• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos volgas probleem

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
24 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Cas Lorkeers
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 jan 2022 14:46
  • Citeer

Berichtdoor Cas Lorkeers » 21 jun 2023 09:42

hallo,
mijjn tomos heeft sinds 2 weken een probleen bij vol gas stopt hij (lijkt het) met vonken
hiervan een filmpje: https://youtube.com/shorts/_-0zcRn02hM?feature=share
iemand enig idee /ervaring wat het kan zijn?
Omhoog


fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 21 jun 2023 11:10

Probeer eerst eens een andere bougie, is ook het minste werk.
Omhoog

Cas Lorkeers
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 jan 2022 14:46
  • Citeer

Berichtdoor Cas Lorkeers » 21 jun 2023 12:00

Ga ik proberen Fons, bedankt!!
Omhoog

Cas Lorkeers
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 jan 2022 14:46
  • Citeer

Berichtdoor Cas Lorkeers » 21 jun 2023 19:15

Ik heb zojuist de bougie vervangen en de massa punten opgeschuurt dit maakt geen verschil. Ik wil wel proberen om een 8mm vonk vanaf de bougie kabel te trekken (kijken of ontsteking nog voldoende spanning geeft) maar ik krijg de standaard bougie en kabel niet van elkaar af. Iemand tips? Of mogelijke oplossingen?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 21 jun 2023 20:04

Bougie dop moet je eraf kunnen draaien, dop linksom of tegen de klok in draaien.

Soms draait de parker-schroefje in de dop mee.....nieuwe bougie dop monteren....1,5cm van de bougie knippen en je heb vers koper voor je de bougie dop er weer op draait.

Verwacht dat hij spanning genoeg levert anders heb je met laag toerental (stationair) geen vonk meer....starten lukt dan ook niet.

Hoe meer toeren hoe hoger de spanning....bobine-cdi of bougie en bougie kabel of dop kunnen wel doorslaan.
Omhoog

Cas Lorkeers
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 jan 2022 14:46
  • Citeer

Berichtdoor Cas Lorkeers » 21 jun 2023 22:03

Oké, dan vervangen ik meteen de bougiekabel en dop. Als dat het niet oplost moet het bijna wel de bobine zijn?

Bedankt voor uw goede en duidelijke uitleg
Omhoog

Cas Lorkeers
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 jan 2022 14:46
  • Citeer

Berichtdoor Cas Lorkeers » 26 jun 2023 09:43

ik heb de bobine, bougiekabel en dop + bougie vervangen dit heeft geen effect gehad. wat is nog meer mogelijk?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 26 jun 2023 21:23

Denk eerder dat je de vlotterbak leeg trekt.

Komt er genoeg benzine uit het kraantje.
Beluchting gaatje in de benzinetank dop moet open zijn anders trek je de tank onder vacuum.
Als je de carb op kop zet hoort de vlotter evenwijdig met het pas vlak voor het vlotterbakje te lopen.
Omhoog

HenkNummerZoveel
Tomosforummer
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 nov 2021 16:16
  • Citeer

Berichtdoor HenkNummerZoveel » 27 jun 2023 07:18

Als je een model.met contactpunten hebt (en dat vermoed ik) kan het ook de condensator zijn.

Vliegwieldeksel verwijderen, en starten. Kijk of je achter het vliegwiel de contactpunten vonken ziet trekken. Hoe hoger het toerental hoe meer vuurwerk je daar ziet als de condensator stuk is.

Als je dat constateert zou ik de condensator en de contactpunten vervangen, kost denk ik nog geen tientje aan materiaal
Omhoog

Cas Lorkeers
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 jan 2022 14:46
  • Citeer

Berichtdoor Cas Lorkeers » 27 jun 2023 07:38

Als je een model.met contactpunten hebt (en dat vermoed ik) kan het ook de condensator zijn.

Vliegwieldeksel verwijderen, en starten. Kijk of je achter het vliegwiel de contactpunten vonken ziet trekken. Hoe hoger het toerental hoe meer vuurwerk je daar ziet als de condensator stuk is.

Als je dat constateert zou ik de condensator en de contactpunten vervangen, kost denk ik nog geen tientje aan materiaal
Ik heb een 2 spoels elektronische ontsteking, ik heb hiernaar gekeken en zag dat het streepje 5mm verder stond dan de brom stand. Ik heb dit terug gedraaid. kan dit het probleem zijn geweest? (heb het blok er nog niet onder)
Bedankt voor uw reactie met duidelijke instructies!!
Omhoog

Cas Lorkeers
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 jan 2022 14:46
  • Citeer

Berichtdoor Cas Lorkeers » 27 jun 2023 07:41

Denk eerder dat je de vlotterbak leeg trekt.

Komt er genoeg benzine uit het kraantje.
Beluchting gaatje in de benzinetank dop moet open zijn anders trek je de tank onder vacuum.
Als je de carb op kop zet hoort de vlotter evenwijdig met het pas vlak voor het vlotterbakje te lopen.
uit het kraantje komt genoeg benzine
waar moet het ontluchtingsgaatje zitten bij deze dop?
dat met de vlotter controleer ik vanmiddag!
Bedankt voor uw reacties

tankdop
https://www.k-parts.nl/tankdop-zonder-s ... oorEALw_wc
Omhoog

HenkNummerZoveel
Tomosforummer
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 nov 2021 16:16
  • Citeer

Berichtdoor HenkNummerZoveel » 27 jun 2023 07:49



Ik heb een 2 spoels elektronische ontsteking, ik heb hiernaar gekeken en zag dat het streepje 5mm verder stond dan de brom stand. Ik heb dit terug gedraaid. kan dit het probleem zijn geweest? (heb het blok er nog niet onder)
Bedankt voor uw reactie met duidelijke instructies!!
Kan me niet voorstellen dat de getoonde symptomen ontstaan door een te vroege vonk.
Omhoog

Cas Lorkeers
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 jan 2022 14:46
  • Citeer

Berichtdoor Cas Lorkeers » 27 jun 2023 07:59



Ik heb een 2 spoels elektronische ontsteking, ik heb hiernaar gekeken en zag dat het streepje 5mm verder stond dan de brom stand. Ik heb dit terug gedraaid. kan dit het probleem zijn geweest? (heb het blok er nog niet onder)
Bedankt voor uw reactie met duidelijke instructies!!


Kan me niet voorstellen dat de getoonde symptomen ontstaan door een te vroege vonk.
Oh dan probeer ik de vlotterhoogte en doe ik hem er weer onder.
Omhoog

Cas Lorkeers
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 jan 2022 14:46
  • Citeer

Berichtdoor Cas Lorkeers » 27 jun 2023 08:28

20230627_082510.jpg
20230627_082522.jpg
20230627_082540.jpg



Dit is mijn vlotterhoogte dit lijkt me goed toch?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 27 jun 2023 09:18

Vlotter staat op foto 1 te hoog en loopt niet mooi evenwijdig, vlotter sluit de vlotternaald dan te vroeg af waardoor het benzine niveau in de vlotterbak te laag is.

Op foto 2 loopt hij wel mooi evenwijdig....heb je iets veranderd?
Omhoog

Cas Lorkeers
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 jan 2022 14:46
  • Citeer

Berichtdoor Cas Lorkeers » 27 jun 2023 10:13

Vlotter staat op foto 1 te hoog en loopt niet mooi evenwijdig, vlotter sluit de vlotternaald dan te vroeg af waardoor het benzine niveau in de vlotterbak te laag is.

Op foto 2 loopt hij wel mooi evenwijdig....heb je iets veranderd?
Nee dit is een ander perspectief. Moet ik dat plaatje dan richting de vlotterbak of richting de gasklep buigen
Omhoog

Cas Lorkeers
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 jan 2022 14:46
  • Citeer

Berichtdoor Cas Lorkeers » 27 jun 2023 10:59

Denk eerder dat je de vlotterbak leeg trekt.

Komt er genoeg benzine uit het kraantje.
Beluchting gaatje in de benzinetank dop moet open zijn anders trek je de tank onder vacuum.
Als je de carb op kop zet hoort de vlotter evenwijdig met het pas vlak voor het vlotterbakje te lopen.
hoe kan ik deze hoogte aanpassen, kan het op dit forum niet vinden? :D :D :D
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 27 jun 2023 11:46

Je moet even de vlotter verwijderen door de pin-as eruit te drukken, die pin-as moet recht mooi zijn en de vlotternaald hoort in het sleufje van de vlotter de zitten....vlotter moet door zijn eigen gewicht scharnieren.

Is het een echte dell of een replica carb?
Omhoog

Cas Lorkeers
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 jan 2022 14:46
  • Citeer

Berichtdoor Cas Lorkeers » 27 jun 2023 12:05

Je moet even de vlotter verwijderen door de pin-as eruit te drukken, die pin-as moet recht mooi zijn en de vlotternaald hoort in het sleufje van de vlotter de zitten....vlotter moet door zijn eigen gewicht scharnieren.

Is het een echte dell of een replica carb?
Ga ik vanmiddag proberen. Het is een echte 14/12
Bedankt voor uw tips
Omhoog

Cas Lorkeers
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 jan 2022 14:46
  • Citeer

Berichtdoor Cas Lorkeers » 27 jun 2023 20:21

Je moet even de vlotter verwijderen door de pin-as eruit te drukken, die pin-as moet recht mooi zijn en de vlotternaald hoort in het sleufje van de vlotter de zitten....vlotter moet door zijn eigen gewicht scharnieren.

Is het een echte dell of een replica carb?
Heb het nagekeken maar het is nog steeds (vanaf het spruitstuk gezien) niet recht, maar vanaf de zijkant (stat. schroef) wel. Heb het pinnetje eruit gehaald en de vlotternaald er opnieuw (goed) ingedaan.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
24 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.