• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos start alleen met choke en loopt niet goed.

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
13 berichten • Pagina 1 van 1
stefclasse
Pindabrein
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mei 2020 11:32
  • Citeer

Berichtdoor stefclasse » 24 mar 2021 23:27

Hallo,

Ik heb laatst mijn sproeier van 52 naar 54 veranderd omdat hij stotterde en bougie zag er bij 54 goed uit. Hij liep eerst ook 46 en nu 51 top maar nu wilt hij alleen nog maar starten op de choke en na 2 minuten kun je er dan mee wegrijden maar uiteindelijk valt hij dan alsnog uit. Kan dit komen door de sproeier of kan hier een andere aanleiding voor zijn.

Setup:
Standaard carberateur en cilinder(kop).
Standaard luchtfilter
Bullet uitlaat
Race membraam
En de rest standaard

Mvg Stef Classens
Omhoog


fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 24 mar 2021 23:42

Is het een replica spr 54 ? de echte dellorto sproeiers hebben een diamant logo erop staan.

Welke benzine tank je E5?

Kijk hier eens https://myronsmopeds.com/2021/03/dellorto-jets/
Omhoog

stefclasse
Pindabrein
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mei 2020 11:32
  • Citeer

Berichtdoor stefclasse » 25 mar 2021 11:36

dat zal ik zo even checken ik tank gewoon euro 95 en meng dat met 2takt olie.
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 25 mar 2021 14:40

is hier al vaak aan de orde gekomen, euro 95 is E10 en bevat 10% bio-ethanol.
Daar gaat je carburateur en je motor van kapot.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 25 mar 2021 17:55

Dit geld ook zeker voor een Tomos.

Wat doet ethanol in de benzine:
Ethanol veroudert de benzine; de ethanol toevoeging zorgt ervoor dat de kwaliteit snel achteruit gaat. Ethanol trekt meer water aan, waardoor bij opslag en stilstand van gemiddeld drie maanden een laagje water kan ontstaan, waarin bacteriegroei mogelijk is die de brandstofleidingen verstopt. Roest in de tank is dan het resultaat.
Sommige tank coatings kunnen van binnen loslaten of oplossen.
Ethanol vervuilt het brandstofsysteem; ethanol is een oplosmiddel welke bepaalde materiaal samenstellingen (rubber en kunststoffen) van het brandstofsysteem aan kan tasten, waardoor vervuiling van het brandstofsysteem ontstaat.
Ethanol maakt de benzineslang poreus; door de sterke oplossende werking van ethanol kunnen benzine slangen poreus en zelfs lek raken. Ook sommige kunststof benzinefilters in de slang kunnen poreus worden.
Ethanol tast onze gevoelige onderdelen aan: kunststof vlotters van een Bing. Het rubberen in de carburateur naar cilinderspruitstuk. Rubber afdichting van de vlotterkamer. Tankdop rubber. Benzinekraan filter. Benzine slang van rubber of kunststof. Alle kleine kunststof afdichtingen in het brandstof systeem.
Kurk van vlotters van oude carburateurs is ook niet Ethanol bestendig.
Brandstofsysteemcomponenten gemaakt van messing, koper en aluminium kunnen oxideren.
Bio-ethanol lost ook de weekmakers in keerringen op. Met name bij de krukas. Niet bestendig zijn: natuurrubber NR en butylrubber. Wel bestendig zijn: Nitril rubber (NBR) en Viton rubber. De oplossing is daar waar mogelijk NBR en Viton toepassen.
Uit Brits onderzoek is gebleken dat een benzineauto met E10-benzine ongeveer 8 procent minder zuinig is dan wanneer er Euro95 getankt wordt. Wel stoot een auto die op E10 rijdt minder CO2-emissies uit, maar omdat het brandstofverbruik hoger is, ligt de gemiddelde CO2-uitstoot van een benzinemotor met E10 toch hoger dan die van een benzinemotor met Euro95 of Euro98. Dat zal met onze Zündapps in verhouding minder zijn, maar toch zal de motor meer verbruiken om dezelfde prestaties te kunnen leveren. De hoeveelheid calorische waarde en energie in E10 benzine is minder dan in normale E5 brandstof. Dit laatste is recent bevestigd door ervaringen van Zündapp rijders die op Facebook hun ervaringen hierover deelden.
De oplossing is:
om een Premium benzine zonder of weinig ethanol toevoeging te gaan tanken, zoals Shell V-power , SuperPlus 98 (tot 5% ethanol, zoals van Q8, Gulf en Texaco) , BP Ultimate 98 (tot 5% ethanol), Ecomaxx Bike Fuel 2 (reeds voorgemengd) en Alkalytsche brandstof zoals Aspen, Husqvarna etc.Mikuni carburateur
Deze brandstoffen worden echter niet overal in Nederland verkocht en het is ook verstandig regelmatig te controleren of de oliemaatschappij er toch geen ethanol bij gaat voegen. Dit kan onder overheidsdwang gebeuren.
Je kunt eenvoudig zelf testen wat bio-ethanol doet met gevoelige onderdelen in je brommer: bij de Action verkopen ze bio-ethanol voor € 1,79 per liter. Leg hier enkele oude gevoelige onderdelen van bijvoorbeeld een carburateur in. Ethanol trekt water aan en mengt zich er mee. In het stilstaande water vindt bacteriegroei plaats en dit zorgt voor een verstopping. Ethanol tast ook de weekmakers aan in kunststoffen, zodat er vervorming en uiteindelijk lekkage optreedt. Dit is bij keerringen het geval. Niet alleen zal de keerring gaan lekken, maar het gevolg is ook minder carterdruk, welke nodig is voor goede prestaties van onze tweetakt motor.
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 26 mar 2021 08:56

Goed verhaal fons716.
Toch lukt het de overheid aardig om op deze manier die zogenaamd extreem vervuilende kleine benzinemotoren op te ruimen. En dan niet alleen 2-takt, maar alle kleine benzinemotoren. Ze kunnen niet tegen deze brandstof, duurt even, maar lossen het zogenaamde probleem op.
Nu even wachten tot het wat beter weer wordt en de grasmaaiers, freesmachines en motorpompen zijn aan de beurt. Rond september zijn de motor-kettingzagen aan de beurt. Voor deze apparaten is (al jaren) speciale synthetische benzine te koop, (die oranje 5 liter jerrycans) die voor de particulier onbetaalbaar zijn. Ook hiervoor is Shell V-power een goed alternatief.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 26 mar 2021 10:36

Laats nog met een oude Citoen cx lopen stoeien om hem weer op benzine aan het lopen te krijgen voor de apk, ding normaal rijdt op gas en dan kom je er achter wat euro 95 aanricht.

Dan is dit nog niets als ik het vergelijk met de carb van de cx.
Afbeelding
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 26 mar 2021 14:40

ook een uitstekende manier om van die old timers af te komen.
Maar je had het kunnen weten, E10 sloopt alles wat een carburateur heeft.
Daarnet iemand bezig gezien met een nieuwe freesmachine, roken dat ding.
Vraag ik, "wat voor benzine heb je er in gedaan?", antwoord, "Aspen, ja, beter voor het milieu hè, dat hoor je aan alle kanten". Ik zeg "maar dit is toch een viertakt motortje, waarom stop je er dan Aspen met 2% olie in?".
"oh, dat maakt niet zo veel uit, maar wel veel beter voor het milieu".
Jaja.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 26 mar 2021 22:59

4-takt apen (blauwe can) had ie moeten hebben, nu zit er de oranje versie in. Of de verkoper heeft m verkeerd voorgelicht of hij is zelf zo eigenwijs geweest/ onwetend om deze te nemen. Iets met klok en klepel??? Of veel goedkoper dan de blauwe variant?

Aspen is overigens van een andere samenstelling en niet te vergelijken met traditionele benzines. Aspen is ook veel langer houdbaar (shelflife) dan benzines want het is een chemisch goedje tov benzine wat een natuurproductduct is. In machines die af en toe eens gebruikt worden is Aspen beter.

In principe kan je ook Aspen oranje in je tank van je Tomos doen. Heb er echter geen ervaring mee wat dit doet met de rubberen delen en keerringen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 27 mar 2021 09:39

de man is beslist niet dom, heeft medicijnen gestudeerd is is toch een aardige techneut. In dit geval ging het maar om 1 ding: het milieu, Aspen, en dat van die olie, dat maakt niet zo veel uit, zei hij. Alles was wel blauw van de rook, ook met 2% olie dus. De can bleef oranje.
Voor mengsmering kwam het vroeger al vaak voor dat de benzine na verloop van tijd "uitgomde", zei men, de olie was de boosdoener. Alles in de carburateur zat dan vastgeplakt. Aspen was hier de oplossing voor.
Zelf gebruik ik de tomos ook niet dagelijks, wat ik dan doe is aan het begin van de straat alvast het kraantje dicht. Hij haalt het net tot huis, carb. leeg. Heb namelijk gemerkt dat een gedeelte van de benzine in de carburateur toch verdamp na verloop van tijd. De olie blijft achter, bij de eerste keer starten na het kraantje weer te hebben geopend zie je al een behoorlijke blauwe walm, veel te vet dus. Het is maar een tip voor oude tomossen zonder oliepompje.

Ik heb zelf al jaren een freesmachine die ik eigenlijk maar 1 keer per jaar gebruik, paar dagen werk en weer in de schuur.
Na een jaar, even bijvullen, uit de oude jerrycan, 3 x aan het touwtje trekken en lopen.
Ik gebruik hiervoor al jaren Shell V-power.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 27 mar 2021 17:56

Zo staat hier een FG Marder 26 cc rc autootje altijd een hele tijd stil, die motortjes draaien met een expansie uitlaat minstens 21000 rpm en moet je dus 1 op 25 smeren met een goede 2takt olie anders vreet hij aardig wat draaiende delen die door de 2takt olie gesmeerd worden....paar keer trekken en het ding loopt....met een hoop rook als hij koud is.
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 27 mar 2021 18:26

mijn tomos rookt niet, 1:50 vol synthetische olie, loopt 1:40. Dus 40x50=2000 km/ 1liter olie. Er zijn auto's die meer verbruiken.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 mar 2021 19:22

Please stay on topic.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
13 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.