• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Nieuwe setup maar nog steeds problemen *pls help :')*

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Klaashk
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Klaashk » 11 aug 2022 12:05

Korte beschrijving van je probleem: Vorige blok had problemen dus van alles aangepast maar nogsteeds problemen.
Wanneer ontstond het probleem: Vlak na aanschaf natuurlijk
Aanpassingen aan je tomos (als ja, dan welke?): Nu hogedruk kop, speedy uitlaat met 45 demper
Type tomos (brom of snor) en model: Snor uit 2005 A35 standaard
Setup (carburateur/ luchtfilter/ ontsteking/ tandwielverhouding): Alles standaard behalve hoge druk kop en 26 voor 28 achter tandwiel

Tijdje terug heb ik een tomos aangeschaft liep in het begin super, ook rond de 43 voor een snor.. niet gek maar had ook een tandwiel van 22 dus was niet vooruit te branden (qua optrekken dan), maar na een tijdje begon die steeds af te slaan tijdens t rijden en flink te roken etc. Dus toen maar keerringen vervangen en en tandwiel van 28 achter op gegooid in de hoop dat die wat sneller op zou trekken. Het afslaan is gelukkig verholpen maar trok nogsteeds niet op en stotterde heel veel op top etc.

Paar week geleden maar besloten om nieuwe onderdelen op te gooien want ik was zat van de problemen. Ik heb vorige week van alles vervangen, wat ik heb vervangen is:

Nieuwe schone speedy uitlaat 26 mm met brom demper
Nieuwe standaard cilinder
Nieuwe tapeinden (gelukkig de oude tapeinden heel uitgekomen)
Nieuwe zuiger plus zuigereveren
NIeuwe bougie
Nieuwe bougie kabel
Hoge druk kop
Nieuw standaard luchtfilter
Nieuwe remmerij
Nieuwe versnellingsbak olie voor de zekerheid
Nieuwe brandstof
Brandstof kraantje schoongemaakt en filter in de carburateur
Vraagteken veer
Achterbrug bus vervangen (wat een drama)

En waarschijnlijk nog wat onderdelen die ik vergeten ben maar dit zijn wel de belangrijksten denk ik.

Nu dit allemaal vervangen is klinkt de tomos wel goed bij stationair, maar trekt nogsteeds voor geen meter op en topsnelheid is nu maar rond de 26 (moet ook nog verder inrijden geen idee of dat nog verandering geeft) maar voor een hogedruk kop met speedy uitlaat en 26/28 tandwiel verhouding had ik wel wat meer verwacht in snelheid en iets meer optrek snelheid in verhouding met de eerdere setup (aangezien een standaard setup met 26/33 tandwiel verhouding gewoon 25 moet kunnen al). Ontsteking staat ook op snor heb ik nagekeken ziet er ook netjes uit nog achter t vlieg wiel. De bougie echter is heel netjes bruin maar dus nogsteeds geen gang, ook heb ik best veel geratel uit de versnellingsbak (maar dat was voorheen ook al zo). Ik zou graag willen dat die wat beter op gaat trekken en wat meer top zou hebben wat volgens mij met deze setup best moet kunnen (top van 40 ongeveer). Kan iemand mij vertellen wat ik nog moet vervangen of na moet gaan kijken of wat nog eventueel stuk kan zijn? Of is er iemand die toevallig in oost friesland woont die eens langs wil komen kijken.

Ik heb weinig geld en heb hem dagelijks nodig dus ik ben echt drastisch opzoek naar een oplossing want er zit ondertussen alweer 200 euro in.

Ik hoor graag naar tips en eventuele oplossingen.

Met vriendelijke groet en alvast bedankt voor uw reacties.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 12 aug 2022 10:10

Ontsteking op brom stand zetten.
Heb je een brom zuiger met sleuven?

Klaashk
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Klaashk » 12 aug 2022 10:15

Ontsteking op brom stand zetten.
Heb je een brom zuiger met sleuven?
Nee ik heb wel gewoon een snor cilinder en zuiger dan hoeft die niet op brom stand toch? Of zou dat alsnog helpen?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 12 aug 2022 16:45

Ontsteking gewoon op brom stand zetten, snor stand is ook een begrenzing.

Welke sproeier zit er in de carb, en heeft de sproeier het inc logo erop...misschien heeft de vorige eigenaar al valse lucht gehad en dat proberen op te lossen met een grotere sproeier dus even kijken welke er in de carb zit....49-50-51 met inc logo zou het moeten zijn....zonder logo 52-53-54

Klaashk
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Klaashk » 12 aug 2022 22:24

Ik ga binnenkort even kijken wat voor sproeier er in zit daar dacht ik zelf ook al aan aangezien hij erg ruikt naar benzine als die loopt maar aangezien de bougie wel mooi bruin is dacht ik daar vrij weinig drama te vinden ofzo (ben ook maar een Tomos beginner dus geen idee) en brom stand op snor cilinder en zuiger geeft geen schade dan?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 13 aug 2022 11:17

Een snor cilinder is exact gelijk aan een brom cilinder, het verschil zit in de zuiger met of zonder sleuven, met sleuven trekt beter en loopt ook iets sneller.
Door de ontsteking vroeger te zetten (op brom stand) krijg je geen schade.

Klaashk
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Klaashk » 13 aug 2022 15:46

Dan ga ik eens proberen de ontsteking op brom stand te zetten en ga ik eens uitzoeken of ik valse lucht heb en wat voor sproeier er nu in zit (ben helaas nu niet bij m'n Tomos dus kan nu niet checken) Bedankt voor t advies en enigsinds een idee waarom er zo'n geklapper uit de versnellingsbak komt?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 13 aug 2022 17:38

Bedoel je het ratelend geluid als hij stationair loopt, en weg gaat als je rijdt?

Klaashk
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Klaashk » 13 aug 2022 19:53

Het ratelende geluid begint juist op het moment van gas geven, bij stationair hoor ik vrij weinig

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 13 aug 2022 20:10

Dan is het NIET het bekende Tomos kwaaltje dat de segmenten van de koppeling ratelen.

Ik zou de koppelings kap-deksel verwijderen en het zaakje bekijken of iets te ontdekken is.

Klaashk
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Klaashk » 16 aug 2022 11:46

Ontsteking gewoon op brom stand zetten, snor stand is ook een begrenzing.

Welke sproeier zit er in de carb, en heeft de sproeier het inc logo erop...misschien heeft de vorige eigenaar al valse lucht gehad en dat proberen op te lossen met een grotere sproeier dus even kijken welke er in de carb zit....49-50-51 met inc logo zou het moeten zijn....zonder logo 52-53-54
Er zit nu een sproeier in met ing logo van 52 mm en bougie lijkt mooi bruin. Heb m ondertussen ook getest op vuile lucht (sloeg af bij t rubber van de luchtfilter, zou dit n probleem zijn) daarnaast heb ik hem op brom stand gezet en loopt hij nog steeds verschrikkelijk. Heb je enige suggesties nog? Hij trekt heeel graag op klinkt niet heel lekker en maakt geen top snelheid en dat met brom stand standard cilinder en snor zuiger met hd kop en 26/28 twv.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 16 aug 2022 13:29

Aan de achterkant van de carb (luchtfilter kant) is geen valse lucht, dat rubber is bij geen enkele Tomos 100 % dicht.

Als hij nergens valse lucht heeft is sproeier 52 al te groot, zeker in de zomer met 30+....50 met logo even proberen.

Klaashk
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Klaashk » 16 aug 2022 13:56

Dan ga ik daar even een paar van bestellen. Bedankt voor nu in ieder geval. Aan de andere kant heb ik ook het luchtfilter ontgrenst is 52 dan nog steeds te groot denk je?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 16 aug 2022 19:20

Voor een snor carb is een 52 met logo te groot, zelfs zonder luchtfilter.
Let op met imitatie sproeiers die zijn kleiner dan de echte dell sproeiers met het inc logo.

49 en 50 zou ik proberen.

Klaashk
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Klaashk » 16 aug 2022 20:31

Dan ga ik dat proberen heb eerst een setje besteld dat van 50 tot 55 loopt dus ga morgen wel even testen als het binnenkomt

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 16 aug 2022 22:00

Wat betreft het ratelen, een imitatie cilinder rinkelt-ratelt meer dan een originelen A5 cilinder....omdat de poorten niet zijn afgewerkt en dus lekker scherp zijn...brevels aanbrengen voordat je hem monteert is dan wel aan te raden....met een hd kopje klinkt dat nog erger.

Klaashk
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Klaashk » 17 aug 2022 09:31

Wat betreft het ratelen, een imitatie cilinder rinkelt-ratelt meer dan een originelen A5 cilinder....omdat de poorten niet zijn afgewerkt en dus lekker scherp zijn...brevels aanbrengen voordat je hem monteert is dan wel aan te raden....met een hd kopje klinkt dat nog erger.
Wat bedoel je met brevels aanbrengen?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 17 aug 2022 11:33

Je moet de poorten afronden zodat ze niet scherp meer zijn, dan hapt de zuigerveer veel minder en gaat hij ook langer mee....en maakt minder rinkelend-tikkend geluid.

Klaashk
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Klaashk » 18 aug 2022 13:54

Ik heb er nu sproeier maat 54 in gezet want met 50 wou die niet aan en hij liep nu ineens 39 (heb geen bougie sleutel nu dus kan niet zien hoe de bougie er nu uit ziet). Wat denk je hoeveel brommstand nog gaat doen in snelheid en optrekken want hij trekt nog steeds traag op.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 18 aug 2022 14:29

Een imitatie sproeier 50 is vergelijkbaar met een echte dell sproeier 47.....dus dat wil niet.
Op bromstand loopt hij net wat mooier, verwacht er verder niet teveel van kwa snelheid.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen