• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tweede versnelling krachtverlies

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
19 berichten • Pagina 1 van 1
shom
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2021 13:33
  • Citeer

Berichtdoor shom » 20 mar 2021 14:08

Korte beschrijving van je probleem: Tomos loopt niet stationair en heeft in begin tweede versnelling weinig kracht.
Wanneer ontstond het probleem: Wordt langzaam erger.
Aanpassingen aan je tomos (als ja, dan welke?): tandwiel 28
Type tomos (brom of snor) en model: Tomos standaard snor
Setup (carburateur/ luchtfilter/ ontsteking/ tandwielverhouding): Standaard snor carburateur. Luchtfilter zonder buisje. achter een kleinere tandwiel 28. sproeier 53.

De Tomos start goed en blijft dan redelijk stationair lopen op de choke. Zodra ik dan gas geef loopt hij meteen en trekt hij redelijk op. Zodra die dan overschakelt na de tweede versnelling valt hij in het begin hard terug ook al geef ik vol gas. uiteindelijk valt hij dan stil. Dit los ik meestal op door wat met de choke te spelen. dan rijd ik dus choke dr op gas, choke dr op gas totdat hij uiteindelijk de snelheid krijgt te pakken en dan loopt hij eigenlijk gewoon goed. ook als ik wind in moet en hij schakelt over naar de twee heeft hij er moeite mee en krijgt hij hem eigenlijk niet vooruit getrokken. ook hier speel ik dan wat met de choke totdat hij wel gaat.
verder blijft de tomos ook niet stationair lopen ook al is ie warm. als ik dan moet afremmen voor een kruispunt slaat hij gewoon af

heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Omhoog


fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3877
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 20 mar 2021 14:58

Hoe is de kleur van de bougie?
Is het een sproeier met logo, of staat er alleen 53 op?
Omhoog

shom
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2021 13:33
  • Citeer

Berichtdoor shom » 20 mar 2021 15:06

bougie is koffiebruin maar rondom soms wat zwart misschien van het veel choken. en zonder logo
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3877
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 20 mar 2021 22:03

Sproeiers zonder logo zijn kleinen jouw 53 is vergelijkbaar met een echte dell sproeier 50 die een logo heeft.

Doe eerst een een deo test of hij valse lucht trekt...mocht je geen valse lucht kunnen vinden dan lijkt het erop dat hij iets te arm loopt...of de krukas keerringen zijn lek.

Zit de originele snor uitlaat er nog op?
Omhoog

shom
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2021 13:33
  • Citeer

Berichtdoor shom » 21 mar 2021 09:37

Het lijk erop dat hij wat valse lucht trekt bij de cilinder, maar verklaart dit dan ook dat ik zo weinig kracht heb onder in de tweede versnelling.
ik heb even gekeken en het lijkt erop dat ik de 28mm tecno uitlaat heb
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3877
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 21 mar 2021 13:53

Valse lucht bevat geen benzine....en op lucht wil een verbrandingsmotor helaas niet lopen...dus valse lucht oplossen-maken.
Omhoog

shom
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2021 13:33
  • Citeer

Berichtdoor shom » 29 mar 2021 16:08

Het was inderdaad valse lucht tussen de cilinder en de kop er zat duidelijk aanslag waar de valse lucht zat. Nu heb ik een vraag
Nu ik de cilinder los heb van mijn tomos kan ik dit schoonmaken door het te laten weken in benzine of iets dergelijks. En aangezien het allemaal moeilijk los ging en met wat gedoe is er volgens mij ook een beetje zand en smerigheid in het blok gekomen hoe kan ik dit het best schoonmaken?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3877
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 29 mar 2021 17:41

Het zand moet er echt uit, blok hang ik dan op zodat ik de krukas ruimte goed kan spoelen met benzine of remmen reiniger...blok goed schuin hangen zodat de benzine of remmen reiniger op de grond valt...emmer oid eronder zetten.
Omhoog

shom
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2021 13:33
  • Citeer

Berichtdoor shom » 30 mar 2021 11:17

Ik kan dus niet het blok ff volgooien en laten weken?

En de cilinder kan ik wel gewoon laten weken in benzine met spruitstuk en al?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3877
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 30 mar 2021 22:39

Waar gaat dan het zand en de troep heen als je hem vol gooit met benzine, zand is niet bang voor benzine en rent er niet uit....blijft dus mooi tussen de lagers zitten.
Omhoog

shom
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2021 13:33
  • Citeer

Berichtdoor shom » 01 apr 2021 10:39

Oke top dankjewel ga hem vanmiddag weer in elkaar draaien.
Is het slim om vloeibare pakking te gebruiken bij de koppakking en voetpakking? Of zijn er misschien andere manieren? Of is het gwn aandraaien en ut zou goed moeten zijn?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3877
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 01 apr 2021 11:27

Vloeibare pakking kan niet tegen de druk van de compressie dus dat gaat zeker lekken bij een koppakking.

Nieuwe pakkingen gebruiken en het kopje netjes kruislings vast zetten...niet in 1 keer vast draaien maar bv in 3x kruislings.
Omhoog

shom
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2021 13:33
  • Citeer

Berichtdoor shom » 01 apr 2021 14:41

Dankjewel voor het helpen

Ik heb eigenlijk ook nog een vraag over de choke. Mijn broer heeft ook een tomos en die kan op de choke starten en wegrijden en zodra hij dan warm is gas helemaal open en de choke vliegt er af.
Mijn tomos doet dit niet ik start hem op choke, pas als ik gas vol open heb en de choke gaat eraf kan ik wegrijden. Het is dus niet mogelijk om al stukje te rijden op de choke. Kan ik dit maken door het gaatje in de choke iets groter op te boren?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3877
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 02 apr 2021 01:47

Een choke is gemaakt om hem te kunnen starter als hij koud is , niet om te rijden.
Dus niet gaan boren.
Omhoog

shom
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2021 13:33
  • Citeer

Berichtdoor shom » 05 apr 2021 13:23

ik kom er nu achter dat ik een a52 blok heb met grote spoelpoorten mijn cilinder heeft wel gewoon de kleine poorten is dit erg? ik had dus de verkeerde pakking besteld met de kleine poorten waardoor toen ik het in elkaar had gedraaid daar vasle lucht kreeg. ik heb nu dus de nieuwe pakking besteld met grote spoelpoorten. maar nu dus nog de vraag maakt het uit dat mijn cilinder kleinere poorten heeft
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3877
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 05 apr 2021 19:28

Nee dat is geen probleem.
Omhoog

shom
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2021 13:33
  • Citeer

Berichtdoor shom » 09 apr 2021 17:00

Nu reed de brommer weer eindelijk en hij reed erg goed. Ik dacht hem warm te rijden om daarna de olie te vervangen. toen ik de bout eruit draaide kwam er echter heel weinig olie uit het blok. Raar maar toch maar vervangen. Toen ik daarna ging rijden kwam er flink witte rook uit de uitlaat. Dus de atf olie wat denk ik ook wel verklaarde dat er bijna geen olie meer in het blok zat. ik gok dus de keerring
moet ik dan alleen maar de krukaskeerring te vervangen? en hoe moet ik deze vervangen?
of kan het ook op een ander punt lekken?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 apr 2021 17:47

idd krukaskeerring(en) vervangen (ook meteen die achter de ontsteking). Die lekt achter de koppeling atf door en veroorzaakt de witte rook. Vreemd dat ie wel goed erop wil rijden want je moet een bak valse lucht hebben. Of zit er een grotere sproeier in om te compenseren?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

shom
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2021 13:33
  • Citeer

Berichtdoor shom » 09 apr 2021 18:42

Ik heb er sproeier 53 in zitten. Weet niet of dat zo groot is. Spruitstuk is ontgrensd, hoge druk kop en buisje uit de luchtfilter.

Maar er heeft dus al waarschijnlijk langer weinig olie in gezeten. Want ik heb nooit witten rook gezien. Weet niet hoe ik kan controleren of andere onderdelen daardoor beschadigd zijn.

Op de koppeling segmenten zat wel een roestige aanslag. Is dit erg
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
19 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.