• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Versnelling

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
38 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3923
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 04 jul 2025 14:54

Je hebt verschillende diktes in schim ringen, misschien zit daar het probleem in.....dunnere monteren.
Omhoog


macksly
Tomosforummer
Berichten: 46
Lid geworden op: 26 sep 2024 14:27
  • Citeer

Berichtdoor macksly » 04 jul 2025 15:00

Ik heb op dit moment een 2mm shimring achter het koppelings huis zitten. Ook had ik al geprobeerd om het koppelingshuis zonder shimring te plaatsen, gewoon om te kijken of dan wel alles netjes loopt. Dit hielp echter ook niet. Welke dikte zou ik het beste kunnen pakken voor achter het koppelingshuis? Gelijk 1mm proberen?

Al zou de shim ring niet opeens een probleem moeten zijn als ik er een andere tweede versnelling in zet toch? Het tandwiel aan de buitenkant van het koppelingshuis zit tegen de shimring aan, niet die van de tweede versnelling.

Maar dat probleem daargelaten. Wat zou het nou in godsnaam nog kunnen zijn dat hij niet overschakelt? Is de cilinder misschien versleten? Hij zag er nog goed uit, geen krassen ofzo. Hij heeft wel al 20k gelopen..
Quadro 2005 - Uitlaat 18mm - TWV 26/28 - Snorstand - Carb 14/9 @ 51 - Bromkop (32km/h)
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3923
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 05 jul 2025 09:55

Achter het koppelings huis hoort altijd die 2mm dikke ring te zitten, die heeft niets te maken met het uit shimmen
Het gaat om de shim ringen die tegen de koppelings deksel komen...de 3 assen die in de deksel vallen.
Geen krassen in de cilinder wil niet zeggen dat hij goed is.
Als de zuiger onder de zuigerveren behoorlijk zwart is lekt hij erg veel en is je compressie slecht.
Omhoog

macksly
Tomosforummer
Berichten: 46
Lid geworden op: 26 sep 2024 14:27
  • Citeer

Berichtdoor macksly » 05 jul 2025 10:56

Ah oke dan snap ik niet waarom die met een andere tweede versnelling ineens aanloopt?

Zou die mindere compressie het probleem van overschakelen kunnen veroorzaken? Als ik berg afwaartsrijd schakelt hij trouwens wel snel over.
Quadro 2005 - Uitlaat 18mm - TWV 26/28 - Snorstand - Carb 14/9 @ 51 - Bromkop (32km/h)
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3923
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 05 jul 2025 13:40

Als die nieuwe hoofdas een paar tiende langer is dan klemt hij tussen de lagers....niet het gedeelte wat in het lager komt erbij meten.
Daarom zijn er deze shim ringen.
https://www.tomoshop.nl/opvulring-shim- ... eksel.html

Als de pakking van de koppelings deksel 0,2 mm dunner is als de oude pakking moet je dus een schim van 0,2mm verwijderen...is de pakking dikker dan moet er een ring van 0,2mm bij.
Omhoog

macksly
Tomosforummer
Berichten: 46
Lid geworden op: 26 sep 2024 14:27
  • Citeer

Berichtdoor macksly » 05 jul 2025 19:48

Ah ik snap je nu, met die nieuwe hoofdas was er geen probleem. Het ontstond pas toen die nieuwe versnelling erin kwam.
Quadro 2005 - Uitlaat 18mm - TWV 26/28 - Snorstand - Carb 14/9 @ 51 - Bromkop (32km/h)
Omhoog

macksly
Tomosforummer
Berichten: 46
Lid geworden op: 26 sep 2024 14:27
  • Citeer

Berichtdoor macksly » 01 sep 2025 11:13

Nou, ik heb weer tijd gehad om er naar te kijken. Ik heb een gereviseerde eerste versnelling in het blok gedaan om te kijken of dit het probleem zou oplossen. Helaas maakt dit dus geen verschil.

Tweede versnelling ziet er goed uit, eerste versnelling ziet er goed uit, de rollen in de rollenkooi zien er goed uit. Wat kan het nu nog zijn :?
Quadro 2005 - Uitlaat 18mm - TWV 26/28 - Snorstand - Carb 14/9 @ 51 - Bromkop (32km/h)
Omhoog

macksly
Tomosforummer
Berichten: 46
Lid geworden op: 26 sep 2024 14:27
  • Citeer

Berichtdoor macksly » 10 sep 2025 09:31

Ik heb nu iets interresants opgemerkt wat misschien een aanwijzing kan zijn. Als hij koud is schakelt hij heel mooi door. Alleen zodra hij warm is, niet meer.
Quadro 2005 - Uitlaat 18mm - TWV 26/28 - Snorstand - Carb 14/9 @ 51 - Bromkop (32km/h)
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3923
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 10 sep 2025 14:46

Loopt de Tomos misschien iets te rijk als hij goed warm is en daardoor iets vermogen mist.
Welke sproeier zit er in de carb, en staat logo op de sproeier?
Omhoog

macksly
Tomosforummer
Berichten: 46
Lid geworden op: 26 sep 2024 14:27
  • Citeer

Berichtdoor macksly » 10 sep 2025 16:58

Op dit moment sproeier 53 in een sha 14/9. Dus dat zou kunnen. Als hij nog niet warm is heb ik gemerkt bij kleinere sproeiers dat hij tijdens het rijden soms uitvalt al helemaal als je berg afwaarts rijd.
Quadro 2005 - Uitlaat 18mm - TWV 26/28 - Snorstand - Carb 14/9 @ 51 - Bromkop (32km/h)
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3923
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 10 sep 2025 17:50

53 met het inc logo erop??
Omhoog

macksly
Tomosforummer
Berichten: 46
Lid geworden op: 26 sep 2024 14:27
  • Citeer

Berichtdoor macksly » 10 sep 2025 17:57

Jup!
Quadro 2005 - Uitlaat 18mm - TWV 26/28 - Snorstand - Carb 14/9 @ 51 - Bromkop (32km/h)
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3923
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 11 sep 2025 10:06

Sproeier 53 met logo zit in een 14/12 carb, niet in een 14/9 snor carb.

Al een deo test gedaan of hij ergens iets valse lucht zuigt.
Omhoog

macksly
Tomosforummer
Berichten: 46
Lid geworden op: 26 sep 2024 14:27
  • Citeer

Berichtdoor macksly » 21 okt 2025 08:14

Valse lucht een beetje bij de voetpakking, maar dat komt voornamelijk doordat het een nt carter is met een ot cilinder. Daar kan je volgens mij niet heel veel aan verbeteren. Hij loopt verder netjes stationair.

Ik heb nu weer tandwiel 33 erop gezet en nu schakelt hij wel weer netjes/vlot door. Nu rijd hij alleen 27... dat is dan weer iets minder, zeker met al die elektrische fietsen die mij voorbij scheuren.

Hoe kan ik de maximale top van 33 behouden maar dan wel met atw 33 (of 31). Zou een zuiger met sleuven of misschien een brom carb de oplossing zijn?

Voor de herhaling is de setup op dit moment dus:
twv 33/26
14/9 carb
ori luchtfilter
s bocht uitlaat
Quadro 2005 - Uitlaat 18mm - TWV 26/28 - Snorstand - Carb 14/9 @ 51 - Bromkop (32km/h)
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3923
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 21 okt 2025 09:31

Heb je wel een nieuw type voetpakking gebruikt want dan hoort het gewoon dicht te zijn als je een originele A5 cilinder hebt....of je membraan pakking lekt....die ligt bijna tegen de voetpakking dus is lastig om te beoordelen welke pakking lekt.
Eerst de valse lucht verhelpen, dat hij nog goed stationair loopt met 1400 rpm onbelast is leuk maar met 5158 rpm en belast zuigt hij veel meer valse lucht en mist dan meer vermogen, valse lucht los je niet op met een grotere sproeier.

26x33 en 27 km/h is 5158 rpm
26x33 en 33 km/h is 6304 rpm....dat lukt bijna niet met een snorzuiger en een snor uitlaat.
Omhoog

macksly
Tomosforummer
Berichten: 46
Lid geworden op: 26 sep 2024 14:27
  • Citeer

Berichtdoor macksly » 21 okt 2025 11:58

Ik heb het goede type pakking gebruikt, met de standaard pakking van tomosparts lukte het niet om hem lucht dicht te krijgen. Toen heb ik zelf een pakking gesneden (2mm) incl een 0.3mm koppakking en gespoten aan de onderkant en dan valt hij met remreiniger alsnog uit. Ik heb alles meermaals kruislings aangedraait met een momentsleutel maar het wil maar niet 100% luchtdicht zijn als ik met remreinigerspuit... ik begin me eigenlijk echt een amateur te voelen :lol:

Het originele membraam zit nog op de cilinder, dus ik verwacht niet dat er daar iets zou lekken. Misschien ook wel, ik ga het straks nog eens proberen.

Ik las dat die standaard snor uitlaat ook op 45kmu modellen is gebruikt. Dus het moet te doen zijn. Maar als ik een brom zuiger monteer ben ik er denk ik nog niet?
Zou ik dan ook nog een brom carb met ontgrensd spruitstuk moeten hebben, of gaat hij dan te hard?
Quadro 2005 - Uitlaat 18mm - TWV 26/28 - Snorstand - Carb 14/9 @ 51 - Bromkop (32km/h)
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3923
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 21 okt 2025 12:37

Met een bromzuiger krijg je een veel betere cilindervulling dus meer vermogen, doe er ook een brom of hd kopje op zodat
compressie een stuk hoger wordt....dan kun je achter met wat tandwielen spelen en is 33 km/h geen probleem.
Omhoog

macksly
Tomosforummer
Berichten: 46
Lid geworden op: 26 sep 2024 14:27
  • Citeer

Berichtdoor macksly » 21 okt 2025 12:48

Ah oke! Ik heb nu er al een bromkop opzitten, ik zal de bromzuiger eens proberen. Die heb ik thuis nog ergens liggen.
Quadro 2005 - Uitlaat 18mm - TWV 26/28 - Snorstand - Carb 14/9 @ 51 - Bromkop (32km/h)
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
38 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.