• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos start niet meer

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
18 berichten • Pagina 1 van 1
Jeroenvp
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 nov 2022 23:09
  • Citeer

Berichtdoor Jeroenvp » 17 nov 2022 20:43

Goeiedag,
Wanneer ontstond het probleem: na vervangen van cilinder, zuiger en een HD kop erop zetten
Aanpassingen aan je tomos (als ja, dan welke?): dat hierboven en bougie dop en kabel vervangen
Type tomos (brom of snor) en model: snor, standard a35 uit 2012
Setup (carburateur/ luchtfilter/ ontsteking/ tandwielverhouding): 15/15 dellorto, standard filter, onsteking met pickup, achtertandwiel is 33 voor weet ik niet

Na het vervangen van de cilinder enzo kon ik hem wel starten en reed ie wel prima, lastig te starten als de motor koud en trok amper op voordat het blok opgewarmd was. Daarna reed ie wel goed voor korte afstanden.

na een tijdje rijden ging die vol in de motorrem stond ik in een seconden stil en viel die uit. Nadat ik de cilinderkop eraf heb gedaan zag ik niks mis, heb hem terug gedaan en kon ik hem zo weer starten en rijden. Heb dit een paar keer gedaan maar nou start ie gewoon volledig niet meer.

Vervolgens heb ik de bougie, bougie dop en bougie kabel vervangen en ben er wel van overtuigd dat dat nu goed is. Als ik meerdere keren kick is de bougie ook gewoon nat en ruik ik onverbrande benzine en lucht weet ik niet precies hoe je dat kan testen maar ga ik wel lichtelijk vanuit. Ik weet niet meer waar ik nu zoeken moet.
Omhoog


Omejos
Tomosforummer
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 okt 2022 08:57
  • Citeer

Berichtdoor Omejos » 17 nov 2022 21:33

Klinkt alsof je mengsel te arm is. Naar mate het blok warmer wordt wordt je aanzuiglucht ook warmer waardoor je mengsel dus ietsjes rijker wordt en dus iets beter gaat lopen, maar waarschijnlijk nogsteeds te arm. Kans is dat je een warmloper hebt gehad.

Dat de bougie nat is zegt alleen dat er mengsel in de cilinder komt, alleen als de bougie nog nat is nadat je blok heeft gedraaid wil dat zeggen dat hij te rijk staat afgesteld.

Zou een setje sproeiers bestellen en een paar maten groter proberen. Heb zelf een soortgelijke setup met 50cc airsal snel, 15/15 en technigas en ik heb sproeier 64(imitatie).

Check ook of de sproeier die je nu hebt een originele of imitatie is zodat je weet welke maten je erin stopt. Imitatie en origineel sproeier door elkaar werkt niet, meer info zie hierrrr: https://www.myronsmopeds.com/2021/03/dellorto-jets/
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3879
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 18 nov 2022 09:00

Heb je er een imitatie cilinder op gezet?
Omhoog

Jeroenvp
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 nov 2022 23:09
  • Citeer

Berichtdoor Jeroenvp » 23 nov 2022 19:56

Goeiedag,
Bedankt voor de reacties
Ik heb nou sproeier 65 erop kunnen zetten om te kijken maar nogsteeds niks, heb ook 53(originele die er op zat), 58 en 70 geprobeerd maar er gebeurd absoluut niks. Zit nu te denken om de carberateur eruit te halen en even volledig schoon te maken.
Of dat er iets mis met de compressie is. Heb wel perongelijk het benzine kraantje open laten staan en er lekte langzaam benzine uit de luchtfilter, ik weet niet of dat wel of niet erg is.

Fijne avond
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3879
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 24 nov 2022 14:07

Je kunt even simpel testen of de bougie goed vonkt onder compressie in de cilinder....hij kan namelijk prima in de buitenlucht vonken maar in de cilinder onder compressie weigeren.
Bougie dop van de kabel draaien en de bougiekabel 7mm van de cilinder houden en kijken of je een vonk over die afstand kun trekken, als dat lukt is de ontsteking goed.

Geen idee of er veel benzine in de krukas ruimte staat, bougie eruit draaien en vol gas geven en 25 keer kicken....of boormachine op het vliegwiel zetten.

Als je een dmp of airsal cilinder hebt kan het membraan misschien niet goed open, in de hoeken van de inlaat moet je vaak wat weg slijpen met bv een Dremel.

na een tijdje rijden ging die vol in de motorrem stond ik in een seconden stil....dan moet je ook de zuiger en zuigerveren controleren.

Een koppakking kun je maar 1 keer gebruiken.
Omhoog

Jeroenvp
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 nov 2022 23:09
  • Citeer

Berichtdoor Jeroenvp » 24 nov 2022 14:26

Dat met die bougie heb ik eerder gedaan. Dat klopte ook gwn en sinds dien heb ik ook de bobine zelf vervangen. Als het goed is zit er geen benzine in mn kurkas alhoewel heb ik er wel perongelijk best was 2 takt olie in gekeregen maar na een tijdje rijden was dat weg. Ik heb een dmp cilinder en heb dit door iemand laten afwerken, maar ik zal voor de zekerheid nog even de membraan controleren. En ik zal voor de zekerheid koppakking wel weer vervangen
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3879
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 24 nov 2022 18:24

Als je de membraan pakking op de inlaat van de cilinder legt zie je gelijk of je in de 2 hoeken wat weg moet slijpen.
Heeft die iemand misschien alleen de poorten in de cilinder afgewerkt, dat is iets anders dan de inlaat waar het membraan tegenaan zit geschroefd.

Als je een nieuwe koppakking hebt gebruikt na het kijken in de cilinder hoef je hem niet te vervangen als je de kop netjes kruislings vast hebt gezet.

Als er iets mis is met de compressie zou je het moeten merken-voelen aan de weerstand van de kickstarter.

Test eens of hij 2 seconde wilt lopen als je wat remmenreiniger onder de gasschuif door spuit in het spruitstuk (met het spuiten even volgas geven anders komt het niet goed in het spruitstuk) ....daarna gelijk starten zonder luchtfilter anders is de remmenreiniger al verdampt.
Omhoog

Jeroenvp
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 nov 2022 23:09
  • Citeer

Berichtdoor Jeroenvp » 26 nov 2022 12:28

Ik heb nou de membraan gecontroleerd dat was goed en de membraan pakkingen vervangen. Ook de koppakking voor de zekerheid alles netjes kruislings gedaan.

Ik heb een compressiemeter geleend en ik krijg nu 5 bar compressie maar of dat goed of slecht is weet ik niet.

En hij draait niet met remreiniger gister hoorde ik hem nog wel 2 of 3 keer extra overslaan maar verder niets
Omhoog

Richfart
Tomosforummer
Berichten: 192
Lid geworden op: 28 jul 2021 20:54
  • Citeer

Berichtdoor Richfart » 26 nov 2022 15:00

Loopt je brandstofkraan nog goed door? En hoe oud is de benzine die je gebruikt? Wellicht kun je alle benzine er uit laten stromen (in een jerrycan), één liter nieuwe mengsmering aanmaken en kijken of de Tomos dan wel start.
Tomos AT50 (1984)
Omhoog

Jeroenvp
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 nov 2022 23:09
  • Citeer

Berichtdoor Jeroenvp » 26 nov 2022 15:30

De benzine is nog nieuw en zover ik weet loopt de benzine kraan gewoon goed. Ik had wel een keer perongelijk e10 erin gedaan, en daarvoor zat nog benzine in van de vorige eigenaar maar hoe oud dat was. Dus ik maak de tank wel leeg en gooi er nieuwe e5 in. Terwijl ik probeerde te kicken kwam er wel een flinke plof uit de uitlaat en witte rook maar verder niks
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3879
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 26 nov 2022 16:19

5 bar is niet veel als je een HD kopje hebt....of je hebt geen vol gas gegeven tijdens het kicken en dan kan hij amper lucht aanzuigen.

2 keer kicken met vol gas, airsal 65cc.
175 psi = 12.0658252575 Bar
Afbeelding
Omhoog

Jeroenvp
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 nov 2022 23:09
  • Citeer

Berichtdoor Jeroenvp » 26 nov 2022 16:21

Ik heb wel vol gas gegeven
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3879
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 26 nov 2022 17:52

Is het een nieuwe cilinder en zuiger die je erop hebt gezet?
Omhoog

Jeroenvp
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 nov 2022 23:09
  • Citeer

Berichtdoor Jeroenvp » 26 nov 2022 20:06

Ja nieuwe dmp cilinder 50cc, nieuwe (dmp?) Zuiger met van die gleuven erin, nieuwe dmp hogedruk kop en nieuwe membraan. En alle pakkingen en tapeinden erbij vervangen natuurlijk
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3879
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 26 nov 2022 21:30

Lijkt wel of er dan een krukas keerring lekt, hij wil niet 2 seconde op remmen reiniger lopen en heeft een lage compressie.

Als de vorige eigenaar al jaren op E 10 heeft gereden is de kans dat ze lekken zeker aanwezig..... van een paar keer E 10 gaan ze niet lekken.
Omhoog

Jeroenvp
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 nov 2022 23:09
  • Citeer

Berichtdoor Jeroenvp » 04 dec 2022 20:37

https://ibb.co/dtDXdbY

Probleem gevonden. Hahh dat is niet helemaal best gegaan met montage, had de keering vervangen en nog niks beter dus ik denk ik zal even de zuiger ringen vervangen maar dat is nu niet het enigste wat vervangen wordt
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3879
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 04 dec 2022 23:04

Dit schreef ik eerder al....na een tijdje rijden ging die vol in de motorrem stond ik in een seconden stil....dan moet je ook de zuiger en zuigerveren controleren....en niet alleen het kopje eraf halen om in de cilinder te kijken.
Omhoog

Jeroenvp
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 nov 2022 23:09
  • Citeer

Berichtdoor Jeroenvp » 04 dec 2022 23:16

Ik had van de zijkanten gekeken die waren goed maar nooit vanaf de onderkant.. mijn fout
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
18 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.