• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

schurend geluid

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
BertTomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor BertTomos » 04 mei 2024 22:10

Ik heb sinds kort een Tomos Quadro uit 2012 met ca 4000 km. Deze Tomos is in zeer goede staat en goed onderhouden.
Deze Tomos heeft een schurend geluid dat je altijd hoort als de brommer in beweging is. Dus als de motor uit staat en je de brommer vooruit duwt en ook als je rijdt. Het geluid klinkt best hard en is onaangenaam, lijkt niet gezond.
Als eerste heb ik de olie gecontroleerd deze is helder en voldoende gevuld.
Toen heb ik de rechter carterkap er af gehaald, alles ziet er als nieuw uit. Als ik aan het achterwiel draai in rijrichting lijkt hetzelfde geluid te komen van de aangrijping van de twee tandwielen van de tweede versnelling die dan in beweging zijn. Deze tandwielen zien er als nieuw uit. De twee tandwielen van de eerste versnelling blijven dan stil staan.
De vraag is wat het schurend geluid veroorzaakt zowel bij vooruit duwen als bij rijden, en natuurlijk ook of en hoe dit te verhelpen is.
Ik neem aan dat ik niet de enige ben met dit probleem en dat er voldoende kennis zit op het forum om dit op te lossen, alvast bedankt.

HenkNummerZoveel
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor HenkNummerZoveel » 04 mei 2024 22:30

Kun je een filmpje maken van het geluid en op YouTube zetten? Dat zegt meer dan 1000 woorden

BertTomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor BertTomos » 05 mei 2024 11:05

Ik heb nog verder onderzoek gedaan. De vraag is of het normaal is dat je een licht draaiend geluid hoort uit het rechter carter als je de brommer vooruit duwt. Ik heb het carter open gemaakt en het geluid komt van het voorste grote tandwiel van de tweede versnelling. Ook als je de koppeling er uit haalt, en deze dus niet meedraait, blijft het geluid hetzelfde. Dit tandwiel draait los mee als je in rijrichting aan het achterwiel draait. Het geluid komt van de vrijloop in dit tandwiel. Ik neem aan dat dit normaal is?
Bijlagen
IMG_9989.jpeg

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 05 mei 2024 12:50

Het grote tandwiel (rechte vertanding op de as in het midden) is de eerste versnelling.
Als je de Tomos vooruit duwt is de eerste versnelling ingeschakeld en dan draaien er 4 tandwielen, dat maakt altijd geluid.
Misschien toch een filmpje maken en op youtupe plaatsen zodat het beter te beoordelen is of het geluid normaal is van jouw Tomos.

BertTomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor BertTomos » 05 mei 2024 14:09

Bij vooruit draaien van het achterwiel draaien twee tandwielen (het voorste grote tandwiel van de 2e versnelling en het daarin grijpende kleine tandwiel van de koppeling). Bij achteruit draaien van het wiel draaien alle vier de tandwielen. Er is een beetje geluid te horen.
Het lukt mij niet om een filmpje hier toe te voegen.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 05 mei 2024 20:11

Ik bedoel met 4 tandwielen het aandrijftandwiel wat midden in het blokje zit die op de hoofdas zit, die 2 zie je niet.
Dus als je die 2 erbij telt kom je op 6 en dat maakt altijd wat geluid.

Zat er op de hoofdas wel een shim ring, als die as iets naar rechts kan raakt hij het koppelings huis en dat zal niet gezond klinken.

Account op youtupe aanmaken en daar het filmpje naar uploaden en de link hier plaatsen is een optie.

BertTomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor BertTomos » 09 mei 2024 10:57

Ik heb nog eens goed geluisterd naar het geluid. Als de motor stationair draait hoor je niets. Als je gas geeft en het achterwiel gaat draaien begint het geratel vanuit de rechter carterkap, een sterk ratelend geluid. Zodra het toerental zakt tot stationair is het weg. Wellicht heeft iemand nu een idee.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 10 mei 2024 11:20

Vaak ratelend een Tomos juist als hij stationair loopt omdat de drukveer in de koppeling te slap is, geratel gaat weg als de koppeling aangrijpt.

BertTomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor BertTomos » 10 mei 2024 22:05

De Tomos van mij ratelt stationair totaal niet, geen vreemde geluiden. Ik heb verder onderzoek gedaan en vond een axiale speling tussen het tandwiel achter op de koppeling en de borgveer, deze borgveer zat niet volledig in de groef. Toen dat was opgelost was het ratelend geluid weg. Nu is er tijdens rijden alleen nog een gierend geluid, maar dat schijnt normaal te zijn en zou worden veroorzaakt door de rechte vertanding van de tandwielen van de 1e versnelling. Zijn er nog tips om dat geluid te verminderen?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 11 mei 2024 09:01

Het gierend geluid is idd de rechte vertanding van de 1ste en daar kun je niets aan doen, een heel herkenbaar geluid waardoor je een Tomos herkent zonder hem te zien.

BertTomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor BertTomos » 11 mei 2024 17:26

Is het normaal dat dat geluid hoorbaar is bij iedere snelheid. Mijn Tomos is een snor en het geluid is hoorbaar vanaf het begin van rijden tot aan de top va ca 35. Dat is eigenlijk vreemd omdat bij een bepaalde snelheid de 2e versnelling toch wordt ingeschakeld en de 1e niet meer meedoet?

BertTomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor BertTomos » 11 mei 2024 17:34

Bij welke snelheid schakelt hij over van 1 naar 2. Moet dit merkbaar zijn, of juist niet?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 11 mei 2024 18:07

Ergens rond de 16 km/h voor een std snor, je hoort het aan het toerental wat omlaag gaat.

Lees dit eens rustig door voor de werking van een Tomos blokje.
https://wiki.tomosforum.nl/index.php/To ... en_Werking

BertTomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor BertTomos » 11 mei 2024 19:17

Dank je, zeer duidelijk verhaal. Daaruit leidt ik af dat bij mij de 2e versnelling niet wordt ingeschakeld. Ik merk namelijk geen overgang tussen 1 en 2 en ook het geluid blijft constant gieren in de 1e versnelling, steeds harder geluid en sneller met het oplopen van de snelheid. Hoe kan ik controleren of de 2e wel of niet meedoet, en zo nee wat moet ik dan repareren.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 11 mei 2024 23:28

Rollenkooi kan ingenestelt zijn waardoor de rollen in een kuiltje liggen en daar dan niet uitkomen.
Bij jouw is het een los onderdeel, bij de oudere was het een compleet tandwiel.
https://www.tomoshop.nl/aandrijfplaat-1 ... -kooi.html
Dit ff bekijken http://forum.tomosforum.nl/viewtopic.php?t=3386

BertTomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor BertTomos » 12 mei 2024 09:59

Alweer bedankt. Ik ga testen en bekijken. Nog even een aanvullende vraag. Als de tomos overschakelt van 1 naar 2 houdt dan ook het gierende geluid van de 1e versnelling op?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 13 mei 2024 13:33

Hij blijft in de 2e ook een gierend geluid maken omdat de tandwielen van de 1e versnelling ook blijven draaien....alleen drijft hij de hoofdas niet meer aan.

Bij ± 3000 tpm slaan de 2e versnellings segmenten uit en grijpen zich vast in het koppelinghuis.
De draaisnelheid van het koppelinghuis gaat nu over naar de 2e versnellings koppeling
De hoofdas gaat sneller draaien omdat de 2e versnellings tandwielen nu de aandrijving overnemen.
De 1e versnellings tandwielen verhouding is kleiner en draait nu wat langzamer dan de hoofdas.
En dan drukt het 1e versnellings tandwiel niet meer, via de rol(lager)koppeling, op de hoofdas.
De hoofdas draait nu, als het ware, onder het rol(lager)koppeling door. (steeds harder)

BertTomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor BertTomos » 14 mei 2024 20:18

Fons716, bedankt voor de hulp, het is opgelost. Ik heb de rollenkooi gecontroleerd, die was goed. Ook heb ik nieuwe tandwielen gemonteerd voor de 2e versnelling, zowel het grote als het kleine tandwiel. De tomos schakelt goed van 1 naar 2, het geratel is weg. Er is alleen nog een gierend geluid tijdens het rijden in de 2, maar dit schijnt normaal te zijn. Dus, tijden maar.

BertTomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor BertTomos » 14 mei 2024 22:12

Ik bedoel, dus rijden maar.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 15 mei 2024 10:01

Waren de tandwielen van de 2e versnelling zo slecht, of waren er stukjes uit door bv een ?teken veertje wat ooit gebroken is geweest....dat kleine stukje wat afbreekt is verenstaal en veel harder dan de tandwielen.

In het midden van het blok zit ook nog een overbrenging met rechte vertanding, deze wordt aangedreven door de hoofdas-versnellingsbak....rechte vertanding giert altijd wat.
https://www.tomos-parts.nl/aandrijftand ... osparts_nl

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki