Berichtdoor shadowranger » 16 nov 2007 15:31
Koppelingshart is van een A3 anders dan van A35/A5/A52/A55 blok. Bij de laatste serie is er een vertand hart gemaakt, bij de A3 koppeling is er een conische passing gemaakt en een platte zijde aan de krukas gefreesd waarover het hart van de koppeling past. A3 koppeling is overigens groter dan van andere.
Verder bestaan er wat verschillen qua interne tandwielen (A3 heeft beide schuin vertand, terwijl de moderne blokken rechte vertanding hebben op de 1e versnelling voor betere krachtoverbrenging). Krukassen kunnen niet zonder meer uitgewisseld worden ivm small-end lager en koppelingshart. Cilinders en zuigers passen onderling wel op elkaar, maar houdt daarbij rekening met de pistonpendiameter.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)
Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn