Ik heb ongeveer twee jaar geleden een Revival (brom) gekocht met toen net geen 8000 kilometer op de teller. Hij was in goed rijdende staat, alleen cosmetisch was er één of twee dingetjes aan, maar over het algemeen is het een goeie brommer voor het reguliere stadsverkeer. Ik heb er nu twee jaar mee gereden, maar de brommer heeft inmiddels schade door een aanrijding en een aantal keer omvallen door een verbogen standaard.
Inmiddels een jaar geleden kwam het custom idee, naar aanleiding van een American Chopper aflevering met Billy Joel. Billy's project had als doel een hotrod-achtige stijl in een motor te bouwen (à la jaren 30), maar Billy's eigen bedrijf heeft als filosofie om zoveel mogelijk gemakken van moderne techniek in een oldschool-jasje te verwerken. 'GTR' staat dan ook voor 'Grande Touring Retro', wat de strekking omvat dat de brommer straks gebouwd wordt op langere toerritten en een klassiek uiterlijk krijgt.
Wat gaat er nu met mijn eigen Revival gebeuren? Ten eerste is er natuurlijk restauratiewerk aan. De brommer heeft behoorlijke schade aan het plastic, wat grotendeels vervangen gaat worden, en een voorvork die na een aanrijding scheef is komen te staan. Motorisch is het blok lopend, maar de elektrische starter en oliemengpomp zijn inmiddels defect. Je zit dus in principe naar een volledige revisie te kijken.
Qua custom onderdelen laat ik het even in het midden wat ik precies wil doen, ik heb al bij een aantal motorfiets-onderdelenwinkels gekeken voor wat ideetjes maar het eerste wat gaat gebeuren is dat de Revival nieuw in de lak wordt gezet met een nieuwe kleurstelling. Ik twijfel even tussen alles zwart of het frame in zilver.
Maar goed, on with the project...
Day One: Strippen (31/08/08)
Zondag was het dan ook echt zover, de Revival ging bij mijn ouders de garage in en de boel ging uit elkaar.

Bij aankomst. De schade was, zoals boven al genoemd, aanzienlijk qua werk maar niet al te spannend qua onderdelen. De brommer is lopend de garage in gezet.

En na dag één. Het strippen van de voorvork ging redelijk vlot, en daar bleek ook uit dat hier en daar wat onderhoud geen overbodige luxe zou zijn, de balhoofdlagers waren bijvoorbeeld rot en er zat bijna geen vet meer in. Het frame is na de aanrijding overigens nog in orde, niet krom, maar de voorvork heeft de grootste klap gehad. Het voorwiel weet ik nog niet 100% zeker, zo op het oog ziet het er recht uit, maar dat zou ik even op moeten meten.
De stuurinrichting en het voorste gedeelte van de kabelboom lagen na dag 1 al netjes in een kist. Daarna begonnen met het loshalen van de bagagedrager en het zadel -- daar kwam ik in de problemen omdat de bouten helemaal vast waren geroest. Uitboren dus... wat met een aantal schroeven aardig gelukt is maar het zal nog even duren voordat het helemaal uit elkaar kan, want ik heb nieuwe boortjes nodig (de oude waren bot).
De komende 2 weekenden is het even stil ben ik bang (dan heb ik andere plannen), maar daarna zal er weer gewerkt worden en ik hoop op 21 september een stapel onderdelen over te houden. In de herfstvakantie is het dan schuren, gronden en verven geblazen.
13-11-2008
Het heeft even geduurd, maar na een week hannesen met schuurmachines en verfafbijt is de eerste laag grondverf een feit.

23-07-2009 - Mockup Assemblage
En de volgende zomervakantie gingen we weer op ons gemakje verder

Tegen donderdag wordt er waarschijnlijk aan de motor begonnen, eerst maar eens uit elkaar puzzelen en kijken of er nog onderhoudswerk aan is. Nieuwe onderdelen daarvoor worden waarschijnlijk in de loop van volgende week besteld.
Verder ben ik nog met wat customization bezig, onder andere het maken van voetsteuntjes die mijn maatje 45 kisten WEL makkelijk kunnen houden en ik een comfortabele zithouding kan hebben als ik ritten van 100+ km wil ondernemen.

Nog even een paar snaps van hoe ie er nu bij hangt:

En een plaatje van de eerste versie van mijn voetplaten, straks komt er nog meer op waardoor ik niet makkelijk weg ga glijden hierop... traanplaat wordt het niet (dat vind ik zelf érg fout) maar iets anders waar ik nog niks over kwijt wil.