• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Slecht lichtbeeld

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
9 berichten • Pagina 1 van 1
Dutchnoskillz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Dutchnoskillz » 18 dec 2021 20:38

Goedendag mensen sinds aanschaf van mijn Tomos A35 Snor is mijn lichtbeeld eigenlijk super slecht. ik zie maar 3 meter voor me op de grond. heb het lampje al om gedraaid en zelfs nieuwe in, laatst de spanningsregelaar vervangen aangezien deze kapot was (doorgemeten) Heb nu gelukkig weer licht maar nog steeds is het echt ruk. Ik heb een A35 met ronde koplamp. ik heb de behuizing open gemaakt en zat dus dat er helemaal geen reflector in zit. het is zeg maar van binnen egaal grijs. Denk wellicht dat hier mijn probleem in zit?

Heb veel gelezen over LED lampen in een tomos, las over een gelijkrichter. Ik heb helaas gewoon een kickstart zonder accu en wil opzich niet de moeite doen om er een gelijkrichter en accu tussen te zetten. Wel zag ik dus dat er ook LED lampen zijn die werken op zowel AC als DC 9-60V bijvoorbeeld. Wat is de ervaring hiermee? Ledlampen die wel op AC werken?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 19 dec 2021 09:24

Een reflector die niet reflecteert is idd niet goed. Dat is al 99,9% van je probleem zoals je zelf al aangeeft.

Vwb de ledlampen: Led werkt op gelijkspanning, daarom heb je een gelijkrichter nodig. Een accu is niet perse noodzakelijk,als je er 1 hebt (bijv. bij de e-start) kun je daar je stroomvoorziening op aansluiten. Ik heb zelf weinig ervaring met ledlampen op een Tomos, wat je aangeeft dat ledlampen bestaan die op AC werken zullen mogelijk een ingebouwde gelijkrichter hebben.

Wellicht dat dit filmpje je kan inspireren:

https://www.youtube.com/watch?v=htJskuj_y6g
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 19 dec 2021 09:30

Geen enkele koplamp zonder reflector geeft fatsoenlijk licht, ook niet met een ledlamp.

LED staat voor 'Light Emitting Diode' oftewel een lichtgevende diodes, dus als die op AC kan werken zit er een diode of gelijkrichter oid in de ledlamp zelf.

Het goedkoopste is een 2e hands nette-goede Tomos koplamp scoren.

Dutchnoskillz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Dutchnoskillz » 21 dec 2021 13:45

Geen enkele koplamp zonder reflector geeft fatsoenlijk licht, ook niet met een ledlamp.

LED staat voor 'Light Emitting Diode' oftewel een lichtgevende diodes, dus als die op AC kan werken zit er een diode of gelijkrichter oid in de ledlamp zelf.

Het goedkoopste is een 2e hands nette-goede Tomos koplamp scoren.
Een reflector die niet reflecteert is idd niet goed. Dat is al 99,9% van je probleem zoals je zelf al aangeeft.

Vwb de ledlampen: Led werkt op gelijkspanning, daarom heb je een gelijkrichter nodig. Een accu is niet perse noodzakelijk,als je er 1 hebt (bijv. bij de e-start) kun je daar je stroomvoorziening op aansluiten. Ik heb zelf weinig ervaring met ledlampen op een Tomos, wat je aangeeft dat ledlampen bestaan die op AC werken zullen mogelijk een ingebouwde gelijkrichter hebben.

Wellicht dat dit filmpje je kan inspireren:

https://www.youtube.com/watch?v=htJskuj_y6g
Dit is dus de binnenkant van mijn koplamp, heb geprobeerd lichtelijk opschuren met 2000 maar dat mocht niet baten.
Afbeelding

Er gaat een Ba20D lampje in

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 21 dec 2021 19:48

Die reflector is idd lekker dof met heel veel barstjes-scheurtjes, mooi voor de kliko

Dutchnoskillz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Dutchnoskillz » 22 dec 2021 15:54

Die reflector is idd lekker dof met heel veel barstjes-scheurtjes, mooi voor de kliko
Heb dus een 3d geprinte ei zodat er een km teller in kan, heb nieuwe ronde koplamp gehaald en daar gaat een ba15 in in plaats van ba20, helaas past die niet helemaal mooi op het ei. Maar het lichtbeeld is voor zover ik overdag kan zien veel beter!

Nu de volgende vraag. ik zag dus dat er een H7 in kan https://www.youtube.com/watch?v=zdYX3GNbfKc
en zag in deze post viewtopic.php?t=19228 dat iemand dat dus ook gedaan heeft.
Echter heeft die gene het over "Heb de h7 lamp er nu al 2 á 3 dagen in, en het groot licht rijdt heerlijk door het bos, en normaal licht verblindt mensen niet meer." Maar H7 heeft toch geen duplex?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 22 dec 2021 17:09

Nee klopt. H7 is maar 1 filament. Als je duplo wil hebben kun je alternatief H4 monteren. Dan maakt wel uit welk draadje op welk contact wordt gezet en heb je ook een massa aansluiting nodig (want 3 aansluitingen)

Maar denk eraan dat deze lampen (55 watt) heter kunnen worden dan de BA15 of BA20 (max 35 watt) waardoor je reflector doorsmelt of erger, je koplamp uitfikt. (zie link filmpje in mijn voorgaande post).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 22 dec 2021 17:27

Een H7 heeft geen kapje in het lampje en veroorzaak een hoop strooilicht, leuk als je een tegenligger hebt die daar slecht tegen kan.
En 55 watt wordt idd veel warmer, dus een kunststof reflector of fitting gaat smelten.

Dutchnoskillz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Dutchnoskillz » 22 dec 2021 22:02

Super bedankt guys! ik heb dus ene nieuwe reflector+kap waar dus ba15 in gaat. helaas past deze niet op de 3e geprinte ei behuizing van tomology, Maar met een beetje ductape ziet die :)

Moet zeggen had mijn twijfels wel want ik heb nu dus maar 15w i.p.v. de 35w van de ba20. maar toch is het lichtbeeld echt 10x beter!

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
9 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers