• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

brommer komt niet op toeren

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
18 berichten • Pagina 1 van 1
PeterAerts31
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor PeterAerts31 » 12 dec 2022 16:05

Beste lezer,
Ik heb met mijn Tomos Pack 'R 25 km bouwjaar 2011 een vast-loper gehad. De brommer had ik een beetje sneller gemaakt door de begrenzer uit het luchtfilter en spruitstuk te verwijderen en een Techno Euro 2-26 mm te monteren en sproeiermaat 53. Hij haalde een snelheid van ca 33 km dat vond ik prima.

Ben na de vast-loper overgegaan naar een grote beurt:
Nieuwe cilinder 38 mm 50 cc snel A kwaliteit Tomos A3 - A 35 compleet met sleuven zuiger, naaldlager en zuigerpen (cilinder laten (afbramen). Nieuw membraam Tomos A35 snel en nieuwe voet, kop en membraampakkingen. Ook nieuwe kettingtandwielen 26/31 tands met ketting en sproeiermaat 53 gemonteerd in Dellortho SHA 14.9 carburateur.

Heb wel de originele cilinder snor-kop D25 terug gemonteerd. Het oliepompje afgekoppeld en doe de mengsmering rechtstreeks in de tank. afkoppelpunt aan Spruitstuk afgeblind.
De brommer komt na al deze vernieuwingen niet op toeren heb sproeiermaten 49 t/m 56 geprobeerd en heb weer maat 53 gemonteerd.
Moet ik misschien toch een andere cilinderkop monteren? Kan iemand mij een tip geven hoe ik dit probleem kan oplossen.
snelheid naar max. 35 km was de insteek.

Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet!
Peter Aerts.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 12 dec 2022 17:34

Weet je zeker dat het een 50 cc snel is en niet een 45 km/h brom cilinder.
Als je sproeiers heb zonder het inc diamond logo erop, die zijn kleiner en is bv een 53 vergelijkbaar met een echte dell sproeier 50.

PeterAerts31
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor PeterAerts31 » 13 dec 2022 16:14

Ja ik weet zeker dat het een 50 cc snel is.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 13 dec 2022 20:00

En heeft die sproeier 53 het inc logo, anders is hij wel erg klein voor een 50cc snel.

PeterAerts31
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor PeterAerts31 » 16 dec 2022 16:55

Nee de sproeier 53 heeft geen inc logo, heb het ook met sproeiermaat 56 zonder inc logo geprobeerd, maar dan loopt hij slechter en valt soms uit.
Kan het soms aan de originele D25 cilinderkop liggen, functioneert die wel goed op een 50 cc snelle cilinder?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 16 dec 2022 19:47

Een brom of hd kopje is natuurlijk beter icm met een snelle cilinder, bij een snelle cilinder is de uitlaatpoort breder en hoger ....poort is dus langer open en daardoor bouwt hij minder compressie op....dat icm met een snor kop is niet ideaal.

PeterAerts31
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor PeterAerts31 » 17 dec 2022 14:10

Waarschijnlijk maakt een brom-kop dan het verschil, De situatie met originele snor-kop is nu van (ik wil wel maar kom niet op toeren).
Alvast bedankt, voor de nuttige info, ik ga een nieuw brom-kopje kopen/monteren en hoop dat het probleem dan is opgelost. Ik zal in ieder geval laten weten hoe het verder verloopt.

Richfart
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Richfart » 17 dec 2022 14:23

Als je hem vervangt kun je ook hierbij ook een dunne koppakking monteren. Ik gebruik altijd een van 0,3mm en standaard is dat rond de 1mm. hiermee heb je en meer compressie en gaat je squish meer richting de optimale kant.
Tomos AT50 (1984)

PeterAerts31
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor PeterAerts31 » 21 dec 2022 13:36

Ik heb een originele luchtfilter voor de Tomos Pack"R bouwjaar 2011 en krijg deze niet in lijn gemonteerd r op de carburateur. Het luchtfilter zit tegen de ronde framebuis aan en kan dus niet verder. Het gevolg hiervan is dat de rubber aansluiting op het filter zodanig onder spanning komt te staan dat het rubber vervormd en uit het filter schiet. (valse lucht).Ik krijg dit probleem niet goed opgelost. Bestaat er misschien een Tomos luchtfilter die wel in lijn komt komt met de aansluiting op de carburateur?? van de Tomos Pack"R

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 21 dec 2022 17:24

De Pack"R heeft tocht hetzelfde luchtfilter als een A35 die met 1 boutje tegen het frame wordt vast gezet.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 22 dec 2022 05:47

Misschien kun je de rubber balg die de verbinding maakt iets verdraaien in de filterbehuizing zodat eea in lijn komt te liggen. Zet je deze wel vast met een klem? Als het een standaard luchtfilter is moet het passen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

PeterAerts31
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor PeterAerts31 » 23 dec 2022 13:51

Ik zal nog eens zoeken op het forum of een vergelijkbare situatie kan vinden. Het originele luchtfilter heb ik eerder gekocht bij Tomos Parts en zou geschikt zijn voor Tomos Pack'R.

Bedankt voor de info.
Fijne feestdagen gewenst!

Richfart
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Richfart » 23 dec 2022 15:11

wellicht kun je een foto posten van hoe het volgens jou hoort maar niet wil?
Tomos AT50 (1984)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 23 dec 2022 17:40

Het aanzuigrubber is excentrisch (zie afbeelding). Aan de onderzijde van je carburateur zit een verdikking ter grootte van de uitsparing in het rubber manchet. Die 2 moeten gelijk liggen, door de excentrische opstelling van het rubber in het luchtfilterhuis komt deze in lijn te liggen.
aanzuigrubber-tomos-carburateur-filter.jpg
aanzuigrubber-tomos-carburateur-filter.jpg (24.18 KiB) 3421 keer bekeken
Verder moet je hem vastzetten op je luchtinlaat van de carburateur met een jubilee klem of schroefbandklem.
Afbeelding
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

PeterAerts31
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor PeterAerts31 » 06 jan 2023 11:47

Bedankt voor de bruikbare tip met uitleg over nieuwe HD cilinderkop.
Ik heb een nieuwe HD cilinderkop gemonteerd met een dunne pakking op de snelle cilinder, sproeiermaat 53 geen INC gemonteerd. Tomos loopt nu prima, zoals ik het graag wilde hebben.

Wel moet ik met een koude motor met de choke in, wel 5 keer kick-starten voordat hij aanslaat en blijft lopen en dan moet ik flink met het gas spelen om hem aan de praat te houden. Hij loopt ook niet stationair.
Carburateur heb ik van te voren helemaal schoon gemaakt ook het gaatje tbv, stationair draaien.

Kan het misschien zijn dat het aan de mengsmering ligt. Heb 1-40 gemengd i.v.m. met inrijden nieuwe zuiger en cilinder? Later ga ik terug naar 1-50.
Misschien kan iemand mij verder helpen met, bij voorbaat dank!

Richfart
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Richfart » 06 jan 2023 13:37

Heb je al met je stationair schroef gespeeld? kan zijn dat hij simpel weg daardoor niet stationair blijft lopen.

meer mengsmering heeft zeker invloed op het percentage benzine dat in je mengsel zit omdat het olie meer ruimte in beslag neemt. bij 1 op 40 is dit 2,5% en bij 1 op 50 maar 2%.

Ik zou zeggen probeer opnieuw sproeier 56 en kijk hoe hij dan start. Met de huidige temperaturen (hier ~8 graden) zou ik zeggen dat het zonder choke zou moeten lukken (en anders wel met choke stationair). Mocht dat goed werken bekijk dan na een groot stuk vol gas rijden je bougie en beoordeel de kleur hiervan.
Tomos AT50 (1984)

PeterAerts31
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor PeterAerts31 » 06 jan 2023 15:17

Dankjewel voor de tip. ga ik binnenkort uitproberen.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 06 jan 2023 18:24

Het ligt niet aan de mengsmering 1 op 40 want daar rij ik al jaren mee....met 1 op 25 loopt hij ook gewoon goed...alleen rookt hij dan wel erg veel, was nog 3 liter van mijn rc auto die al meer dan 1 jaar in de schuur stond....dus maar in de Tomos gemikt.
Klinkt voor mij dat hij iets te arm loopt 54 en 55 even proberen....die van mij start op de choke altijd met de 2e keer kicken.....zonder choke start hij echt niet.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
18 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers