Berichtdoor shadowranger » 16 mei 2008 11:18
Ik bedoelde je oude cilinder, misschien dat daar door slijtage teveel speling op is gekomen. Dan kun je naar een overmaat zuiger kunnen gaan.
Als je nieuwe cilinder nu al problemen geeft (wat ik betwijffel) is er iets anders aan de hand. Zoals ik al aangaf is het tikken van de zuigerveren niet hinderlijk. Hoe weet je overigens dat je zuigerveren teveel speling hebben, gok je dit of heb je dit daadwerkelijk gemeten? Vaak is het een gebruikersoorzaak waarom een motor minder presteert.
Heb je de cilinderkopbouten nog weer eens nagetrokken (op de juiste voorspanning), de pakkingen kunnen zich gaan zetten en drukken daardoor iets in waardoor er een lichte speling ontstaat tussen cilinder en blok en cilinder en kop. Voor mensen die puntenontsteking hebben kan het tijdstip verlopen door slijtage van de oploopnok die over de kam van het vliegwiel loopt (smering vanuit viltje is daarom onontbeerlijk). Smering en koolresten in uiltaatpoort en uitlaat kunnen de prestaties ook drukken.
Ik zou niet zomaar zeggen dat de oorzaak bij zuigerveren ligt als je ze hoort tikken.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)
Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn