• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos rijdt alleen op choke en trekt langzaam op

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
Joostboem
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Joostboem » 10 mei 2022 15:22

Korte beschrijving van je probleem: Meerzijdig probleem. Tomos rijdt vaak alleen op de choke
Wanneer ontstond het probleem: Dag na de aankoop.
Aanpassingen aan je tomos (als ja, dan welke?): Zover ik kan zien alleen een nieuwe luchtfilter.
Type tomos (brom of snor) en model: Snor standaard
Setup (carburateur/ luchtfilter/ ontsteking/ tandwielverhouding): ik zie dat er een speedfilter op zit. Deze ga ik vervangen door een normale binnenkort. Voor de rest heb ik echt werkelijk geen idee. Ik heb er nog weinig verstand van.

Dag beste Tomos enthousiasten,

Ik heb recentelijk een Tomos aangeschaft, deze liep bij de proefrit prima. Er zijn echter wat mankementen (karaktereigenschappen ;] ) te herkennen. Misschien kan een van jullie mij hierin helpen.

1. De Tomos rijdt af en toe alleen op de choke. Zodra de choke er af is gaat hij langzaam rijden tot hij helemaal stil staat. Dit is dus niet altijd het geval. Soms start de Tomos ook alleen op de choke ondanks dat de motor warm is.

2. Zodra de Tomos vol aanstaat (benzine kraantje omlaag) gaat hij ook ineens langzaam uit. Een vriend van mij geeft aan dat de motor verzuipt. Zodra we hem op reserve zetten en een poosje op de choke rijden doet hij het weer prima.

3. Als ik het benzine kraantje niet dichtdraai lekt er benzine uit de carburateur. Is dit normaal?

4. Het lijkt alsof hij in de tweede versnelling start. Hij loopt langzaam weg totdat ik 10km/h per uur rijd, dan schiet hij ineens weg tot ongeveer 32km/h

Hulp is ten zeerste welkom. Ik waardeer iedereen die een steentje kan bijdragen. Excuses voor mijn noob skills. Ik doe mijn best ;)

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 10 mei 2022 16:18

Als ik het benzine kraantje niet dichtdraai lekt er benzine uit de carburateur. Is dit normaal?
Nee.

Dan sluit de vlotternaald de benzine aanvoer niet af, carb eraf halen en vlotterbak verwijderen, vlotter moet soepel scharnieren en als je de carb op kop houdt moet hij de benzine toevoer al afsluiten....blazen op benzine slangetje om te testen of hij dicht is.
Als de carb op zijn kop staat dient de vlotter evenwijdig met het pasvlak van de vlotterbak te lopen.
En de vlotter moet drijven....mag geen benzine in zitten.

Als je de vlotter eruit haalt kun je de vlotternaald controleren (as-pin mag niet krom zijn), het puntje van de naald is van rubber....E10 benzine sloopt dat.
NIET met een schroevendraaier de zitting schoonmaken waar de vlotternaald op afsluit, wattenstaafje en een compressor krassen niet.

https://www.tomoshop.nl/dellorto-sha-ph ... naald.html

Joostboem
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Joostboem » 10 mei 2022 16:39

Als ik het benzine kraantje niet dichtdraai lekt er benzine uit de carburateur. Is dit normaal?
Nee.

Dan sluit de vlotternaald de benzine aanvoer niet af, carb eraf halen en vlotterbak verwijderen, vlotter moet soepel scharnieren en als je de carb op kop houdt moet hij de benzine toevoer al afsluiten....blazen op benzine slangetje om te testen of hij dicht is.
Als de carb op zijn kop staat dient de vlotter evenwijdig met het pasvlak van de vlotterbak te lopen.
En de vlotter moet drijven....mag geen benzine in zitten.

Als je de vlotter eruit haalt kun je de vlotternaald controleren (as-pin mag niet krom zijn), het puntje van de naald is van rubber....E10 benzine sloopt dat.
NIET met een schroevendraaier de zitting schoonmaken waar de vlotternaald op afsluit, wattenstaafje en een compressor krassen niet.

https://www.tomoshop.nl/dellorto-sha-ph ... naald.html
Bedankt voor je reactie! Ik zal kijken of de vlotternaald vernieuwd moet worden. Voor mijn eigen beeldvorming: heeft dit impact op de performance van de Tomos? Gaat hij hier langzamer van? Of is dit verder slecht voor de motor? Bedankt!

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 10 mei 2022 17:37

Het heeft zeker impact op de prestaties, als het benzine niveau te hoog is in de vlotterbak omdat de naald de toevoer niet afsluit zuigt hij makkelijker benzine aan....gevolg is dan een te rijk mengsel.

Dus vandaar dat de vlotter evenwijdig met het pasvlak moet lopen als de carb op kop staat...anders sluit hij te vroeg of te laat de toevoer af....en dan klopt het niveau niet.

Contoleer ook de benzine kraan in beide standen goed loopt want er hoort geen verschil in te zitten of je de kraan omlaag of op reserve hebt staan...als er nog genoeg benzine in de tank zit.

Al in de benzine tank gekeken of er roest in zit, dat geeft ook problemen met het benzine kraantje-sproeier en vlotternaald.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 10 mei 2022 17:56

Als hij alleen op choke loopt is het mengsel te arm en dat kan door roest in de vlotterbak en sproeier komen....vandaar ff in de tank kijken.

Joostboem
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Joostboem » 11 mei 2022 08:47

Het heeft zeker impact op de prestaties, als het benzine niveau te hoog is in de vlotterbak omdat de naald de toevoer niet afsluit zuigt hij makkelijker benzine aan....gevolg is dan een te rijk mengsel.

Dus vandaar dat de vlotter evenwijdig met het pasvlak moet lopen als de carb op kop staat...anders sluit hij te vroeg of te laat de toevoer af....en dan klopt het niveau niet.

Contoleer ook de benzine kraan in beide standen goed loopt want er hoort geen verschil in te zitten of je de kraan omlaag of op reserve hebt staan...als er nog genoeg benzine in de tank zit.

Al in de benzine tank gekeken of er roest in zit, dat geeft ook problemen met het benzine kraantje-sproeier en vlotternaald.
Bedankt! Ik ga hier morgen of overmorgen mee aan de gang. Stel er zit roest in de tank, hoe zou ik dat er uit krijgen? Die tank zit toch vast in de tomos? Ik waardeer je hulp erg.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 11 mei 2022 14:26

Ik heb laatst bij een Tomos flexer de tank helemaal gevuld met 1 kg citroenzuur en dat 5 dagen laten zitten, daarna de tank met de tuinslang met 4 bar waterdruk goed uitgespoeld...toen was hij redelijk schoon.
Daarna heb ik de tank goed warm geföhnd en met de compressor droog geblazen.

Tank cure heeft ook een ontroester maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
https://www.caferacerwebshop.com/nl/tan ... 500ml.html

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen