• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos 'opvoeren'

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
9 berichten • Pagina 1 van 1
sanderrr
Tomosforummer
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 nov 2022 21:10
  • Citeer

Berichtdoor sanderrr » 27 nov 2022 21:33

Hoi allemaal,

Recent heb ik een 2015 Tomos A35 snor gekocht, die ook echt precies 25km/h rijdt. Daarom wil ik ook een standaard snel uitlaat monteren, zodat hij op top net iets harder gaat. Hierover heb ik meerdere vragen:

-Heb ik hiervoor een nieuwe sproeier (51 ofzo?) nodig?
-Is er bij de uitlaat bevestigingsmateriaal meegeleverd? Zo ja, wat dan wel en niet?
-Moet je echt perse de tapeindjes vervangen?

Conclusie: waar moet ik allemaal aan denken om te kopen/vervangen (naast de uitlaat zelf :))
Tomos brom 2015

Uitlaat - Standaard snel 26mm
Luchtfilter - onbegrensd
Ontsteking - bromstand
Tandwiel - 26/26
Carburateur - 14/9
HD Kop

45 km/u (GPS)
Omhoog


Richfart
Tomosforummer
Berichten: 192
Lid geworden op: 28 jul 2021 20:54
  • Citeer

Berichtdoor Richfart » 27 nov 2022 21:47

Voor een nieuwe uitlaat heb je in sommige gevallen inderdaad een andere sproeier nodig. Je kunt van tevoren bekijken wat voor sproeier er nu in de je carburateur aanwezig is en een maatje groter (ik raad je aan een originele te nemen zodat de maten klopen) te installeren. De manier waarop je bepaald of het nodig is kun je horen / zien op je bougie. Als je hier liever niet te veel tijd aan besteed dan is een grotere sproeier voor de veiligheid geen slecht idee.

Voor het bevestiging materiaal kun je huidige onderdelen gebruiken op de pakking na, altijd een nieuwe uitlaatpakking plaatsen als je je uitlaat los haalt. eventueel kun je messing moeren mee bestellen, ik vind ze zelf handig omdat ze niet vast roesten en het monteren/demonteren makkelijker maken.

Tapeinden hoef je niet te vervangen TENZIJ het schroefdraad niet meer goed is. zolang de moeren er goed op en afgaan kun je ze lekker laten zitten. Zeker op de gietijzeren cilinders is dit een aardig klusje, zelf destijds besloten om een andere cilinder te monteren aangezien ik ze er niet uit kreeg zonder een las apparaat.
Tomos AT50 (1984)
Omhoog

Richfart
Tomosforummer
Berichten: 192
Lid geworden op: 28 jul 2021 20:54
  • Citeer

Berichtdoor Richfart » 27 nov 2022 21:58

Oh en ik vergeet nog te vertellen. De standaard snel / speedy uitlaten hebben achter een montage punt voor de oudere tomosen. je hebt dan ook een bevestigingssteun zoals deze (https://www.tomos-parts.nl/zoek-op-onde ... laat-tomos) nodig zodat je hier zelf geen adapter voor hoeft te maken.
Tomos AT50 (1984)
Omhoog

sanderrr
Tomosforummer
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 nov 2022 21:10
  • Citeer

Berichtdoor sanderrr » 28 nov 2022 20:56

Bedankt voor de reactie. Momenteel zit er een sproeier 49 in, welke zou je aanraden met een speedy? ik zit zelf te denken aan 50/51.

Nou verkopen ze de speedy in een Euro 1 en 2 versie. Een euro 1 kopen met een bevestigingssteun is even duur als een euro 2 kopen. Dat maakt dan toch niet veel uit?

Als laatste, hoe weet je welke uitlaatpakking je moet hebben? De grote of kleine?
Tomos brom 2015

Uitlaat - Standaard snel 26mm
Luchtfilter - onbegrensd
Ontsteking - bromstand
Tandwiel - 26/26
Carburateur - 14/9
HD Kop

45 km/u (GPS)
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3875
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 28 nov 2022 21:35

Een euro 1 komt tegen het subframe voor de voetsteunen aan, dus euro 2 kopen.
Omhoog

Richfart
Tomosforummer
Berichten: 192
Lid geworden op: 28 jul 2021 20:54
  • Citeer

Berichtdoor Richfart » 28 nov 2022 23:31

Persoonlijk zou ik ze beide kopen en uit testen welke het "beste" werkt. Het is een tijdje geleden dat ik zelf een 14/9 met speedy uitlaat heb gehad. Maar voor wat ik mij herinner is 1 maatje groter prima, dus een originele sproeier 50 van dellorto zou prima moeten zijn.

Zoals fons zegt zou ik ook voor de euro 2 gaan. De vorige eigenaar van mijn brommer heeft hier een euro 1 speedy onder gezet die tegen het subframe aan komt en dus slecht aansloot op de cilinder en dus niet lucht dicht. Het verschil is dat de bocht iets lager zit.

De uitlaat pakking die past bij de uitlaat. Speedy heb je in 2 verschillende diktes, 22 en 26. Voor alle uitlaten van 22mm en daar onder zou ik een kleine uitlaatpakking gebruiken en voor dikkere uitlaten de grotere uitlaatpakking. En gebruik voor de zekerheid een uitlaatpakking met metalen ring.
Tomos AT50 (1984)
Omhoog

sanderrr
Tomosforummer
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 nov 2022 21:10
  • Citeer

Berichtdoor sanderrr » 29 nov 2022 21:40

Dan is mij wat betreft de uitlaat en sproeier alles duidelijk.

Echter kan ik nog geen goede pakking vinden. Een 22mm pakking is voor uitlaten met een bocht van 22mm en een 26mm pakking is voor uitlaten met een bocht van 28mm. Maar, deze speedy heeft een 26mm bocht. Hoe gaan we dat oplossen? :)
Tomos brom 2015

Uitlaat - Standaard snel 26mm
Luchtfilter - onbegrensd
Ontsteking - bromstand
Tandwiel - 26/26
Carburateur - 14/9
HD Kop

45 km/u (GPS)
Omhoog

Richfart
Tomosforummer
Berichten: 192
Lid geworden op: 28 jul 2021 20:54
  • Citeer

Berichtdoor Richfart » 29 nov 2022 23:00

als je een 26mm speedy wilt neem dan de pakking met het grotere gat. De pakkingen met het grote gat en ijzeren ring heeft een gat van 27mm en zal dus geen restrictie vormen.
Tomos AT50 (1984)
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3875
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 30 nov 2022 15:25

De maten van de bocht is de buitenmaat dus het gat is kleiner.
Durf niet met zekerheid te zeggen of de bocht van 1,5 of 2mm pijp-buis is gemaakt en de inwendige maat dus 3 of 4mm kleiner is.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
9 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.