• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos start niet na revisie

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
9 berichten • Pagina 1 van 1
kerim122
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor kerim122 » 05 apr 2022 22:28

Korte beschrijving van je probleem:
Gereviseerd Tomos a35(a5) blokje start niet.
Wanneer ontstond het probleem:
Heb de Tomos in een niet werkende toestand gekocht.
Aanpassingen aan je tomos (als ja, dan welke?):
bus in het spruitstuk verwijderd.
Type tomos (brom of snor) en model:
Brom zuiger met sleuven en bromkop.
Setup (carburateur/ luchtfilter/ ontsteking/ tandwielverhouding):
Carburateur: 14/12, Luchtfilter: origineel sha luchtfilter, ontsteking: 2 spoelen elektrisch zonder contactpunten,

Beste leden,

Ik heb recent een Tomos a35 aangeschaft die niet liep en in slechte toestand was. Na aanschaf heb ik gelijk het blokje gereviseerd(pakkingen,lagers,keerringen,bougie, zuiger etc.), maar nu start hij nog steeds niet. Het blokje vonkt, maar er komt geen benzine in de cilinder (Bougie blijft droog naar meerdere malen kicken). Ook wil hij niet starten als ik benzine of remmenreiniger in het bougie gat giet. Ik heb meteen de keerringen nagekeken, maar deze zitten gewoon op hun plek. Ook heb ik een ander kop, membraan en spruitstuk geprobeerd, maar het heeft allemaal geen invloed. Ik ben ten einde raad, hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Alvast bedankt,

Krimi

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 06 apr 2022 09:49

Sleuven van de zuiger wel richting het inlaatspruitstuk gemonteerd?
Membraan toevallig met vloeibare pakking gemonteerd waardoor het membraan misschien vast geplakt is door teveel vloeibare pakking....als je start zonder carb kun je voelen of het spruitstuk zuigt.
Voet van het spruitstuk nog wel vlak, sommige verkrachten het spruitstuk met het verwijderen van de bus.
Er zijn membraan pakkingen in de handel die net zo dun zijn als een krant.....die lekken vaak.

Bij imitatie cilinders is de inlaat vaak slecht afgewerkt waardoor het membraan niet goed open kan, of blijft hangen waardoor het mengsel weer terug geblazen wordt.

kerim122
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor kerim122 » 06 apr 2022 15:55

Sleuven van de zuiger wel richting het inlaatspruitstuk gemonteerd?
Membraan toevallig met vloeibare pakking gemonteerd waardoor het membraan misschien vast geplakt is door teveel vloeibare pakking....als je start zonder carb kun je voelen of het spruitstuk zuigt.
Voet van het spruitstuk nog wel vlak, sommige verkrachten het spruitstuk met het verwijderen van de bus.
Er zijn membraan pakkingen in de handel die net zo dun zijn als een krant.....die lekken vaak.

Bij imitatie cilinders is de inlaat vaak slecht afgewerkt waardoor het membraan niet goed open kan, of blijft hangen waardoor het mengsel weer terug geblazen wordt.
Bedankt voor de reactie! Ik heb voor de zekerheid de cilinder weer gedemonteerd en wat foto's gemaakt, om zo u vragen te beantwoorden.

Is de zuiger correct gemonteerd?
Afbeelding
Afbeelding

Membraan montage en spruitstuk
Afbeelding
Afbeelding

Wel zag ik dat de pakking aan de binnenzijde wat uitstak, dus heb ik dit weggehaald om te voorkomen dat de kleppen blijven hangen.
Voor
Afbeelding
Na
Afbeelding

Na dit te hebben gedaan, heb ik alles schoongemaakt en het spruitstuk terug gemonteerd. Verder gaan de kleppen mooi open als ik op het spruitstuk blaas en komt er minimale lucht door als ik erop zuig. Ik heb dit met een ander spruitstuk met nieuw membraan ook gedaan en de werking is identiek.

Nu is alles weer schoon terug gemonteerd, maar het probleem is niet verholpen(bougie nog steeds droog en start ook niet met remmenreiniger). Verder heb ik nog een filmpje gemaakt om de zuigkracht op het spruitstuk te weergeven. https://www.dropbox.com/s/swjiemc34bjkq ... 4.mov?dl=0

Aangezien ik al een andere: Kop, carburateur, spruitstuk en membraan heb geprobeerd, heb ik het vermoeden dat de cilinder gewoon niet goed is. Nu is mijn vraag of dit de oorzaak kan zijn, hoewel hij er nog netjes uitziet?

Afbeelding
Afbeelding

kerim122
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor kerim122 » 06 apr 2022 16:10

Oeps foto's verkeerd geupload.

Zuiger:
Afbeelding
Afbeelding

Spruitstuk/membraan:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pakking voor:
Afbeelding
Pakking na:
Afbeelding

Cilinder:
Afbeelding
Afbeelding

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 06 apr 2022 18:58

Zuiger zit goed.
Cilinder lijkt er goed uit te zien en als de compressie oke is moet dat goed zijn.

Als ik naar de 2e foto kijk zou je niet zeggen dat er een nieuwe midden carter pakking tussen zit, brugje van de pakking lijkt te diep weg gesneden maar dat is moeilijk te zien op de foto...valse lucht
Voet en membraan pakking kun je ook maar 1x gebruiken, die lijken al veel ouder....valse lucht
Het rubber wat voor de afdichting van het membraan zorgt tegen de cilinder bij het rechter bovenste gaatje ziet er ook niet al te best uit....valse lucht.
Tapeinden in het carter had ik ook goed blank gemaakt, en een boor door de gaten halen van de cilinder zodat die ook goed blank-schoon zijn...en in het kopervet gezet.....valt er ook geen roest en troep in de krukas ruimte met monteren en het schuift ook weer goed en is ook weer zonder hamer te demonteren.

Op het filmpje lijkt het of hij amper zuigt, Bougie eruit en boormachine op het vliegwiel zetten en voelen met je vinger op het spruitstuk of hij goed zuigt gaat een stuk makkelijker dan kicken met de bougie er nog in.

Alle lucht die de cilinder-zuiger aanzuigt moet onder de gasschuif door aangezogen worden om benzine uit de vlotterbak te kunnen zuigen....valse lucht gaat niet onder de gasschijf door en bevat dus ook geen benzine.

Had wel verwacht als je wat remmenreiniger onder de gasschuif door spuit dat hij even 2 seconde loopt.

Om te testen of de ontsteking spanning genoeg levert, bougiedop eraf draaien en bougie kabel 7 a 8 mm van cilinder houden...kun je geen vonk trekken over die afstand dan is de ontsteking te zwak.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 07 apr 2022 19:19

Op de foto lijkt het net of de pakking daar te diep is weg gesneden, onder ook even controleren.
Wat vloeibare pakking gebruiken zodat hij daar geen valse lucht trekt.
ZZuiger.jpg

kerim122
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor kerim122 » 08 apr 2022 18:20

Zuiger zit goed.
Cilinder lijkt er goed uit te zien en als de compressie oke is moet dat goed zijn.

Als ik naar de 2e foto kijk zou je niet zeggen dat er een nieuwe midden carter pakking tussen zit, brugje van de pakking lijkt te diep weg gesneden maar dat is moeilijk te zien op de foto...valse lucht
Voet en membraan pakking kun je ook maar 1x gebruiken, die lijken al veel ouder....valse lucht
Het rubber wat voor de afdichting van het membraan zorgt tegen de cilinder bij het rechter bovenste gaatje ziet er ook niet al te best uit....valse lucht.
Tapeinden in het carter had ik ook goed blank gemaakt, en een boor door de gaten halen van de cilinder zodat die ook goed blank-schoon zijn...en in het kopervet gezet.....valt er ook geen roest en troep in de krukas ruimte met monteren en het schuift ook weer goed en is ook weer zonder hamer te demonteren.

Op het filmpje lijkt het of hij amper zuigt, Bougie eruit en boormachine op het vliegwiel zetten en voelen met je vinger op het spruitstuk of hij goed zuigt gaat een stuk makkelijker dan kicken met de bougie er nog in.

Alle lucht die de cilinder-zuiger aanzuigt moet onder de gasschuif door aangezogen worden om benzine uit de vlotterbak te kunnen zuigen....valse lucht gaat niet onder de gasschijf door en bevat dus ook geen benzine.

Had wel verwacht als je wat remmenreiniger onder de gasschuif door spuit dat hij even 2 seconde loopt.

Om te testen of de ontsteking spanning genoeg levert, bougiedop eraf draaien en bougie kabel 7 a 8 mm van cilinder houden...kun je geen vonk trekken over die afstand dan is de ontsteking te zwak.
Middencarter pakking is nieuw en ik heb na montage van de tweehelften de pakkingbrug weggesneden. Hieronder foto's:
Boven:
Afbeelding
Afbeelding
Onder
Afbeelding
Afbeelding

Verder heb ik voor de zekerheid zuiger en cilinder gedemonteerd. Alles netjes schoongemaakt(ook de tapeinden) en zoals u had vermeld gemonteerd:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zoals u kunt zien ook alles netjes met nieuw pakkingen. En nu kun je het al raden hij deed het nog steeds niet, nogmaals gedemonteerd en nu met een andere cilinder en nieuw membraan(andere spruitstuk ook al geprobeerd). Hij wil gewoon nog steeds niet. Persoonlijk denk ik dat de keerring passing gewoon niet goed is, want heb nu al alles vervangen/geprobeerd.

kerim122
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor kerim122 » 08 apr 2022 18:23

Verder zuigt hij op het spruitstuk wel aan, maar echt minimaal en is niet voldoende, heb ook al een andere carburateur geprobeerd, gasschuiven verwisseld, met/zonder uitlaat geprobeerd, andere kop geprobeerd, vonk getest(ook op afstand) etc. Heeft allemaal ook geen invloed :(

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 08 apr 2022 19:12

Heeft hij wel genoeg compressie? of valt het erg tegen.

Als keer keerringen goed klemmen en het pasvlak-gat is mooi glad moet het goed zijn, wel zie ik dat sommige de keerring aan de koppelings kant beschadigen omdat de keerring over de verdikking van de krukas moet, dus voorzichtig met wat olie over de verdikking draaien....dus niet zo in 1x erover heen drukken want dan kun je hem beschadigen.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
9 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers