• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Starten zonder choke

Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
14 berichten • Pagina 1 van 1
C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 19 sep 2005 21:28

Geachte jongelui

Wie weet het?
Als ik mijn Tomosje start (kraan open) slaat hij niet aan.
Maak je nu gebruik van de choke, dan doet `ie het in een keer.
Wel, ... dan zeggen jullie natuurlijk. Wat is er mis aan.

Nou, mijn inziens alles.
1e Mijn Tomosje staat in de kelder en daar is het ALTIJD minimaal 15 graden Celcius. (ooit nagemeten, omdat ook m`n BMW daar staat en ik hoef nooit de choke te gebruiken in de winter)
2e Als je er 100m mee gereden hebt en je staat ff stil, dan slaat hij af. Dan krijg je hem ook met geen mogelijkheid aan ZONDER CHOKE. Het blok is dan gewoon te koud. [dat begrijp ik ook wel, maar dat hoort niet. Hij staat en komt uit een kelder waar het altijd 15 graden is]
3e Mijn Tomos die ik 40 jaar geleden had, moest ik ook choken `S OCHTENDS. Maar in de loop van de dag (toen) kon ik hem gewoon starten met een trap, zonder de choke te gebruiken.

Mijn collega heeft dat ook. En ik denk vele van jullie ook.
Maar het heeft een oorzaak. Wie weet het ?
Keeshaven
Omhoog


JooL
Vaste forummer
Berichten: 433
Lid geworden op: 27 dec 2004 10:53
Locatie: Helvoirt
Contacteer:
Contacteer JooL
Website
  • Citeer

Berichtdoor JooL » 19 sep 2005 21:49

Als ie uitvalt na een paar honderd meten dan moet er 1 maatje grotere sproeier in. De choke kan ik niet verklaren
Afbeelding
Omhoog

oedje
Tomosforummer
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 aug 2005 22:29
  • Citeer

Berichtdoor oedje » 19 sep 2005 22:24

laat je em wel ff warmlopen met de choke aan??
tomos powerrrr!!!
Omhoog

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 20 sep 2005 22:15

In reactie:
Jool: Er zit nu sproeier 52 in. En daar 4-takt hij mee als een gek. [25 Km p/u]
Met het gas 20% terug doen gaat hij sneller (29 Km) en 4-takken weg.
Als ik nu een nog grotere sproeier er in doe, wordt het mijn inziensniet beter.
oedje: Wat `t warm lopen betrefd: Dat lukt niet. (althans stationair lopend, dus choke er op en niets doen of iets gas) Hij slaat gewoon af na 20 sec.

Voor de goede orde: De vraag was?
Als mijn Tomosje even niet gelopen heeft. (De cil. is niet meer warm) Dan moet ik steevast de choke gebruiken om hem weer te starten.
Hoe komt dat ? En wie weet het ?


En: Komt dat bij jullie niet voor?
En: Welke sproeiers hebben jullie er in. (gelieve caburateur maat bijvoegen)

Ik ben benieuwd.
Keeshaven
Omhoog

JooL
Vaste forummer
Berichten: 433
Lid geworden op: 27 dec 2004 10:53
Locatie: Helvoirt
Contacteer:
Contacteer JooL
Website
  • Citeer

Berichtdoor JooL » 20 sep 2005 22:46

De sproeier verschilt per tomos, zelf heb ik 3 tomosjes en nog een stuk of 10 die elke terug komen (die komen bij mij vandaan en komen terug voor onderhoud e.d.) hierin zitten sproeiers variend van 51 tot 64 dit ligt aan de setup.

warm lopen is onzin, de tomos loopt bij koude start goed of niet en er is geen tussen weg. warm lopen is puur voor dat je de bromfiets niet te veel op zijn flikker geeft, een mens gaat ook niet hardlopen als deze opstaat.

Maar loopt de tomos goed stationair en is de zuiger nog in goede staat.
Afbeelding
Omhoog

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 20 sep 2005 23:33

Beste jool

Ons Tomosje is 5Jr oud, maar niet echt gebruikt.
Alles is nog als nieuw (ziet er ook zo uit)
Zit alleen (sinds 4 weken) een chrome uitlaat dikke bocht op.
Rijdt nu bijna 30
Ben er puur voor de hobby mee bezig.
Ik heb er een champion L86 bougie (warm) ingedaan. Dit om hem beter te laten starten. [ Voor m`n gevoel ziet de vonk er beter uit]
Er zat een F75 (KLG ?) in. (normaal) Is volgen mijn gegevens W225

Na die champion geplaatst te hebben valt `t mij op dat:
Als ik hem [Tomosje] `s avonds pak en ik geef hem een flinke trap {ZONDER CHOKE} en hij slaat meteen aan (zonder gas geven) en loopt dan 10 sec.

Daarna niet meer aan de praat te krijgen (zonder choke)

Voor de goede orde: Ik heb natuurlijk de caburateur al een schoon gemaakt. Maar hij ligt er nu weer af en morgen maak ik hem op de zaak kompleet schoon en steek alle gaatjes weer door etc. etc.

En ik leg het m`n collega`s voor (is niemand nog uit) waarom en hoe die Encarwi [waar geen doceernaald in zit ] nu werkt.
Weten jullie het.
Keeshaven
Omhoog

Gebruikersavatar
Tomie
Tomosforummer
Berichten: 142
Lid geworden op: 24 jun 2005 19:20
  • Citeer

Berichtdoor Tomie » 20 sep 2005 23:48

Misschien heb je hier wat aan? http://users.pandora.be/flandriaclub/pa ... ml#Encarwi
Tomos is okay!
Maar liever een 4takt scooter.
Omhoog

Zker mooie tomos
Tomosforummer
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 sep 2005 18:39
  • Citeer

Berichtdoor Zker mooie tomos » 21 sep 2005 07:07

laat je em wel ff warmlopen met de choke aan??
tja zal ik ook maar eens proberen 8)
Omhoog

oedje
Tomosforummer
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 aug 2005 22:29
  • Citeer

Berichtdoor oedje » 21 sep 2005 16:51

als ik mijn tomos start en hij start niet, dan gebruik ik de choke voor een paar seconden en dan haal ik eraf, dan heeft ie wel de neiging om af te slaan maar dan speel ik een bettje met et gas tot ik mijn poort uit ben en dan geef ik rustig gas en rij weg.

maar zo doe ik et.

maar warmlopen met de choke aan lukt bij mij ook niet.
tomos powerrrr!!!
Omhoog

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 22 sep 2005 23:40

Vervolg van de onjuist startende Tomos

Ik ben weer verder gegaan met precies kijken.
De F75 Bougie die er in zat is een Super Bosch. Ik hou `m als reserve.

Bij nadere inspectie blijkt dat ik een Dellorto carburateur heb. [14/9]
Omdat het er een is met een naaldlozegasschuif heb ik mij vergist. Simpel, ... omdat in mijn tijd alleen ENCARWI naaldloze carburateurs maakte.

Maar nu ter zake:
Om ergens van uit te gaan heb ik eerst een fiets computer op `t stuur gemonteerd. Ik kan nu de snelheid aflezen.
Mijn Tomosje starte niet zonder de choke te gebruiken ALS DE CIL. AFGEKOELD WAS.

DAAR BEN IK UIT. OORZAAK: VALSE LUCHT

Principeel bestaat het brandbare gas wat naar je cil. gaat uit 14 delen lucht en 1 deel benzine.
Om `m stationair te laten lopen staat de gasschuif ongeveer 1mm omhoog (uit zijn zitting) [ d.m.v. het stelschroefje ]
Onder de gasschuif komt een klein gaatje vrij (½mm) welk rechtstreeks in verbinding staat met de sproeier / mengbuis waar de benzine door omhoog wordt gezogen als er in het inlaatspruitstuk een onderdruk (vacuum) onstaat. Ook komt er een hoeveelheid lucht onder de gasschuif door. [vanuit de luchtinlaat aan de achterzijde van de carburateur]
Als er nu via een andere opening(en) extra lucht voor de gasschuif komt, verstoort dat de menselverhouding. {1 : 14}
Gevolg: Het gas (benzine mengsel) onsteekt niet. Tomos slaat niet aan.

Wel: Die extra (te veel) lucht kwam bij mij via de deksel [waar `t kabeltje door loopt] bovenop de carburateur. De dunne pakking die daar zit was bij mij kapot. De gedachte dat daar wel eens de oorzaak zou kunnen liggen kwam al eerder bij mij op. [Die pakking zit er tenslotte niet voor niets]
Om er zeker van te zijn dat mijn conclusie juist was heb ik de deksel gemonteerd zonder pakking.
Gevolg: De stationair-schroef moest nu helemaal ingedraaid worden om `t Tomosje stationair draaiend te houden.
PROBLEEM GEVONDEN
Maar nu een nieuwe pakking..... Die is alleen te verkrijgen als je een hele set pakkingen koopt à 4 Euro. Dat doe / deed ik niet. Gebruik wat vloeibare pakking in `t dekseltje of zoals ik , grijze Bostik. (Maar dat moet je hebben op je werk) [Het is een soort kneedbaar rubber of stopverf, siliconen, oid]
Al met al blijkt weer, om te tunen komt het aan op 100% precisie.
Gevolgde werkzaamheden: Een warme Bougie (Champion L86) monteren. Carburateur HEEL GOED schoon maken. Alle sproeiers en kanaaltjes doorprikken, zorgen dat de pakkingen heel zijn en goed monteren.
Gevolg: Tomosje start nu gewoon met een lichte trap. {Zonder de choke te gebruiken}
Tomosje vertrekt nu als een speer. [ voor een 9mm carburateur]
Tomosje schakelt vlot over in 2e versnelling. [met nieuwe Donax olie]
Tomosje rijdt met dikke bocht chrome uitlaat en orgineel luchtfilter 30Km/p
Tomosje rijdt zonder luchtfilter (sproeier 52) 35 Km/p
Ergo: De "orginele" chrome uitlaat scheelt toch 10 Km/p als de lucht toevoer niet belemmerd wordt. {Maar geeft wel veel herrie. En dat moet niet. Maar daar kom ik op terug}
Na wat km "scheuren" de Bougie bekeken. Hij heeft de vereiste koffiebruine kleur. Dus het ziet er goed uit met `t Tomosje.

Oh, niet vergeten de bandenspanning 1.6 voor en 2.1 achter.

EN: DE KETTING SMEREN
[Daar schrijf ik wel een Faq over. Gezien dat ik daar jaren ervaring mee heb en 50.000 Km voor mij heel normaal is]

MAAR: Nogmaals, tunen komt aan op precisie.
Keeshaven
Omhoog

poekelen
Admin
Berichten: 2604
Lid geworden op: 25 dec 2004 01:07
Locatie: apeldoorn
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 23 sep 2005 00:11

tunen betekent ook afstellen.

een pakking kan je heel goedkoop maken, de meeste van dit forum werken niet in een garage oid. maar de meeste hebben wel een pak melk in de koelkast staan.
de paking oversnijden.
passen en kijken of hij past.
zo niet beter leren snijden :P

mag ik dit verhaal ook overnemen en herschrijven voor op me site?
Omhoog

T_P_Radical
Pindabrein
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 jul 2005 01:01
Locatie: breda
Contacteer:
Contacteer T_P_Radical
Website
  • Citeer

Berichtdoor T_P_Radical » 23 sep 2005 00:36

oke, tunen is precisie en afstellen. maar teneerste ook kennis van zaken hebben, anders kom je nergens


maar even over die digitale teller,

heb ik ook gedaan op m'n tomos revival.
vervolgens ingesteld naast een rijdende auto.

en wat blijkt. mijn analoge teller klop voor geen meter.
als ik analoog 50 rijd. rijd ik digitaal 53.

als ik totaal 70 km analoog heb gereden, zijn het er 90 digitaal.

ook trild mijn analoge wijzer veel. en daarom slecht af te lezen.

dus even een conclusie. een analoge teller klop voor geen ruk!
en ga ik dus voor digitaal.

( hebben julloe ook last van probs met analoge tellers op je tosje )
brom Tomos Revival: 49,9cc, standaard kop, gaas/race filter , 14/12 Dell‘orto SHA, 12mm olie injectie spruitstuk, sproeier 62, Bi-Turbo uitlaat, 26-24 vertanding. Top 65 en pas 1800 km op de teller

en ook ex puch rijder :p
Omhoog

skoeddies
Vastgeroeste forummer
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2005 08:16
  • Citeer

Berichtdoor skoeddies » 23 sep 2005 07:08

volgens mij geven die analoge tellers juist altijd te veel aan..
dat is bij mij in ieder geval wel zo..
leuk om je verhaal te lezen.. weer wat geleerd..
Omhoog

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 24 sep 2005 20:55

T.a.v. Poekelen

Je mag mijn info gerust gebruiken.
Ga morgen ff wat testen met een iets kleinere sproeier.

Dank voor de tip met het melkpak. (ik zal hem gebruiken)

Je ziet .... een mens is nooit te oud om te leren, daarom waardeer ik deze site.
Keeshaven
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
14 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Archief”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.