• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

zuiger en inlaatpoort vijlen

Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
14 berichten • Pagina 1 van 1
Snorro
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Snorro » 31 okt 2005 15:00

Dag luitjes,

ik vroeg me af of hier iemand misschien wel 's z'n zuiger getuned heeft (dacht dat praatpaal dat al gedaan had?). Ik heb wel al wat met die uitlaatpoort lopen kloten (is prima gelukt btw), maar het is me nog niet genoeg dus ik denk, laat ik wat verder gaan.

Probleem is echter dat ik nog nooit een zuiger getuned heb, en ook echt geen flauw idee heb hoe ik dat uberhaupt zou moeten doen (hoeveel dr af moet en waar het eraf moet).

Ook vraag ik me af of iemand wel 's z'n inlaatpoort wat groter heeft gemaakt en of dit nog verschil heeft....

groetjes
Tos: zo standaard als je standaard

PraatPaal
  • Citeer

Berichtdoor PraatPaal » 31 okt 2005 16:13

wat je kan dien aan de zuiger is verlichten, gewoon net als het afvlakken van de cilinderkop, maar dan aan de onderkant vad de zuiger.
het voordeel daar van :
inlaatpoorten onder de zuiger staan langer open
je kan ook nog als je een gewone ronde, champion of "gezicht" inlaat heb een vester in de zuiger vrezen om meer benz onder de zuiger te krijgen, dat is klein beginnen en kijken hoe ver je ongeveer kan gaan door goed de kijken hoe de flow word..

en je kan de verbrandingskant, boven dus, polijsten word de roet aanslag minder.

je kan ook nog het hemd dat om de spoelers staat, invrezen on de zuiger lichter te maken

edit:
aan de inlaat kan je afwerken of bij membraam inlaat aux poorten bij maken, voor de rest kan je het kanaal polijsten, en mooie bevels aanbrengen

edit2 : (bedenk me steeds meer inlaat dingen;))
je kan ook de spoelers uit boren of iets meer open werken in de cilinderkant, goed afwerken en de spijl lekker laten zitten

Snorro
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Snorro » 01 nov 2005 14:34

Jah ik heb bedacht, dat ik in de zuiger maar poorten ga maken, maar enkel 'm wat inkort. ongeveer zoiest (gejat van puchsite)

Afbeelding

Maar heb je dit een beetje op gevoel gedaan of heb je ook rekening gehouden met de timingen, aangezien die natuurlijk ook wel belangrijk zijn lijkt me...
Tos: zo standaard als je standaard

Tossie
Pro Forummer
  • Citeer

Berichtdoor Tossie » 01 nov 2005 19:38

Je kan t ook zo doen. ( ik heb jouw plaatje een beetje bewerkt )
De zuiger een beetje inkorten aan de inlaat kant zodat de inlaatpoort effies langer open blijft staan.

Afbeelding

Robin
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 01 nov 2005 20:36

Gaat die zeker dan niet de neiging krijgen om te kantelen? :wink:
Want het ene gedeelte is dan lichter en de andere kant is zwaarder en zal dus meer kracht voor ze kiezen krijgen. Je kan de zuiger beter even lang houden aan de onderkant en een sleuf maken, net als bij de airsal zuigers. Dat werkt denk ik veel beter.

Tossie
Pro Forummer
  • Citeer

Berichtdoor Tossie » 01 nov 2005 20:42

Volgens mij als je de zuiger (zoals ik vermeldde ) heel licht bewerkt moet hij niet gaan kantelen aangezien de zuiger+veren strak in de cilinder zitten en aangezien de krukas zeg maar ronddraait en de zuiger alleen op-en-neer gaat moet dit geen probleem zijn lijkt me. Correct me if i'm wrong :)

Robin
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 01 nov 2005 20:49

En bTW ik zou niet te veel weg halen van de zuiger en opletten dat je niet teveel in de buurt van de pistonpen komt, anders word dat deel veelste zwak en kan je zuiger wellicht gaan scheuren, met het gevolg tot de kans op een vastloper.

PraatPaal
  • Citeer

Berichtdoor PraatPaal » 01 nov 2005 21:18

Je kan t ook zo doen. ( ik heb jouw plaatje een beetje bewerkt )
De zuiger een beetje inkorten aan de inlaat kant zodat de inlaatpoort effies langer open blijft staan.

Afbeelding
dat kan niet dan raakt de zuiger uit balans, dat zou je dan met een venster moeten corregeren, maar als je aan die kant er zo veel af haalt is je timig denk ik tering gaar, staat poort veel te lang open (als je het aan de inlaat kan t niet, als je het bui de uitlaat kant doen moet je nogsteeds de balans oplossen, en misschien sluit de poort dan nietmeer
En bTW ik zou niet te veel weg halen van de zuiger en opletten dat je niet teveel in de buurt van de pistonpen komt, anders word dat deel veelste zwak en kan je zuiger wellicht gaan scheuren, met het gevolg tot de kans op een vastloper.
ja daar heb je ook gelijk in , dat is zwakker als je denkt en je wil ook niet dat je borgclipjes te veel spanning op gaan vangen :-/ als zoon ding lost schiet is de schade behoorlijk ernstig

ik zou je zuiger rustig aan doen, en eerst ook je inlaat kanalen en poorten aanpakken, en dan misschien een nieuwe zuioger halen om *standaard te laten en dan is kijken hoe ver je met je oude kan gaan :)

Tossie
Pro Forummer
  • Citeer

Berichtdoor Tossie » 01 nov 2005 21:19

Uhuh dat klopt, je moet ook maar een paar mm inkorten meer niet :)

[edit] ik heb het plaatje maar even als voorbeeld gemaakt, niet dat je in werkelijkheid zo veel weg moet halen, het was dus maar voor indicatie ( even voor de duidelijkheid :) [edit]

PraatPaal
  • Citeer

Berichtdoor PraatPaal » 01 nov 2005 21:22

maar niet ongelijk maken tenzij je het compresseert met een venster aan de andere kant

PraatPaal
  • Citeer

Berichtdoor PraatPaal » 02 nov 2005 18:51

ik heb het plaatje ook maar ff bewerkt, kon het niet laten, dit is wat ik zou doen, aangepaste model is linker plaatje de inlaatzijde en rechter van de zijkant met uitlaatzijde aan de rechterkant:

http://groups.msn.com/_Secure/0UgCTAo4a ... 6618036893

en de 2e optie is:
http://groups.msn.com/_Secure/0UwCXAmAa ... 6701449930

een beetje als de zuiger van mij fast arrow:

http://groups.msn.com/_Secure/0RwCPAhIV ... 1508936385

Tossie
Pro Forummer
  • Citeer

Berichtdoor Tossie » 02 nov 2005 19:05

Als ik het goed begrijp komt het nu op het volgende neer dat de inlaat niet langer openstaat maar door de gaten toch gecompenseerd wordt. Of zie ik t nu verkeerd?

hellbat
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor hellbat » 02 nov 2005 19:50

Dat klopt helemaal, het is de bedoeling dat je inlaatpoort zolang mogelijk openblijft, en dat kun je het beste doen door een sur uit de zuikant de slijpen, dus niet door het hemd helemaal weg te slijpen, dit gaat ten koste van de levensduur van je zuiger/cilinder

Ik zal tegelijkertijd even kijken dat ik je een programmatje kan mailen, waarmee je de spoeltiming van je cilinder kunt optimaliseren, dat houdt wel in dat je de hoogte van je spoel/uitlaatpoorten moet gaan aanpassen.

De inlaatpoort maakt zo gek veel niet uit, die mag gewoon blijven staan zoals hij staat, als je de zuiger maar aanpast, de andere poorten moeten wel goed staan om een goede Flow te krijgen.

groeten Marcel
Ook een Gyneacoloog is een Kutmonteur.

PraatPaal
  • Citeer

Berichtdoor PraatPaal » 03 nov 2005 10:34

maat niet gek veel uit, maar is leuk om mee te experimenteren, en inderdaat een venster in de zuiger is het beste aan de inlaatkant en dan kan je een klein stukje van het hemb en de uitlaatkant afhalen om het gewicht lichter te maken en het venster te compreseren

Gesloten
  • Afdrukweergave
14 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Archief”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers