• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Geen aandrijving, iemand een oplossing?

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
rickvd
Tomosforummer
Berichten: 162
Lid geworden op: 01 nov 2006 10:44
Locatie: Dronten
  • Citeer

Berichtdoor rickvd » 10 jun 2008 15:37

Hallo,

Ik heb al 2 jaar een klein tomosje, en heeft altijd goed gelopen. Ik heb het blok een keer uit elkaar gehaald, om een paar verrotte bouten te vervangen. Nu ik het blok weer in elkaar heb heb ik het volgende probleem:

Ik kan het blok gewoon starten, alleen als ik gas geef kom ik niet voorruit, ik heb dus geen aandrijving. Alleen als ik het achterwiel omhoog hou en dan gas geef, is er wel aandrijving..

Wat kan het probleem zijn?

Alvast bedankt :)
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 jun 2008 17:17

Heb je al naar deze oplossing gezocht? UTFS. o|O

Kortweg gezegd, vraagtekenveertje kapot/ verkeert gemonteert.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
rickvd
Tomosforummer
Berichten: 162
Lid geworden op: 01 nov 2006 10:44
Locatie: Dronten
  • Citeer

Berichtdoor rickvd » 10 jun 2008 17:49

Ik heb al enkele onderwerpen bekeken, maar daar is het probleem anders dan bij mij.

En het vraagtekenveertje is gewoon nog heel, dus daar ligt het niet aan.
Omhoog

Gebruikersavatar
cross-tomos
Vaste forummer
Berichten: 391
Lid geworden op: 15 nov 2007 16:16
Locatie: Hoogwoud (NH)
Contacteer:
Contacteer cross-tomos
Website
  • Citeer

Berichtdoor cross-tomos » 10 jun 2008 17:52

shadowranger zij dat hij mischien verkeerd gemonteerd is.
hij zegt niet dat hij stuk is. :)
FC VOLENDAM
me brommer zie je op: viewtopic.php?f=9&t=10848
Omhoog

Gebruikersavatar
rickvd
Tomosforummer
Berichten: 162
Lid geworden op: 01 nov 2006 10:44
Locatie: Dronten
  • Citeer

Berichtdoor rickvd » 10 jun 2008 18:28

Sorry, niet goed gelezen, maar kan het zijn dat ie dan verkeerd om zit dan? en moet er veel spanning op staan btw?

Kan het evt. ook zijn dat de koppelingsegmenten versleten zijn? mijne voelen zo zacht aan als kurk.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 jun 2008 00:16

Als je de tussenas eruit hebt en je kijkt achterop het grootste tandwiel zie je het vraagtekenveertje zitten. Hou de pal recht bovenaan, dan hoort de veer met het kortste stukje aan de linkerzijde op ongeveer 90 graden ingehaakt te worden in het gaatje en dan tegen de klok in linksom achter de pal gehaakt. Als dat goed zit check de functionaliteit van de veer en de rollen i het mechaniek door het kleine kettingwiel met de slag rechtsom te draaien. Voelt dit stroef of klemt het ergens dan is het misschien verstandig de slijtplekken in de kooi iets weg te slijpen/ schuren met een multitool/ Dremel.

Check ook even of het koppelingshuis op de krukas vastklemt als je hem een bepaalde kant op draait (dat hoort zo).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
rickvd
Tomosforummer
Berichten: 162
Lid geworden op: 01 nov 2006 10:44
Locatie: Dronten
  • Citeer

Berichtdoor rickvd » 11 jun 2008 18:50

Het is inmiddels verholpen, het veertje zat idd verkeerd om.

Nu trekt ie alleen niet snel op, ligt dat aan versleten koppelingssegmenten of de veren? Of kan het zijn dat als ik veel demingwol in de uitlat heb gestopt, dat ie dan ook niet goed trekt?
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 11 jun 2008 19:45

Als je uitlaat nu niet goed meer uitlaatgas doorlaat kan dat indd de reden zijn van het slechte optrekken. Als je koppeling versleten is gaat hij over het algemeen wat meer toeren draaien. Als de veren versleten waren zou hij ook sneller moeten schakelen.
Omhoog

Gebruikersavatar
rickvd
Tomosforummer
Berichten: 162
Lid geworden op: 01 nov 2006 10:44
Locatie: Dronten
  • Citeer

Berichtdoor rickvd » 12 jun 2008 17:54

Hij rijdt gewoon goed, alleen het optrekken gaat langzaam, dus zou aan de uitlaat moeten liggen? heb zelf een uitlaat gemaakt die heel kort is en misschien zit er dan dus teveel dempingwol in?
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 12 jun 2008 18:04

Als je zelf een uitlaat gemaakt hebt zou ik het sowieso niet helemaal vertrouwen als hij opeens slecht optrekt.

Over het te vol proppen van de uitlaat: Als de gassen niet snel genoeg weg kunnen kan je bormmer niet snel in toeren klimmen en trekt hij dus sloom op. Als je zelf een uitlaat maakt en je hebt hem te kort gemaakt zal hij een powerband van nix hebben en dus ook voor geen meter rijden.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 jun 2008 20:50

Hij rijdt gewoon goed, alleen het optrekken gaat langzaam, dus zou aan de uitlaat moeten liggen? heb zelf een uitlaat gemaakt die heel kort is en misschien zit er dan dus teveel dempingwol in?
Zelf gemaakte uitlaten moeten ook voldoen aan het twee-takt principe. Dat houdt dus in dat de drukgolf die terugkomt uit de conus bij de uitlaatpoort ook precies moet samenvallen met het sluiten van de uitlaatpoort door de zuiger. Als de drukgolf te laat of te vroeg komt blijft er te weinig brandbaar mengsel over om te verbranden, waardoor de prestaties afnemen. Ga maar eens te rade op het grote internet hoe dit precies in z'n werk gaat.

Probeer het eens met de originele uitlaat (als je die nog hebt) of een goede, voor Tomos geschikte uitlaat of de prestaties verbeteren.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.