Korte beschrijving van je probleem: a35 slecht nar zijn 2de versnelling
Wanneer ontstond het probleem: bij aankoop
Aanpassingen aan je tomos (als ja, dan welke?): geen, helemaal origineel
Type tomos (brom of snor) en model: Youngster 2005
Setup (carburateur/ luchtfilter/ ontsteking/ tandwielverhouding): fabrieks setup.
Nadat mijn dochter een youngster (2005) kocht maar even goed aan de onderhoud. Nu ben ik meer van de oude Vespa’s maar de “ leesbare” Tomos techniek maakt het toch heel leuk knutselen.
Schakelen naar zijn 2 bij 25 op de teller (volgens mij is die 25 in werkelijkheid lager) gaat ie naar zijn 2 en tuft ie door. Maar alleen als hij warm is . Als ie koud is dan blijven we in zijn 1 hangen op 25k/m per uur. Toeren klinken netjes “hoog”. Als het dus warmer is lijkt het beter te gaan maar heel happy word ik er nog niet van. Hij schakelt niet elke keer lekker door.
Dus de bak maar even open (werd toch tijd voor nieuwe olie). En de vraagteken veer kwam me in delen tegemoet. Deze meteen vervangen en nieuwe olie erin. Ondanks dat geen succes. Eerder nog wat slechter dan beter met de nieuwe olie. Ook na een km of 30 a 40 tuffen geen verschil.
Ook toen de bak open was maar even de koppeling bekeken. Van de eerste versnelling 1 stukje “kurk” wat minder de andere 2 nog top. 2de versnelling nog helemaal goed !
Verder dus geen issues. Als hij eenmaal in zijn 2 zit tuft ie lekker door (ja ja het niet als een 80’s vespa) met 45 op de teller. (Wat een 40 volgens mij GPS is) en pruttelt lekker door.
- Vraagtekenveer vervangen. (/geplaatst)
- goeie atf olie zit erin.
- Olie tot aan de “nippel” dus zeker niet te veel
- brommer trekt vol weg in zijn 1; geen problemen
- brommer helemaal 49cc origineel.
- carb helemaal schoon en voorzien van nieuwe pakkingen etc.
De forums bij langs gelopen en ik kom dit issue veel tegen. Maar moet ik dit nu zoeken in de iets versleten 1ste versnelling (op 1 koppeling segment, maar dus geen issues in zijn 1).
Waar ik aan zit te denken:
- veer in zijn 2de versnelling is niet goed en grijpt te laat in (veer te kort ?) . Deze veer voor een nieuwe vervangen.
- of hebben we het hier toch over toeren/snelheid (/trekkracht)
Wie o wie kan me nog een ideetje geven ?
Groeten en alvast dank voor het meedenken.
Esso