• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

electra A35 - hulp met de puzzel

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
46 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 27 mar 2021 17:43

Precies wat shadowwranger zegt, als het gloei draadje in de lamp een paar millimeter verder of korter bij de reflector zit klop het lichtbeeld niet meer en kun je de tegenliggers verblinden.

Ga je zelf weer prutsen met een lamp of fitting die er niet in hoort dan klopt het brandpunt weer niet....dus originele fitting en lamp gebruiken.

Niek Mos
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Niek Mos » 27 mar 2021 18:30

Oke, check.... dus de bende vervangen door een BA 15 koplamp fitting en er een lampje bajonet 12 V 35 W in doen.

mbt shadow's strikvraag :) ......ik heb de hele bende losgehaald, dus geen idee hoe het aangesloten zat. Zonder google te vragen.... zal een de massa zijn, andere 2 maken niet uit toch ?

Bedankt voor alle hulp, geduld en delen van kennis...... ik ben echt een leek, heb sinds een week voor het eerst een brommer..... Ik onderhoud mijn eigen racefiets, maar daar houdt het ook wel op :)
"Iemand ergens nog wat talent in de kast liggen ? "

Niek Mos
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Niek Mos » 27 mar 2021 18:56

Oke...... luchtfilter, deel carburateur schoongemaakt, bougie eruit geweekt en drooggemaakt.... startte als vanouds....

en voorlicht h4 eraf gehaald en nu doet achterlicht het.... op schakelaar !

Ik ga nu de voorlamp vervangen van h4 naar de 12V W35 pitje (moet eerst bestellen) en bestel meteen remlichtschakelaars mee, hopelijk doet voor het dan ook gewoon meteen.

Enige hoofdbreker is dan waarom de uitknop het niet doet, Ik meet geen weerstand op zwart van schakelaar naar einde draad en ook op zwart naar bobine.... bedrading dus goed....
1. schakelaartje stuk ? doorgebrand, geroest van binnen ?
2. Ik zet hem nu uit op de choke, kan dat kwaad ?

Niek Mos
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Niek Mos » 27 mar 2021 19:46

onder het forum mom---- eerst zoeken en testen dan pas vragen....

1. schakelaartje is niet open te krijgen; dus nieuw boompje met nieuwe schakelaar of aparte schakelaar voor uitknop
2. elders op forum gelezen dat ik hem daarmee verzuip..... niet perse erg, maar vindt hij volgens mij niet fijn (lastiger starten, meer rook na start)

Ik hoef niet perse een verkrachte eend op mijn Tomos, een bel is ook mooi....verlichting mag van mij ook altijd aan zijn als ik start en houd het het liefst zo simpel mogelijk.

Kan ik de kop en achterlamp niet koppelen zonder de schakelaar ertussen ? Dus starten = voor en achterlicht ?

Dan hoef ik alleen nog een schakelaar als uit-knop.

Of zeg ik hier nu hele rare dingen ?

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 27 mar 2021 20:12

Prima ideen.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 27 mar 2021 23:09

Dan zou ik een schakelaar ergens uit het zicht monteren om de motor uit te zetten, kan een ander hem ook niet starten.
Of een jack chassis 3.5 mm in de dopmoer van het kroonstuk, kun je bv een jack stekker 3.5 mm gebruiken als sleutel.

Niek Mos
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Niek Mos » 28 mar 2021 12:57

Ik heb even een ander kabelboompje opgehaald, met goede stuurschakelaar.... alleen is de bekabeling anders.... geen remlichtaansluiting, wel stadslicht en kilometertellerverlichting.
Dus...

optie A oude blokje erafknippen en nieuwe op solderen (gezien mijn ervaring wellicht niet heel verstandig)
optie B nieuwe blokje aansluiten en omknutselen (nu ik het typ, lijkt het me al een slecht plan)

optie C eerder genoemde optie..... alles loshalen en een simpel systeem aanleggen... ik heb alvast een schema gemaakt
verlichting tomosfin simply.png
verlichting tomosfin simply.png (18.68 KiB) 4174 keer bekeken
vraag aan jullie:
- kan dit zoals ik het bedacht heb ? kan achterlicht ook wel direct op spanningsregelaar ipv via koplamp (geel)
- kan het kwaad dat verlichting meteen aangaat bij starten ? lijkt mij niet toch ?

Idee van Fons (moest even googlen).... de jack chassis aansluiten om de zwarte kabel, de stekker als sleutel snap ik nog, maar niet hoe ik het systeem in de dopmoer krijg....en start hij dan niet zonder jack-stekker ? Is dit gevoelig voor vocht (kortsluiting), heeft de zwarte draad geen aarde nodig (waarschijnlijk een domme vraag)

peterzoetermeer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 28 mar 2021 15:47

Nu heb je geen schakelaar voor je koplamp, heb je dus of groot licht of dimlicht. Gaat een van beiden kapot, zit je dus in het donker.
Normaal zit de draad naar het achterlicht in hetzelfde kabelschoentje als die voor de stadslicht (die je net hebt).
Hoeft natuurlijk niet, kan net zo goed vanaf de spanningsregelaar, is dichterbij ook.
De uitknop doet niets anders dan de zwarte draad verbinden met massa, als dat het niet deed bij de oude schakelaar, kan het dus aan de zwarte draad liggen, is die wel verbonden met de bobine? Gemeten?
De schakelaar kan kapot zijn, maar het kan ook aan de (bruine) draad liggen van de schakelaar naar massa, is die wel aangesloten en goed?

Niek Mos
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Niek Mos » 28 mar 2021 16:19

Ja, ik zou ook wel twee aansluitingen kunnen maken voor verlichting.

Zwarte draad gemeten en geeft geen weerstand.... de massa van de oude schakelaar liep naar een remlichtschakelaar (die niet aangesloten was.... dus geen massa ?) Zou dat dan de reden zijn dat hij het niet deed...

-> heeft de uitknop naast de zwarte draad massa nodig ? Haalt hij het normaal gesproken dan via de schakelaar ? Zou in bovenstaande tekening dan nog een massa moeten lopen van knop naar massa (bij bobine) of maakt hij gebruik van massa via frame ?
ik probeer het te snappen :)

peterzoetermeer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 28 mar 2021 18:51

Van de schakelaar zou een draad met vaste spanning naar de rechter remlichtschakelaar kunnen lopen, geen massa.
De zwarte draad komt van de verbinding tussen spoel en bobine. De bobine maakt hoogspanning om de bougie te laten vonken. Als je die zwarte draad verbindt met massa dan maak je eigenlijk kortsluiting, er blijft geen stroom over voor de bobine, de bougie vonkt niet meer en de motor stopt. Zo werk het. Snap je?
Voor het gemak, loopt er dus een zwarte draad naar de stuurschakelaar. Als je de knop omzet is het de bedoeling dat de zwarte draad dus verbonden wordt met massa. In de regel is dit een bruine draad, maar dan moet die wel goed aangesloten zijn. Het frame als massa gebruiken is bij tomos wel eens een probleem. De motor hangt maar met een paar bouten in het frame. Als hier lekker veel vet tussen zit heb je kans dat het frame slecht contact maakt met het frame. Hoe verder je hier vanaf zit, hoe rotter het wordt, je stuur, spatborden, allemaal slechte massapunten.
Beter is het massapunt bij de bobine te gebruiken of het massapunt bij de spanningsregelaar. Als dit punt geen goed contact maakt, doet niets het.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 28 mar 2021 18:57

Als de stuurschakelaar geen massa heeft werkt de uitknop en de claxon niet....die worden door de schakelaar met de massa verbonden als je op het knopje drukt.....zonder massa aan de schakelaar kun je lang en vaak drukken maar dan gebeurt er niets.

Dus waar zit die groene draad van de stuurschakelaar aan ?

peterzoetermeer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 28 mar 2021 19:14

Ik zie tot mijn verbazing dat op het universele schema er geen bruine massadraad loopt van de stuurschakelaar naar een massapunt. Heel creatief opgelost, er loopt een groene draad naar het massapunt van de kilometerteller en ja, als je die zooi eraf knipt omdat je toch geen kilometerteller hebt, doet de aan/uit schakelaar en je toeter het dus ook niet. Vraag mij niet welke idioot die draad ooit groen heeft gemaakt.
bewerkt!

Niek Mos
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Niek Mos » 28 mar 2021 20:22

Nav Peter; Bedankt voor je uitleg. ...dus voor een aparte uitschakelaar met ook een massa terug naar bobine.
Klopt hoor...er loopt een spanning (geel) van schakelaar naar remlichtschakelaar en geen massa
Haalt de uitknop op de schakelaar in mijn eerdere schema zijn massa dan via massa die naar koplamp en spanningsregelaar loopt ?

Fons; daarmee volgens ook mijn antwoord op jouw vraag.... de massa van de stuurschakelaar loopt bij mij via koplamp naar aardepunt op spanningsregelaar.

of.... wacht..... kan het dat mijn massa bij de koplamp niet goed aangesloten zat ? en daardoor de stuurschakelaar geen massa kreeg, waardoor toeter en uitknop niet werken ?

Is dat ook wat shadowranger stiekem bedoelde met zijn post op 27-03 15.31 ?
"De lamp op je foto is idd een H4 type met groot en dimlichtfunctie. Mijn vraag aan jou is welke poot van de koplamp de common massa is en welke de dim-/ grootlichtfunctie heeft (met de resp. kleuren geel/ wit/ roze). Dit ivm de aansluitingen in de koplamp en de bedrading van je tomos.'"

testen door de aansluitingen daar te wisselen en anders massa vanuit stuur eens rechtstreeks aan te sluiten (zonder koplamp) - durf m niet in de stromende regen te testen aangezien ik alles open heb liggen..... en binnen starten... gaan pubers en vrouw me boos aankijken. (dus moet even tot morgen wachten)

#wat n puzzel zeg :)

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 28 mar 2021 21:00

Gele draad op de H4 lamp moet massa zijn, maak anders een foto van de achterkant van het koplamphuis.

Afbeelding
Is ook heel simpel te meten met een multimeter op ohm.

Niek Mos
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Niek Mos » 28 mar 2021 21:38

De bende hangt al los, maar voor de goede orde:
- binnenkomst kabelboom; grijze gaat door naar stuurschakelaar, bruin groen zou op minmassa moeten, blauw op groot en wit op dim, maar aangezien er geen verschil is bij deze lamp, maakt dat eigenlijk niet uit toch.... zolang massa maar op massa zit.

Ik heb al een andere fitting besteld om er een duplo 12v 35w in te zetten zoals shadow voorstelde
Bijlagen
thumbnail_IMG_20210328_212928936.jpg

Niek Mos
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Niek Mos » 28 mar 2021 21:43

Ik zal morgen testen of toeter en uitknop het wel doen als ik de aarde in ieder geval juist aansluit. Dat zou mooi zijn, want dan kan ik deze kabelboom houden en remlichtschakelaars aansluiten.

Zo niet..... dan wordt het plan b... ofwel verlichting voor en achter rechtstreeks via spanning en massa op regelaar (zonder stuurschakelaar) ...
Uitknop apart met zwarte stroomdraad en een massa.... Kan dan ook een contactslot-achtig iets van maken.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 28 mar 2021 22:56

Die groen met bruine draad die in de koplamp hangt even aan de multimeter hangen, de andere draad van de multimeter tegen massa van het frame (meter op ohm) dan zou het dicht in de beurt van 0 ohm moeten zijn....anders de bruine draad die ergens aan massa hoort te zitten checken op goed contact met het frame.

Niek Mos
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Niek Mos » 30 mar 2021 11:55

Gisteren koplamp anders aangesloten en boven wonder deed hij het.

Toeter en uitknop doen het niet, maar wat ik niet snap dat hij ook niet uit gaat als ik met de meter de zwarte uit draad verbind met een aarde (groen, bruin) op stuurschakelaar, terwijl de draden geen weerstand meten.
Alle draden (ook van toeter) gemeten met ohmmeter- allemaal komen ze bij 0.

Toeter hoeft het niet te doen, maar uitknop wel, dus dacht.... ik zet er een nieuwe stuurschakelaar op... daar leek het uitknopje het sowieso niet goed te doen.

Maar...... tjeee.... was is dat solderen een ellende.... zeker met een oud ding met grote stift, die duidelijk aan vervanging toe is.... 2 draadjes in 1 uur :).

Waarom de uitknop het niet doet is mij echt een raadsel..... dat hij niet uitgaat met massa, zou je zeggen een kabelbreuk , maar die meet ik nergens..
Ik hoop dat het met een nieuwe schakelaar gefixt is en hij het wonder boven wonder doet.... eerst maar eens een soldeerstift met punt proberen

peterzoetermeer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 30 mar 2021 16:43

Staat er wel spanning op de toeter? Indien ja, trek een losse draad van de andere aansluiting op de toeter naar massa. Doet de toeter het niet? Toeter kapot. Beetje gas geven kan helpen, die toeter doet het echt rot bij stationair draaien. Doet hij het wel en niet via de aardedraad vanaf de schakelaar, dan is die draad niet goed of niet aangesloten op massa. Testen met een losse draad.
Het zelfde met de uit schakelaar, staat er wel spanning op de zwarte draad bij de aansluiting (kan het niet goed zien op de foto)? Los draadje naar massa, bv het schroefje waar de bobine mee vast zit. En zo verder om uit te zoeken waar het probleem nou zit.
NB je gebruikt toch wel soldeer met harskern?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 30 mar 2021 22:23

Hoeveel watt is je soldeerbout, als dat ding te weinig vermogen heeft lukt het niet goed om draad en aansluitpunt warm te krijgen, soldeerpunt koelt dan teveel af.

Lang het zaakje heet stoken is eigenlijk ook niet de bedoeling, dan trekt de warmte verder door en kunnen dingen gaan smelten...1 draad erop solderen kost mij hooguit 3 seconde.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
46 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki