• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos start niet

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
15 berichten • Pagina 1 van 1
patrickseff
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 nov 2021 22:27
  • Citeer

Berichtdoor patrickseff » 11 dec 2021 22:07

Korte beschrijving van je probleem: Tomos wilt niet starten
Wanneer ontstond het probleem: Zie tekst.
Aanpassingen aan je tomos (als ja, dan welke?): Alles, hele Tomos is vernieuwd
Type tomos (brom of snor) en model: A35 met E-start
Setup (carburateur/ luchtfilter/ ontsteking/ tandwielverhouding): Airsal cilinder 50c, Tecnigas Next R uitlaat, ontsteking op Snor-stand, Dellorto SHA 14/12. Sproeier 57-62


Ik heb mijn Tomos dus helemaal gereviseerd (behalve het blok).
Dit blok heb ik van mijn andere Tomos gehaald toen ik perongeluk verkeerde olie heb gegoten bij de benzine.
Toen ik hem destijds starte kwam er een soort knal met lucht uit het spruitstuk.
Ik heb toen het membraan en de pakkingen vervangen.

Ik heb vonk en naar mijn weten benzine. Ik krijg lucht door het spruitstuk geblazen.
Het probleem begon al meteen toen hij niet wilde starten. ik heb toen even de cilinder open gemaakt en vond daar carterolie in. Dit heb ik schoongemaakt en heb Carterkap open gemaakt. Hier zag ik een Keerring die er een deel uitgeschoten was (waarschijnlijk door die knal). Ik heb die er weer ingedrukt en dat scheen te werken er komt geen olie meer in de cilinder. Ook heb ik meer compressie daardoor uiteraard.


Nu krijg ik nog steeds niet de Tomos gestart...
Er komen veel lucht stootjes uit de uitlaat bij het starten dus daar ligt het waarschijnlijk niet aan?
De Bougie geeft alleen vonk als ik hem langs het blok hou.
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 dec 2021 22:27

Bougie vet geslagen door de motorolie? Keerring achter de ontsteking zit niet (meer) goed?

Heb je foto's van de bougie en heb je al eens geprobeerd met de bougie in de cilinder om een vonk te trekken over 8 mm tussen bougie en kabel?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

patrickseff
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 nov 2021 22:27
  • Citeer

Berichtdoor patrickseff » 11 dec 2021 22:36

Oh de keerring achter de ontsteking heb ik er ook nog wat dieper in gedrukt maar die zat al redelijk goed.
Hoe trek ik een vonk tussen de kabel en de bougie? ik heb wel een dop op de kabel. is een NGK Racing bougiekabel.
Bougie heb ik in principe nog schoon gemaakt maar zal morgen even een fototje sturen
Omhoog

Tomkremers
Pindabrein
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 dec 2021 22:59
  • Citeer

Berichtdoor Tomkremers » 11 dec 2021 23:02

Volgens mij begrijp jij niet hoe een Tomos in elkaar zit.

Als de bougie zijn zelfreinigings temperatuur niet bereikt en de isolator vuil en vettig wordt vonkt de bougie niet meer omdat dat laagje geleidend is.....lichte vorm van kortsluiting.....hij kan dan buiten de cilinder nog wel vonken maar onder compressie in de cilinder niet....voor een vonk onder compressie in de cilinder heb je veel meer spanning nodig dan in de buitenlucht.
Omhoog

patrickseff
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 nov 2021 22:27
  • Citeer

Berichtdoor patrickseff » 11 dec 2021 23:26

Dankjewel voor de uitleg Tom, ik begrijp heus wel hoe het in elkaar zit maar weet echt niet van elke component hoe dat precies werkt. Ik leer ook maar elke dag meer van een Tomos. modedit ivm in strijd met regels
Omhoog

Tomkremers
Pindabrein
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 dec 2021 22:59
  • Citeer

Berichtdoor Tomkremers » 11 dec 2021 23:29

modedit ivm taalgebruik en in strijd met regels
Omhoog

patrickseff
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 nov 2021 22:27
  • Citeer

Berichtdoor patrickseff » 11 dec 2021 23:36

modedit ivm taalgebruik en in strijd met regels
Omhoog

Tomkremers
Pindabrein
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 dec 2021 22:59
  • Citeer

Berichtdoor Tomkremers » 11 dec 2021 23:44

Modedit ivm taalgebruik en disrespect
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 dec 2021 23:49

Tomkremers & patrickseff, beide een warn ivm overtreding van de forumregels. We houden het hier netjes, beschaafd en respecteren elkaar

Eerstvolgende wordt geband.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

patrickseff
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 nov 2021 22:27
  • Citeer

Berichtdoor patrickseff » 11 dec 2021 23:52

Hoezo krijg ik nu een warn ik probeer gewoon normaal iets te vragen en deze guy gaat me een beetje lopen uitschelden dat is toch niet normaal.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 dec 2021 23:56

Om je taalgebruik in het bewuste topic. Moet ik je er echt aan herinneren?
Houd je *scheldwoord bek joh wie de fuck denk je dat je bent op mijn topic zo biggie te doen
Voor zover ik na ga begin je zelf op een negatieve manier te reageren op een reactie van een mede forumlid. Dan kun je reactie terug verwachten. Echter escaleert het in 2-3 reacties al zodanig dat ik mij genoodzaakt voel in te grijpen. Ik praat de reactie van het andere forumlid absoluut niet goed, vandaar dat ik jullie BEIDEN tot de orde roep. Disrespect en taalgebruik dat niet door de beugel kan wordt niet getolereerd, er lezen ook andere forumleden en gasten mee die wellicht niet van dergelijk taalgebruik gediend zijn.

Jullie denken anoniem te zijn op internet en je op die wijze ook op dit forum op deze wijze te kunnen/ willen uitten, maar vergeet niet dat ik als admin alles kan zien, tot en met je ip adres ( ook als je achter een VPN zit).

Je bent akkoord gegaan met de forumregels bij het registreren. Ik vind het jammer, jullie zijn beiden net een dag ingeschreven, dat jullie je meteen al "misdragen". Als je je niet aan de regels wenst te houden heb je hier niets te zoeken. Gezien de reacties die jullie beiden hebben gegeven krijg je nu een warning, bij herhaling een ban.

Op fora loop je elkaar niet te "bashen" in het openbaar, doe dat maar buiten dit platform. Duidelijk?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 dec 2021 00:03

Graag nu on topic.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3875
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 12 dec 2021 10:38

Haal het luchtfilter eraf, volgas geven en wat remmenreiniger onder de gasschuif spuiten...gashandel los laten en meteen de brommer starten.
Loopt hij dan heel even?
Omhoog

patrickseff
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 nov 2021 22:27
  • Citeer

Berichtdoor patrickseff » 12 dec 2021 13:13

Afbeelding
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3875
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 12 dec 2021 19:14

Aan een nieuwe bougie kun je niets aflezen hoe de verbranding is geweest.

Wordt de bougie wel nat na een paar keer kicken??
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
15 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 13 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.