• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Geen kracht meer

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
19 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
esso
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 feb 2022 18:42
Locatie: Drenthe
  • Citeer

Berichtdoor esso » 19 aug 2022 19:31

Korte beschrijving van je probleem: geen kracht meer.
Wanneer ontstond het probleem: ineens.
Aanpassingen aan je tomos (als ja, dan welke?): geen
Type tomos (brom of snor) en model: brom youngster a35 2005 helemaal origineel.
Setup (carburateur/ luchtfilter/ ontsteking/ tandwielverhouding): helemaal origineel

Nadat mijn dochter tijden lekker heeft lopen tuffen ineens issues:

- geen power meer
- top snelheid loopt terug eerst nog 30 hierna ging het naar 20.
- wel starten en lopen

Dus alles bij langs
- uitlaat verstopt.
- uitlaat poort vol.
- valse lucht
- crab schoon

En ja bij spuiten met remreiniger rond het bembraan poef ineens uit.


Dus alles los.:
- kop eraf
- cilinder eraf
- zuiger en cilinder lijken geen schade.
- nieuwe koppakking
- nieuwe voetpakking
- nieuwe membraan + pakkingen
- nieuwe tapeinden.
- nieuwe uitlaat pakking
- check carb - spruitstuk aansluiting, niks mis mee.

En geen succes. starten gas geven smoort alles.
Remreiniger rond het membraan spuiten en poeffff uit.


Wie o wie kan mij op de goeie weg zetten ?

Alvast dank weer.

Arjen
Omhoog


fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3875
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 19 aug 2022 20:10

Had het membraan aan 1 zijde rubber erop gevulkaniseerd als afdichting, of had hij aan beide zijde papieren pakkingen?

Er zijn membraan pakkingen die net zo dik zijn als krant en die kun je beter in de kliko gooien, dikkere pakking gebruiken en het spruitstuk even tegen een raam houden om te controleren of hij wel vlak is, anders spruitstuk even vlakken....pakking kun je makkelijk zelf snijden uit een pak melk-vla oid en de gaatjes met een tang erin knijpen...gaatjes tang voor leren riemen.

Welke benzine tank je?
Omhoog

Gebruikersavatar
esso
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 feb 2022 18:42
Locatie: Drenthe
  • Citeer

Berichtdoor esso » 19 aug 2022 20:21

ben nog even verder gaan "spuiten" en het lijkt niet het mebraan. ja hier zit een rubber (hoek) bij de yougster. maar dat aardig aangepakt met pakking en vloebare pakking. lijkt goed dicht.

Spuit ik onder het mebraan, dus achter de cilinder in de kuil onder het frame. dan is het meteen einde. splitten en de pakking er tussen aan gort ???? (kop en voet pakking zijn net nieuw en daar spuiten geeft geen issues)

@fonds716. weer dank voor je super snelle reactie .
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3875
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 19 aug 2022 23:41

Als het blokje ooit helemaal los is geweest en ze draaien de bouten later niet goed vast dan zou het kunnen dat de midden pakking lekt, koppeling en bak eruit halen en alle bouten controleren, kom wel eens blokje tegen waar ze erg los zitten.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 20 aug 2022 08:31

Als ik lees dat dit ineens is gebeurd en er voorheen geen probleem was, lijkt t me ook niet de middenpakking.

Ik vermoed, op basis van eigen ervaring, een lekke keerring. Mogelijk die achter de ontsteking als er geen witte rook uit de uitlaat komt. Dat geeft geen garantie, het kan ook de andere achter de koppeling als het atf peil in de bak te laag is. Dan komt de atf ook niet in de cilinder (wat de witte rook veroorzaakt.

Advies is om beide te vervangen. De vraag is allen nog welke benzine wordt gebruikt want E10 Euro95 is schadelijk voor de Tomos. Beter is om de EURO98 (E5) te gebruiken.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
esso
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 feb 2022 18:42
Locatie: Drenthe
  • Citeer

Berichtdoor esso » 20 aug 2022 09:06

Vandaag eens even verder alles checken. ik "spray" natuurlijk achter de cilinder ook snel dat het naar de carb inlaat gaat. :-) dus we lopen alles nog even langs. ook de rook toch even dubbel check. die 2 takt rookt altijd wel .. Dus ben er niet zo alert op. Maar mijn vrouw denkt er anders over, die zei "witte rook" <O~ . Dus klinkt dan als keerring achter de koppeling? atf had ik net helemaal op pijl gebracht. (toen ik alles los had meteen 1ste versnelling vervangen aangezien het "kurk" af was.)

benzine, mijn dochter staat altijd 98 te tanken.(ja goed opgevoed) maar een garantie is het niet, hihih :lol:

Bedankt voor alle input alweer. super van jullie dat er zo word geholpen.

Arjen
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 20 aug 2022 10:39

Als je idd het peil goed hebt gezet en de keerring zou lekken krijgt de motor nu wel atf te verbranden wat eerder misschien niet het geval was. Maar goed we wachten je resultaten af. Of gewoon vervangen als "uit-te-sluiten", want die keerringen kosten niet veel.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3875
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 20 aug 2022 11:52

Membraan en voetpakking liggen zowat tegen elkaar, dus lastig te zeggen welke lekt met een deo test.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3875
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 20 aug 2022 12:52

Ik zit net te kijken naar het Inlaatrubber / wig, welke ingenieur of muts zoiets bedenkt begrijp ik niet als de bouten haaks in het pas vlak van de cilinder zitten....dus is het vrij logische dat daar na een aantal jaren problemen ontstaan en het niet meer afsluit....je trekt de wig krom.
Omhoog

Gebruikersavatar
esso
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 feb 2022 18:42
Locatie: Drenthe
  • Citeer

Berichtdoor esso » 20 aug 2022 18:34

En dan loopt je dag ineens anders. moest even gewerkt en taxi gespeeld worden dus geen tijd gehad. naja even proberen aan te trappen : 0,0 naja er is een dalende lijn te bespeuren.... bedankt voor de tips allemaal. morgen hopelijk even meer tijd om echt aan de slag te gaan maar lopen wil ie dus even niet meer. hopelijker morgen meer (goed) nieuws.
Omhoog

Gebruikersavatar
esso
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 feb 2022 18:42
Locatie: Drenthe
  • Citeer

Berichtdoor esso » 21 aug 2022 12:21

de boel maar weer even los en er geen snelheids wedstrijd van maken.
een tapeind was er uit gekomen samen met een gedeelte van het schroefdraad. kijken hoe we dat gaan oplossen.

Verder zie ik verbranding onder de zuiger veren......

Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
esso
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 feb 2022 18:42
Locatie: Drenthe
  • Citeer

Berichtdoor esso » 21 aug 2022 19:40

pfff, de ontwerper van die plastic wig, konden ze daar geen ijzeren alternatief voor bedenken :( :evil:
je draait het snel te vast. 2 pakkingtjes tussen de bembraan. er weer afhalen en gewoon vloeibare pakking er tussen gooien ? wat zouden jullie doen ?

Afbeelding


Verder cilinder in orde zo te zien:
Afbeelding

Maar er lijkt dus verbranding "onder"de zuiger te zijn geweest. Direct nieuwe zuiger met zuigerveren er maar in ? Welke merk zuiger kan ik het beste kopen ?
(en de meteen keerringen maar bij bestellen.)
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3875
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 21 aug 2022 20:56

Cilinder ziet er zo goed uit.

Meet de slotspeling van de veren eens, als dat 0,4 is of groter... nieuwe veren plaatsen.....veren van de zuiger halen en in de cilinder drukken, met de zuiger iets verder erin drukken zodat ze mooi recht in de cilinder zitten en dan de opening meten met een voelmaatje.

Ik zou zelf pakkingen snijden die wat dikker zijn bv 0,5 mm dik, voor het monteren de pakkingen een paar keer goed nat maken met motor of atf of 2takt olie...dan zetten de pakkingen zich iets beter.

Als je met vloeibare pakking gaat werken, 1 dag laten drogen voordat je gaat starten.

Wel het nieuwe type voetpakking met grote spoelers gebruiken op een blokje met grote spoelers anders trekt hij daar valse lucht.
Omhoog

Gebruikersavatar
esso
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 feb 2022 18:42
Locatie: Drenthe
  • Citeer

Berichtdoor esso » 23 aug 2022 20:12

Druk, druk druk, dank fons, net lopen meten en 0.4 gaat zo door onderste zuigerveer. 0.45 heb ik niet maar 0.5 weer niet. Bovenste zuigerveer is wat beter maar daar gaat het ook bijna na 0.4 die er bijna doorheen gaat.
Dus Ik ga zorgen voor nieuwe veren en keerringen. en dan eens verder klussen.

Word vervolgd.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3875
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 23 aug 2022 23:22

Nieuwe veren ook even de slotspeling van meten, kleiner als 0,25 is ook niet goed.... Hij moet als hij goed warm is niet tegen elkaar komen.
Omhoog

Gebruikersavatar
esso
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 feb 2022 18:42
Locatie: Drenthe
  • Citeer

Berichtdoor esso » 10 sep 2022 13:14

Opgelost !!!

het duurde allemaal even omdat ik steeds verkeerde zuigerveren kreeg geleverd.
Maar wat er nu is gedaan:
- nieuwe zuigerveren omdat ik de vorige "af vond" dank @fons716 voor alle meet gegeven ! Volgens mij was dit de oplossing
- oude uitlaat waar ik over twijfelde vervangen voor een speedy !
- sproeier van 52 (standaard) naar 54 gegaan (53 had ik niet liggen) ivm de snellere uitlaat , maar ik moet nog aan de afstel/test
- nieuwe bembraan, tja ik was toch bezig.
- nieuwe voet pakking
- nieuwe koppakking , naja die mist in de vorige setup.

De keerringen nog niet vervangen @shadowranger het lijkt nu goed maar ik heb ze in huis. bij volgende keer karter los dan vervang ik die kant en ook de andere kant. Dus komt de volgende keer aan bod.

Dochter weer helemaal happy.

Maar eerst vanmiddag eens even aan de afstel en kijken welke sproeier nu echt goed is voor deze setup.

Iedereen dank voor het meedenken. ik sta telkens weer te kijken naar de top input van jullie ! dank dank dank.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3875
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 10 sep 2022 18:31

Hou er rekening mee dat imitatie sproeiers 2 a 3 maten kleiner zijn dan de echte dell sproeiers met het inc logo erop.
Omhoog

Gebruikersavatar
esso
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 feb 2022 18:42
Locatie: Drenthe
  • Citeer

Berichtdoor esso » 10 sep 2022 19:28

@fons dank. ik heb ze als " origineel " gekocht maar moet zeggen dat er wel een logo op staat het is wel " inc" maar niet zo mooi als de originele. wat eruit komt is echt inc heel klein in ruitje. wat ik heb gekocht lijkt toch anders, minder mooi.

zie foto. wel inc maar veel minder mooi erop gezet.

Afbeelding
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3875
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 10 sep 2022 22:09

Dat het geen originele sproeiers zijn is niet erg, je merkt het gelijk met afstellen of hij goed loopt, ga je verschillende merken sproeiers gebruiken dan is het iets meer werk om de juiste te vinden.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
19 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot] en 21 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.