ik rij nu sinds ongeveer drie maanden op mijn tomosje, en daarvoor heeft hij een half jaar stil gestaan.
Aangezien ik niet het idee had dat de vorige eigenaar veel deed aan zijn brommer ben ik van plan om hem in de kerstvakantie een grote beurt te geven. (als een soort kerstcadeautje voor m'n tomos

Nou heb ik dit handige lijstje al gevonden op het forum:
Wekelijks of elke 500 km
-bandenspanning en slijtage controleren
-ketting controleren en eventueel spannen
-verlichting controleren
-achterrem afstellen
maandelijks of elke 1500 km
-bougie schoonmaken en eventueel afstellen
-niveau carterolie controleren
-alle kabels afstellen
-spaken controleren, wielen richten
halfjaarlijks of elke 3000 km
-karterolie verversen
-kabels smeren
-ketting schoonmaken en smeren
-uitlaat ontkolen
-kontaktpunten afstellen
jaarlijks of elke 6000 km
-bougie vernieuwen
-indien ingebrand, kontaktpunten vervangen
-wiellagers op speling controleren
-balhoofdlager controleren/afstellen
-remsegmenten kontroleren/vervangen
-luchtfilter reinigen
-standaardophanging invetten
De meeste dingen spreken voor zich of heb ik al gevonden op het forum, maar over de vetgedrukte dingen had ik nog een paar vraagjes:
achterrem afstellen
Op dit moment heb ik een gewone fietsremkabel als remkabel. En de dopjes die de buitenkabel tegenhouden bij je remhevel zijn ook van een fiets. Op zich werkt het wel, alleen trekken deze dopjes een beetje krom, en is de remkabel al een keer geknapt.
Mijn vraag is wat voor remkabels jullie gebruiken, en of het iets uitmaakt voor de remkracht.
wielen richten
Hoe het achterwiel richten werkt weet ik, dat is me hier al eens uitgelegd.
Maar op het voorwiel zitten geen kettingspanners o.i.d waarmee je je wiel zou kunnen richten. Valt je voorwiel ook te richten en zo ja hoe moet dat?
En hoe weet ik als ik klaar ben of mijn wielen goed gericht zijn?
contactpunten afstellen
Hier weet ik dus helemaal niets over. Ik heb wel deze FAQ gevonden.
Is dat wat ik moet doen? En is dat een beetje te doen als ik nog nooit m'n blok heb opengemaakt?
ps. als ik de linker deksel van m'n blok er afhaal dan komt er geen olie uit toch? (weet het bijna zeker maar voor de zekerheid... )
indien ingebrand, contactpunten vervangen
Dit moet ik kunnen zien als ik de contactpunten ga afstellen.
Het probleem is dat ik niet weet hoe ze er normaal uitzien...

Mijn vraag dus: hoe ziet een ingebrand contactpunt eruit?
wiellagers op speling controleren
Betekent dit gewoon dat ik mijn wielen goed richt en strak aandraai en dat ik vervolgens ga kijken of mijn wielen heen en weer kunnen bewegen?
Als dat niet zo is hoe moet het dan wel?
balhoofdlager controleren/afstellen
Hoe werkt dit? (ik weet wel waar de balhoofdlager zit, maar niet hoe hij hoort te zijn en evt. afgesteld kan worden.
standaarophanging invetten
Bedoelen ze met standaardophanging de ophanging van de standaard? (die grote bout en de gaten waar hij doorheen scharniert)
Of bedoelen ze de standaard (als in normale) ophanging? en zo ja wat is dat?
Ik weet dat het al een hele berg vragen is, maar ik heb toch nog twee andere vraagjes over:
het vraagtekenveertje
Ik heb gelezen dat dit veertje zorgt voor een soepele overgang van de eerste naar de tweede versnelling, maar zorgt het ook voor de overgang van stilstand naar rijden? Dat gaat bij mij namelijk nogal schokkerig.
Die schokken voel ik ook soms als ik stilsta voor bv het stoplicht.(zonder gas te geven) Dan lijkt het wel of de koppeling te vroeg wil aangrijpen.
Heeft dat ook te maken met het vraagtekenveertje of moet ik daar iets anders aan doen?
pakkingen
Als ik mijn versnellingsbak open maak om bv. naar het vraagtekenveertje te kijken en ik wil hem later weer dicht doen, moeten er dan nieuwe pakkingen tussen? En zo ja maakt het uit wat voor? (kan ik bijvoorbeeld vloeibare pakking ertussen smeren, of moet er toch echt een speciale tussen?)
En heeft het nut om andere pakkingen van mijn brommer te vervangen? Of moet ik die gewoon lekker zo laten als ik niet merk dat er iets mis mee is?
Voor zover mijn vragen, ik hoop dat iemand me ermee kan helpen.
Alvast bedankt!