• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos 4l trekt niet

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
LeoTOMOS
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor LeoTOMOS » 20 dec 2022 20:06

Hallo, Ik ben bezig met een a35 project. ik heb nu onder die a35 een gereviseerd Tomos 4l blok bebouwd. het 4l blok heeft 5 versnellingen. in de eerste 3 trekt hij mooi op met genoeg toeren. maar in de 4 trekt hij amper en in de 5 helemaal niet. ik heb nu een 50cc met 28mm uitlaat en een 12mm carb met sproeier 66.Ik denk dat ik te weinig vermogen heb, hij loopt mooi niet stotteren of uitvallen.

Als ik een nieuwe carb erop zet 15mm zal dit het probleem dan verhelpen? wat als ik groter ga dan 15mm bijv. 17mm, meer kans op warmloper? blok is geforceerd luchtgekoeld. alvast bedankt.

Richfart
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Richfart » 20 dec 2022 21:20

wat is je tandwiel verhouding? ik raad je aan om een 11 tands voor te doen en 33 achter. bij 6500 toeren kun je dan op papier de 58km/h halen als je hier het vermogen voor zou hebben. kan zijn dat je in de 4e versnelling de zelfde top haalt als de 5e maar dit zou dan zuiniger zijn. Een vriend van mij heeft ook een 4l blok op zijn a35, hij gebruikt 12/33 maar heeft dan ook (nog) geen 5e versnelling. Mocht je een andere snelheid berekening willen laten maar weten, ik heb hiervoor een spreadsheet gemaakt (:
Tomos AT50 (1984)

LeoTOMOS
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor LeoTOMOS » 20 dec 2022 21:34

heb nu 15 voor, achter 33 stuur de spreadsheet maar door als je wilt. Maar wat denk je qua carb?

Richfart
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Richfart » 20 dec 2022 23:57

15 voor is wel gigantisch dan. https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing als het goed is kun je hem zo zien en dupliceren naar je eigen google account. voor een standaard 50cc cilinder is het meestal al netjes om rond de 50-60 te halen vandaar dat je brommer niet goed optrekt. Hij kan namelijk al 53 in de 3e versnelling.

Qua carb kun je een upgrade doen naar 15mm. Ik merkte op mijn a35 blok een groot verschil van 14/12 naar 15/15. Als je er makelijk een andere op kunt zetten zeker doen. Naar mijn idee gaat de voorkeur bij schakelblokken naar carburateurs die je over het hele toerental kunt aanpassen zoals een dellorto phbg. Ik weet niet over een plug en play set daarvoor is. Warmlopers zul je niet krijgen van een grotere carburateur zolang hij maar goed afgesteld is.
Tomos AT50 (1984)

LeoTOMOS
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor LeoTOMOS » 21 dec 2022 12:37

oke ik ga denk gewoon evve grotere carb op gooien en anders nog wat met tandwielen spelen. nu ben ik wel benieuwd hoe jij dat 4l blok onder die a35 hebt gekregen? Misschien wat fotos? zelf heb ik nieuwe ophanging gelast. nog bedankt voor de spreadsheet.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 21 dec 2022 13:12

Met 15-33 lukt het met een grotere carb ook niet, vertanding is veel te zwaar.
11-33 of 15-45 zo misschien net kunnen wil je in de 5de versnelling kunnen rijden.

Richfart
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Richfart » 21 dec 2022 18:27

hier een foto van hoe hij het heeft: https://imgur.com/a/h9GdVpv

Hij heeft van tomology een 3d object gekregen die lijkt op de originele ophanging maar dan iets breder en voor een 4L blok. Deze laten snijden en buigen en er onder gelast. en een Buis voor de achterbrug bussen. Zijn blok kwam zonder cilinder dus hebben we de cilinder van zijn a35 blok gebruikt (spoelpoorten moeten nog wel geport matched worden). (mocht je eventueel zo een custom motor mount willen hij heeft er in ieder geval nog één die hij wilt verkopen)

Ik zie dat ik in mijn post over de carburateur niet heb verteld dat het vooral voor optrekken op mijn a35 blok beter is. qua top zul je waarschijnlijk weinig merken.
Tomos AT50 (1984)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen