- Welke model tomos heb je? Tomos A35b
Uit welk jaar komt de tomos ? 1998
Is het een snor of een brommer? Brommer
Wanneer ontstond het probleem? Toen ik het vliegwiel wou demonteren.
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
Ja, ik heb heel wat veranderd, onlangs ook het vliegwiel + ontsteking moeten vervangen, omdat de spoelen kapot waren heb ik meteen alles maar vervangen, 1 week geleden werkte de brommer perfect, toen ik stopte met rijden zette ik de brommer uit, en toen kwam er een knal uit de uitlaat, daarna niet meer geprobeerd te starten en binnen gezet, gister probeerde ik hem te starten en toen deed ie niks.
Wat is het probleem?
Ik heb alles nagekeken, bekabeling etc. benzine krijgt ie, alleen vonkt de bougie niet.. dus ik begin alles te chekke doormeten etc. uiteindelijk kom ik bij het vliegwiel uit, en ik haal de linker-carter kap eraf en ik kick, en ik zie geen vonkjes overspringen tussen de contact-puntjes, alles doorgemeten ook wat uit het vliegwiel kwam maar geen stroom, niks.. dus ik vermoed een kapotte condensater, zo vervangen condensator heb ik liggen.. ik draai de moer los van het vliegwiel, blokkeer de zuiger dmv. een zuigerstop, en ik pak de pouli-trekker (waarmee ik diversen keren het vliegwiel heb losgemaakt om af te stellen.) zet alles erop, draai de pouli-trekker flink aan (normaal knalt ie er dan al af) en geef daarna nog paar tikken op de kop van de pouli-trekker, maar geen beweging... 't enigste wat beweegt is het vliegwiel wat gedeeltelijk verbogen was, ik de pouli-trekker anders monteren, en flink wat wd40 erin gespoten, bij de krukas.. en nogmaals nogsteeds geen beweging in te krijgen, en strakker als dit kan ik de pouli-trekker niet doen. ik ben al naar de brommerboer geweest (mari van rens hiero) en daar om vliegwiel-trekker gevraagd, had er wel eentje in de werkplaats liggen en die mocht ik wel lenen, alleen was dit schroefdraad te klein dus die paste niet.
Iemand nog ideeën? want ik ben er doorheen, kan alleen morgen nog vragen of mari een groter vliegwiel-trekker heeft. maar dat betwijfel ik.
p.s. als ik het zootje verhit, met een gasbrander dan lijkt mij dat ik de ontsteking eronder ook meteen mol?
Daan.