• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Raar probleem ???? (Hulp gezocht!)

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
209 berichten
  • Pagina 7 van 11
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • …
  • 11
  • Volgende
poekelen
Admin
Berichten: 2604
Lid geworden op: 25 dec 2004 01:07
Locatie: apeldoorn
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 17 mar 2008 17:46

kan je misschien een filmpje maken van het weg rijden?
Omhoog


Gebruikersavatar
ricardo016
Vaste forummer
Berichten: 282
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:26
  • Citeer

Berichtdoor ricardo016 » 17 mar 2008 18:21

Groter Atw dat gaat niet snel lukken omdat de keting ingekort is

Maar ik zou dus volgens jullie een kleiner tandwiel moeten nemen ?

Uhm ik zal even kijken of ik zodadelijk een filmpje kan maken :)
Zwarte snor tomos te koop met kenteken!!
http://link.marktplaats.nl/384521954
Omhoog

Gebruikersavatar
ricardo016
Vaste forummer
Berichten: 282
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:26
  • Citeer

Berichtdoor ricardo016 » 17 mar 2008 19:32


Link



Ik geef volgas, dan hoor je hem eerst halfe sec normaal en dan schiet hij in toeren en dan voel je hem niet verder trekken, tot hij in toeren zakt en door schakelt naar e 2e versnelling.

Als de video niet duidelijk is kan ik nog wel een keer een filmpje maken.

even voor de duidelijkheid, je moet niet de hele link tussen de
Link
tags zetten, maar alleen het deel NA v=
Zwarte snor tomos te koop met kenteken!!
http://link.marktplaats.nl/384521954
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 17 mar 2008 20:04

Tandwiel is het naar mijn weten in niet, bij een te groot tandwiel voor de bijbehorende setup komt alleen op topsnelheid overtoeren.
Het kan volgens mij alleen maar aan je koppelingssegmenten, of koppelings veer liggen. Probeer eens de eerste en tweede koppelingssegmenten om te draaien, dan kan je kijken of het aan je segmenten ligt...
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

Gebruikersavatar
ricardo016
Vaste forummer
Berichten: 282
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:26
  • Citeer

Berichtdoor ricardo016 » 17 mar 2008 20:11

Uhm wat moeten die sigmenten wel en niet kunnen dan ?

moeten ze alle 2 vrij kunnen draaien of ?

ik weet uit me hoofd dat koppeling 1 alleen kan draaien met de krukas samen.
Zwarte snor tomos te koop met kenteken!!
http://link.marktplaats.nl/384521954
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 17 mar 2008 20:17

volgens mij bedoelt renault dat je de segmenten uit de 1e in de 2e versnelling zet. Om zo na te gaan of dit nog uitmaakt...

Na t filmpje een paar keer gezien te hebben weet ik het ook ff niet meer :P Ik ga dr ff over nadenken.
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 17 mar 2008 20:19

Als de koppeling rond draait, draait eerste segment. Als die snelheid omhoog gaat (dus gas verder open) komen er kracht naar 'buiten' op te staan waardoor hij het koppelingshuis grijpt en dus jij gaat rijden. Op een gegeven moment gaan ze naar de tweede segment (hoe dit precies gebeurt weet ik ook niet). Maar de tweede versnelling draait volgens mij niet mee als je hem uit hebt staan en je loopt met de brommer in de hand (hoop dat je snapt wat ik bedoel).

Maar misschien dat de eerste segmenten meer ingesleten zijn oid waardoor hij overtoeren maakt. Ik heb hier ook geen ervaring mee, maar ergens moet het probleem/ oplossing liggen, toch? Door proberen komen we ervanzelf achter...

edit; PimW zei iets voor mij, maar dat kan je ook proberen, waardoor hij eerder in de twee komt en dat je de overtoeren 'verdoezeld'.
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

Gebruikersavatar
ricardo016
Vaste forummer
Berichten: 282
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:26
  • Citeer

Berichtdoor ricardo016 » 17 mar 2008 20:27

Oke dus de 1e en 2e koppeling eruit halen en de segmenten omwisselen ?

Maar als de brommer uit staat moet de 2e koppeling dan vrij kunnen draaien ? want volgens mij is dit wel het geval.
Dat bedoel je toch of niet ?

Edit:

Als ik de 2e koppeling naar rechts draai, draait het voorste tandwiel van de midden as en draait het achterwiel.
Als ik de 2e koppeling naar links draai, draait het koppelingshuis, komplete midden as en kickstart as en draait het achterwiel.

Lijk me normaal of niet? ik ga nu de koppelings segmenten verwisselen en laat het straks weten wat het resultaat is.
Zwarte snor tomos te koop met kenteken!!
http://link.marktplaats.nl/384521954
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 17 mar 2008 21:25

Volgens mij is dat normaal ja. Want eerste koppeling draait -> koppelingshuisgaat draaien -> tweede koppeling draait.
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

Gebruikersavatar
ricardo016
Vaste forummer
Berichten: 282
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:26
  • Citeer

Berichtdoor ricardo016 » 17 mar 2008 22:00

Segmenten omgewisselt maar nog steeds overtoeren in het begin.
Zwarte snor tomos te koop met kenteken!!
http://link.marktplaats.nl/384521954
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 17 mar 2008 22:49

ik blijf benieuwd hoe een kleiner atw het zou doen. Al is het onwaarschijnlijk, maar ik denk dat jij wel ongeveer bereid bent alles uit te proberen op dit momment :')
Omhoog

Gebruikersavatar
ricardo016
Vaste forummer
Berichten: 282
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:26
  • Citeer

Berichtdoor ricardo016 » 17 mar 2008 23:20

Nu ja wat kan ik nog doen :')

Ik ben bereid om alles na te kijken/te doen wat jullie zeggen.

maar ik dnk niet dat ik nog kleiner moet gaan.
Orgineel was me tandwiel 31 en nu 24 ...
eerst had ik een ei cilinder snor en 1-speed vertanding met atw 31

nu 65cc 2-speed vertanding en atw 24

Maar heeft iemand nog iets waar ik na kan kijken ?
wil het wel proberen maar ik zelf denk dat het dan nog erger word...
Dan trekt hij nog langzamer op + denk ik nog langer overtoeren.
Zwarte snor tomos te koop met kenteken!!
http://link.marktplaats.nl/384521954
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 17 mar 2008 23:49

Als je kijkt naar een brommer en snor brommer zie je dat het enige verschil is, dat een snorbrommer begrensd is. Dit houd in dat men ervoor gezorgd heeft dat hij minder kracht haalt uit het blok. Dit resulteerd in een langzame brommer met weinig vermogen op top. Om dit te compenseren heeft men ervoor gekozen om achter een groter tandwiel te leggen. Hierdoor word de verhouding voor-achter dusdanig groot dat de brommer gemakkelijk van zijn plaats komt, hoewel hij over minder kracht beschikt dan een brommer.

Een brommer heeft een onbegrensd blok en zal dus gemakkelijker optrekken en een hogere topsnelheid hebben. Om overtoeren te voorkomen word er achter een klein tandwiel geplaatst.
Oftewel: Een snorbrommer heeft minder kracht tijdens het optrekken, maar door het tandwiel wel een mooie snelheid. Met een klein achtertandwiel word dus kracht behouden maar blijft de snelheid wat lager. Maar omdat het brommerblok sterker is heft dit elkaar op.

Dus wanneer jij gaat rijden met een tandwiel 24 op een opgevoerd brommerblok, zul je een dipje ervaren voor het schakelen. Hier schieten de toeren omhoog omdat hij wel snelheid kan maken maar niet de kracht heeft om te schakelen. Zodra je achter een kleiner tandwiel steekt trekt hij rustiger weg, maar met meer kracht en zodoende zal hij wel in een keer overschakelen, zonder overtoeren en zonder dipje.

Dit is hoe ik ertegenaan kijk en daarom ben ik erg benieuwd wat een kleiner tandwiel zal doen in jouw geval. Ik heb deze kennis niet uit een boek maar is totaal gebaseerd op mijn verbeelding. Maar i, ben ervan overtuigd dat ik wel in de goede richting zit :)

edit: Ik ga er toch nog ff een nachtje over slapen, want ik zit opeens helemaal in de knoop. Dus voor me me begint af te kraken ff wachten nog :')
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 mar 2008 08:06

Ik heb eens geluisterd en kan eigenlijk niets bijzonders horen met overschakelen. Alleen dat het vrij lang duurt voordat de 2e versnelling begint te gieren. Dat kan misschien zijn omdat de 2e versnelling misschien een iets te strakke veer heeft (?) of dat de segmenten vast zitten door corrosie. Haal de 2e versnelling koppeling eens helemaal uit elkaar. Kijk eens of je daar wat bijzonders ziet. Kijk anders ook even in de exploded views (workshop manuals) van de homepage of je extra (teveel) onderdelen in de koppeling hebt zitten.

Je zegt dat er 2 originele veren in zitten, maar ik luister naar je filmpje en kan nu even aan niets anders denken dan dat de veer in de koppeling te strak staat.

Verder lekker snorrent motortje. :P
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
ricardo016
Vaste forummer
Berichten: 282
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:26
  • Citeer

Berichtdoor ricardo016 » 18 mar 2008 13:00

Zal vandaag even gaan kijken of ik mischien een nieuwe koppelings veer kan regelen.

Zit er verschil in met de 1e en 2e koppelings veer ?

En de veer uit een 1-speed blok is die gelijk aan de 1e of 2e koppelings veer van een 2-speed ?

Verder tjah, heb gistere alle segmenten ongewisselt van de 1e naar de 2e koppeling en ben totaal niks vreemds tegen gekomen.

Maar jij beschrijft alleen het prob dat hij moeitlijk op gang komt in de 2e versnelling.

Maar hij maakt in de 1e versnelling heel veel overtoeren (bijna direct) waardoor hij bijna tot niet op trekt.

mischien dat ik toch weer overstap op 1-speed en die probeer te maken...

Want wat is eigenlijk het voordeel van een 2-speed ?

Ik merk alleen maar nadelen, met die 1-speed die ik had trok hij echt goed op en trok hem mooi vloeiend door naar de top zonder eene dips en zakt ook totaal niet in toeren of niks.

Dus wat is eigenlijk het voordeel ?
Zwarte snor tomos te koop met kenteken!!
http://link.marktplaats.nl/384521954
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 18 mar 2008 15:43

Zit er verschil in met de 1e en 2e koppelings veer ?
Ja de eerste versnelling heeft origineel een strakkere veer gemonteerd.

Ik ga nu verder nadenken over wat ik gisteravond postte. Maar als je toch besluit weer terug te gaan naar 1-speed wil ik je wel vragen of je niet eerst dat tandwiel kunt proberen :mrgreen:

Ik ben echt benieuwd. Desnoods kun je mijn oude 22 tands wel hebben :')
Omhoog

Gebruikersavatar
ricardo016
Vaste forummer
Berichten: 282
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:26
  • Citeer

Berichtdoor ricardo016 » 18 mar 2008 16:11

ik was al bezig met de boel te verbouwen :roll: ik zelf vind toch dat 1-speed veel sneller op trekt...

Maarja als dat niet lukt heb ik zo weer 2-speed erin :roll: en dan gaan we weer verder testen :x

Maar wat zijn in het algemeen nou de voor en nadelen van 1-speed en 2-speed ?
Zwarte snor tomos te koop met kenteken!!
http://link.marktplaats.nl/384521954
Omhoog

Gebruikersavatar
ricardo016
Vaste forummer
Berichten: 282
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:26
  • Citeer

Berichtdoor ricardo016 » 18 mar 2008 19:18

Het 2-speed blok heb ik weer orgineel gemaakt en is nu weer een 1-speed.
Ik wil deze dus gaan maken en als het niet lukt weer terug gaan naar 2-speed want dat rijd nog....

Ik heb van het 1-speed blok alles goed gemonteerd.
als de tomos uit staat en ik draai aan het achterwiel dan blokeert hij totaal...
maar als ik de kickstarter een klein beetje draai draait het achterwiel gewoon normaal.

Als ik de tomos start dan draait het achterwiel gewoon constant en je hoort gewoon dat hij goed stationair loopt.
maar als je het achterwiel stopt door te remmen of door op de grond te zetten (dan kan het wiel niet meer draaien)
dan valt hij gewoon uit.
Dus als je wil rije moet je kicken op de standaard en dan gas geven, snel zitten en snel weg zijn. maar als je afremt en je komt tot stilstand (draait het wiel niet meer) dan valt de tomos uit

Wat zou er hier mee aan de hand kunnen zijn ? waar zou ik naar kunnen kijken of wat voor een probleem geeft dit als resultaat?
Zwarte snor tomos te koop met kenteken!!
http://link.marktplaats.nl/384521954
Omhoog

timmans
Tomos Supporter
Berichten: 169
Lid geworden op: 28 okt 2007 12:35
Locatie: Boxtel
  • Citeer

Berichtdoor timmans » 18 mar 2008 19:27

de naaldlager in het koppelingshuis!
Omhoog

Gebruikersavatar
ricardo016
Vaste forummer
Berichten: 282
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:26
  • Citeer

Berichtdoor ricardo016 » 18 mar 2008 19:37

Hoe kan ik dan checken of hij wel of niet goed is ?

Linksom kan hij vrij draaien rechtsom blokeert hij en draait hij met dr krukas mee

Dus hij is toch goed ?

of is dit niet de juiste manier om dat te checken ?
Zwarte snor tomos te koop met kenteken!!
http://link.marktplaats.nl/384521954
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
209 berichten
  • Pagina 7 van 11
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • …
  • 11
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.