'n kiezen en zal die pieken zeker dempen bij het opladen van de elco. Zorg ervoor dat die elco geschikt is voor bv 100 Volt. Ook is goed gedempt vastzetten belangrijk, je wilt niet dat de draadjes kapot trillen.
Eventueel meerdere kleinere elco's (zijn lichter in gewicht). Je moet ze dan parallel zetten.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 21 mar 2021 12:12

Draden kun je langs de elko buigen en dan een krimpkous erom, of een elko met schroef aansluiting nemen...alleen zijn die best duur om even te testen of het werkt.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
17 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers