• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Funtastic volgas weinig toeren

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
10 berichten • Pagina 1 van 1
Gerjan
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Gerjan » 14 sep 2021 21:52

Goedenavond allen,

Korte beschrijving van je probleem:
Tomos funtastic wil niet op toeren komen bij volgas
Wanneer ontstond het probleem: na vervangen krukas+lagers+keerringen+ontsteking
Aanpassingen aan je tomos (als ja, dan welke?):
70cc airsal+15mm spruitstuk
Type tomos (brom of snor) en model: snor
Setup (carburateur/ luchtfilter/ ontsteking/
tandwielverhouding):
70cc airsal met hoge druk kop, 15mm spruitstuk, 14/9 carburateur sproeier 50-56-60 en 68 geprobeerd

Voor een klant van mij heb ik een Tomos blokje gereviseerd zoals ik dit eigenlijk altijd doe, echter was bij dit motorblok het geval dat de spie behoorlijke schade had achtergelaten aan zowel de krukas als het vliegwiel, krukas is vervangen door een nieuwe originele.
De ontsteking echter was een digitale met pickup en e-start vliegwiel.
Deze heb ik vervangen door een elektronische ontsteking zonder pickup en een bijpassend vliegwiel, ontsteking staat op bromstand.

Helaas is nu het geval dat als ik de Tomos start (met een externe starter) dat hij niet blijft lopen, enkel wanneer ik volgas geef blijft hij doorpruttelen rond een normaal stationair toerental.

Bovenstaande sproeiers heb ik al geprobeerd, rond sproeier 60 zal correct moeten zijn, aangezien bij 56 de choke er op moet met het starten om hem draaiend te krijgen en bij 68 kan ik hem zonder starten.

Echter ben ik inmiddels door mijn kennis heen.

Mijn gedachten gaan richting het feit dat het blokje teveel compressie heeft waardoor hij gaat detoneren.

Wat denken jullie?

Met vriendelijke groet,

Gerjan

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 15 sep 2021 11:24

Al een deo test gedaan want sproeier 68 gebruik je pas met een 15/15.
Welk hd kopje heb je want een 65 cc dmp kopje is geen probleem icm een airsal 44 mm (65cc)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 sep 2021 11:44

Goedenavond allen,

tandwielverhouding):
70cc airsal met hoge druk kop, 15mm spruitstuk, 14/9 carburateur sproeier 50-56-60 en 68 geprobeerd

Voor een klant van mij heb ik een Tomos blokje gereviseerd zoals ik dit eigenlijk altijd doe, echter was bij dit motorblok het geval dat de spie behoorlijke schade had achtergelaten aan zowel de krukas als het vliegwiel, krukas is vervangen door een nieuwe originele.
Deze heb ik vervangen door een elektronische ontsteking zonder pickup en een bijpassend vliegwiel, ontsteking staat op bromstand.
Heb je naast de ontsteking ook de juiste CDI gemonteerd? De 4-draads versie gaat niet werken met ontsteking zonder pick-up.
Helaas is nu het geval dat als ik de Tomos start (met een externe starter) dat hij niet blijft lopen, enkel wanneer ik volgas geef blijft hij doorpruttelen rond een normaal stationair toerental.

Bovenstaande sproeiers heb ik al geprobeerd, rond sproeier 60 zal correct moeten zijn, aangezien bij 56 de choke er op moet met het starten om hem draaiend te krijgen en bij 68 kan ik hem zonder starten.

Mijn gedachten gaan richting het feit dat het blokje teveel compressie heeft waardoor hij gaat detoneren.

Wat denken jullie?

Met vriendelijke groet,

Gerjan
Een 14/9 snorcarburateur voorzien van een sproeier hoger dan 52 is niet goed, dan verzuip je je motor. En wat voor sproeieres zijn het, imitatie of origineel? Wat zit er voor filter achter (origineel of gaas of power)?

Een spruitstuk van 15 mm lijkt me wat overkill tov de carburateur. Wat is de reden om deze te monteren? Alleen vanwege de 70cc cilinder?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Gerjan
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Gerjan » 15 sep 2021 18:18

Al een deo test gedaan want sproeier 68 gebruik je pas met een 15/15.
Welk hd kopje heb je want een 65 cc dmp kopje is geen probleem icm een airsal 44 mm (65cc)
Deo test heb ik gedaan, maar hij blijft niet echt lopen dus het wou niet heel goed lukken, stijgt een heel klein beetje, amper hoorbaar, nieuwe pakkingen zijn besteld en gaan er morgen onder.

Gerjan
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Gerjan » 15 sep 2021 18:20

Goedenavond allen,

tandwielverhouding):

Heb je naast de ontsteking ook de juiste CDI gemonteerd? De 4-draads versie gaat niet werken met ontsteking zonder pick-up.

Wat denken jullie?

Met vriendelijke groet,

Gerjan
Een 14/9 snorcarburateur voorzien van een sproeier hoger dan 52 is niet goed, dan verzuip je je motor. En wat voor sproeieres zijn het, imitatie of origineel? Wat zit er voor filter achter (origineel of gaas of power)?

Een spruitstuk van 15 mm lijkt me wat overkill tov de carburateur. Wat is de reden om deze te monteren? Alleen vanwege de 70cc cilinder?

Ik heb de bijbehorende cdi gemonteerd, dus eigenlijk de volledige set vervangen, de 15mm spruitstuk was door josdijkman geleverd aan de klant als onderdeel van de 70cc set, zit een plastieken busje tussen om de buitendiameter van het spruitstuk te matchen met de binnendiameter van de carburateur.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 16 sep 2021 09:11

sproeier 50-56-60 en 68 geprobeerd.....je geeft niet aan of de sproeiers het inc logo hebben...een imitatie sproeier 50 is veel te klein, een echte 56 is te groot.

Gerjan
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Gerjan » 20 sep 2021 12:12

goedendag,

het gaat om imitatie sproeiers, heb alle pakkingen vervangen van de cilinder en inlaat+uitlaat, bromfiets pakt nu mooi aan bij sproeier zonder choke, denk dat de sproeier momenteel dus te groot is.
het gaat om imitatie sproeiers, de 68 is wel een originele sproeier.

normaliter weet ik dat een bromfiets een kleinere sproeier nodig is door de benzinekraan dicht te draaien, klimt hij dan in toeren vlak voordat hij uitvalt is het een teken dat de bromfiets teveel benzine krijgt, dit keer viel hij uit zonder in toeren te klimmen wat ik gek vind.

heb de krukaskeerringen ook gecontroleerd, deze zitten nog mooi in de passing en lekken niet.

toch wil hij nog niet klimmen in toeren. ik ben bang dat de ontsteking kapot is.

Gerjan
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Gerjan » 20 sep 2021 14:55

kan het komen doordat de carburateur te klein is voor de 70cc?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 20 sep 2021 15:14

Geloof nooit dat het aan de ontsteking ligt.
Als er een katalysator uitlaat op zit...en die gaan snel dicht zitten en zijn amper te ontkolen wil een 65cc zeker geen toeren maken...per slag moet hij veel meer kwijt dan een 50cc cilinder.

Wat doet hij bv als je de bocht 2 a 3mm speling geeft bij de cilinder, dan kan hij daar even zijn gassen kwijt.

Met een imitatie spr 56 moet je aardig in de buurt zitten.

Gerjan
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Gerjan » 20 sep 2021 15:22

heb het even geprobeerd, hij slaat wel even aan als ik de choke er op heb en tijdens het draaien van de krukas volgas geef zodat de choke er af valt

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
10 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers