Hoe lang heb je je Tos al, je schrijft wel dat ie nieuw is, maar een bougie vervang je in principe elk jaar of twee, afhankelijk van het aantal kilometers dat je maakt.ik heb net een nieuw tomos ik heb ook son soort problleem bij doet ie het ook pas na 10 min en een goser die ik ken segt dat me bosie een beetje veroest is dat ik die ff moet vernieuwe is dat vaak ook het geval dat ie daarom pas laat warm wordt en dan pas goed gaat rijden
Er eens uitdraaien geeft je een indruk hoe de bougiekleur eruit ziet (zeg maar bij het kromme metalen lipje) en hoever deze is afgesleten (=weggebrand). Ook de elektrode-afstand kun je opmeten. Deze moet ongeveer 0,5 mm zijn (duimnagel).
Als je elektrode niet te ver is afgesleten, en de kleur OK en de afstand ertussen is goed, kan je hooguit nog kijken door de bougie in de dop te drukken en op het blok te leggen wat de kleur van de vonk is. Dit geeft, zeker bij puntenontsteking, een indicatie hoe je contactpunten erbij staan. Blauw = OK, geel = ingebrand, dus vervangen, geen vonk = probleem.
Overigens, een licht aangeroeste bougie is geen ramp hoor, dat hebben ze allemaal na een maand of twee, vooral na wat natte periodes....
Suc6, we lezen het hier wel.