Berichtdoor C. van Klaveren » 12 okt 2006 22:39
Geachte Tomosfreaks, …
Ik heb de ontsteking weer nader bekeken en kom tot de volgende conclusie:
Op het vliegwiel staat een hele rij centers. Als ik die centers tegenover de onderste streep op het carter zet, (Het ontstekings moment van de snor), dan staat de zuiger op 0,9 mm voor het bovenste dode punt. (BDP)
Als je nu het vliegwiel wederom rond draait (haal je de hysteresis er uit) en je zet de centers voor de bovenste streep op het carter en dan blijkt …… , na controle meting, dat de zuiger op 1,9 mm voor het (BDP) Bovenste Doden Punt staat. {Op twee verschillende manieren gemeten}
Als ik het nu goed heb, moet de brom uitvoering op de bovenste streep afgesteld staan, wat dan zou overeen komen met een voorontsteking van 1,2 mm.
DIT BLIJKT DUS NIET ZO.
Dat mijn conclusie juist is bleek; toen ik eerst mijn voorontsteking “op de bollefooi “ iets verstelde >>> richting de Brom streep. En op een later tijdstip mijn voor-onsteking precies op de Bromstreep zette.
Gevolg: In eerste instantie loopt je motor beter en sneller. (een paar Km)
In 2e instantie loopt de motor gewoon en de snelheid vermindert.
Dus, ...... ik heb het al een keer op de deze site gelezen, je moet het juiste ontsteek-moment zelf opzoeken. En wel door testrijden en steeds de ankerplaat iets te verdraaien totdat hij op zijn snelst rijdt.
Wel lastig om iedere keer je carterhelft er af te halen. [Hij moet er tenslotte op zitten om te kunnen starten]
Ten zei je minimaal 13 km p\u kunt lopen. Dan kan je hem ook gewoon aanlopen.
Maar, nu ben ik er nog niet uit. Want de vraag blijft: Waar is het BDP (Bovenste Dode Punt) op de ankerplaat. Je moet toch ergens van uitgaan.
Wel dat punt is er niet. Blijft over, een ander vast punt vaststellen.
Tip 1:Als je jou ontsteking voor het eerst bekijkt ( en er is nog niet aan gewerkt geweest) zet dan een center op de ankerplaat tegenover de onderste streep bij een Snor. {HEB IK OOK GEDAAN, [komt later altijd van pas]} En bij de bovenste streep bij de Brom. Dan heb je ten minste een basis (aangenomen) vast punt.
Maar om nu een absoluut punt te verkrijgen is er maar één weg. Bekijk je ontsteekmoment m.b.v. een stroboscoop. {Moet je wel aan een stroboscoop komen (of hebben), je carterdeksel er af halen en dan aantrappen}
Als je dat voor elkaar hebt kan je echt zien op welk moment de ontsteking plaats vindt.
(Gerelateerd aan de centers op het vliegwiel)
Als dan het ontsteekmoment gelijk met een van de strepen valt, is het BDP verder makkelijk met de schuifmaat te bepalen. (Of een speciaal meet instrument daarvoor, wat je in het bougiegat kan draaien)
Keeshaven