• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

geen licht, wel toeter

Vragen over de ontsteking, of hoe je de toeter aansluit?! Stel ze hier
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
18 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 11 jun 2008 22:04

Goed ik heb een probleem met mijn licht en ik zal ff beginnen bij het begin;

laatst had ik geen knipperlichten meer. Daarna reed ik toevallig door een tunnel en zag toen ook mijn voorlamp uitspringen (wat eigenlijk niet kan op mn brommer; of dimlicht of grootlicht) denkzelf dat ik kortsluiting maakte door dat een draadje tegen het frame/blok oid kwam. ik inmiddels bij een vriend dus ik kap eraf halen en zag dat een geel kabeltje dat vanuit de spanningregelaar naar een ander kastje (ikzelf denk voor de knipperlichten) ging tussen de ketting was gekomen (vraag niet hoe) en dus kapot was. Kon het zo snel niet fatsoenlijk maken dus draadjes gestript omelkaar gedraaid en isolatie tape ertussen. Ik ben thuis kabeltje goed maken doormiddel van een (soort van kroonsteentje) 'buisje' waar je aan beide kanten het draadje in moet stoppen en dan dat buisje dicht knijpen. Dus ik me oude vierkante koplamp erweer op en me oude (standaard) achter lamp bolletjes erin. Toevallig had ik ook nog 2 knipperlicht lampjes liggen en die er dus in gedaan. Reed dus maar met 2 knipperlicht ipv 4.

Vandaag weer naar mijn werk rijden en toevallig reed ik langs een motorzaak en ik ging ff 2 knipperlichtlampjes halen. Op de terugweg sprongen de lampen er weer uit. Thuis kap er weer afgehaald om te kijken of dat dat buisje nog wel goed zat, na goed kijken zag ik dat ik er een klein stukje draad niet in dat buisje zat en dat hij opvallend veel naast het frame zat. Dus ik dacht dat ik weer kortsluiting had.... Opnieuw zun buisje erop gezet, dit keer zonder uitsteeksels, en omdat ik het niet helemaal vertrouwde maar 1 knipperlicht lampje ingedaan en jawel hij deed het. Tot ik ~1.5km reed en die er ook mee ophield.

Wat kan het zijn, is mijn spanningsregelaar kapot? Of komt dat door dat draadje die kapot was/is?
Ik vind het best wel vervelend want zun lampje voor die knipperlichten kosten €4 per stuk (hebben een andere 'bevestinginspunt' ipv tegen over elkaar zitten ze bij deze na eenderde), wat ik vrij veel vind.

Trouwens de toeter doet het WEL!

Alvast bedankt en groeten,
René

Edit; begin niet te zeuren van gebruik de zoekfunctie. Dit heb ik echt wel gedaan alleen kon alleen vinden dat het licht meteen na het starten kapot ging en niet na een tijd gereden te hebben.
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog


Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 15 jun 2008 15:08

Helemaal niemand ;(

of is het verhaal te lang om te lezen :')?
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

Thomazzi
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1620
Lid geworden op: 25 jun 2007 20:23
Locatie: Grunn
  • Citeer

Berichtdoor Thomazzi » 15 jun 2008 15:09

teveel moeite om te lezen :')

(zal zo even het gehele verhaal lezen :p)

uuhm.. tjsah, het enigste wat er in mij opkomt is nieuwe draden kopen, en die aansluiten.
want ik dan wel raar vind is dat je steeds kortsluiting maakt en je lampjes overlijden.
De beste Oldscool Moderator die je maar kan wensen
Omhoog

poekelen
Admin
Berichten: 2604
Lid geworden op: 25 dec 2004 01:07
Locatie: apeldoorn
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 15 jun 2008 15:32

spanningsregelaar is kapot.
toeter gaat niet over de spanningsregelaar, vroeger tenminste niet. Denk niet dat de spanningsregelaar het aan kan maar je weet het maar nooit.
Omhoog

Erik
Vastgeroeste forummer
Berichten: 628
Lid geworden op: 27 dec 2007 15:12
  • Citeer

Berichtdoor Erik » 15 jun 2008 15:43

hoor ik hier een paniekroep van renee om een spanningsregelaar te kopen?? Jah hoor ik heb er hier eentje voor 20 euro neem ik hem dinsdag mee :P
te koop: viewtopic.php?f=4&t=9810&p=124863#p124863" onclick="window.open(this.href);return false;
veel onderdelen.

Mijn polini sprinter:
viewtopic.php?f=19&t=10014" onclick="window.open(this.href);return false;
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 15 jun 2008 16:48

Maar hij blijft wel een tijdje branden, als er een nieuwe inzit.. kan dan alsnog de spanningsregelaar gaar zijn. Want ik snap het niet, als die toch kapot is moet hij toch helemaal niet branden of kan dat bij een spanningsregelaar wel?


Erik; ik hoor geen paniek :')
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 15 jun 2008 19:43

Ik heb je op msn toch al gezegd: Tijdens t rijde kan er een piekspanning ontstaan die door de spanningsregelaar word geregeld. Als die regelaar stuk is branden dan je lampies door.
Omhoog

Gebruikersavatar
Waldo
Vastgeroeste forummer
Berichten: 985
Lid geworden op: 27 okt 2007 22:09
Locatie: Wassenaar, Zuid-Holland
Contacteer:
Contacteer Waldo
Website
  • Citeer

Berichtdoor Waldo » 15 jun 2008 21:19

voor 1 euro mag je mijn goede spanningsregelaar hebben :wink:

moet je wel zelf verzendkosten betalen :)

denk tog dat het daar aan ligt, tenzij hij nog ergens anders kortsluiting maakt
Derbi Senda SM-Xtreme
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 15 jun 2008 21:22

voor 1 euro mag je mijn goede spanningsregelaar hebben :wink:

moet je wel zelf verzendkosten betalen :)

denk tog dat het daar aan ligt, tenzij hij nog ergens anders kortsluiting maakt
Spreek je wel op msn :wink:


Zijn er trouwens verschillende soorten spanningsregelaars?
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 jun 2008 23:23

Ja, twee en drie-draads aansluiting. Ligt aan vermogen dat je opneemt. Neem gewoon dezelfde die je had en zet de draden 1 voor 1 over.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 15 jun 2008 23:26

Okee, dus een 3draads aansluiting is van 'binnen' altijd hetzelfde (mits die 3draads dan)
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 jun 2008 23:52

Ja je moet het eigenlijk zien als een groepenkast van de electra in je huis. Als je teveel vermogen opneemt op 1 groep klapt de zekering eruit. Hetzelfde geldt voor de spanningsregelaar. Inwendig gaat de electronica kapot. Heb je ook last van feller, flitsent licht als je rijdt of knappen de lampjes gelijk? Ik vind het vreemd dat de richtingaanwijzerlampjes sneller kapot gaan, terwijl ze korter branden. Meet anders even wat voor spanning je krijgt op de aansluitingen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 16 jun 2008 00:00

Ja nou, dat draadje van de knipperlichten die naar zo een andere kastje gaat (geen idee hoe het heet, maar denk dat het is voor de knipper lichten omdat de tomosjes zonder knippers die niet hebben) daarvan was er eentje kapot gegaan omdat die tussen de ketting was gekomen....

Ik denk dat daardoor ook kortsluiting is geweest via het frame en dus met de aarde (als dat trouwens wel kan) toen moet die spanningsregelaar ook kapot zijn gegaan.... Ik denk wel dat de lampen tegelijkertijd kapot zijn gegaan want toen ik voor geen licht meer had heb ik gekeken of ik achter nog wel had dat was dus niet zo.
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 16 jun 2008 18:09

Dat kastje, is dat niet gewoon het relais? Verder niet boeiend voor het topic maar tis wel makkelijker praten.
Omhoog

Gebruikersavatar
steeksleutel
Pro Forummer
Berichten: 652
Lid geworden op: 26 jan 2007 19:17
Locatie: Oosthuizen (N-H)
  • Citeer

Berichtdoor steeksleutel » 16 jun 2008 18:28

Dat knipperlicht kastje noem je volgens mij een klikson.
bekijk hier mijn oranje racertje:
viewtopic.php?t=5949&highlight=

En hier mijn sprinter
viewtopic.php?f=19&t=7186

Mijn Café Racer
viewtopic.php?f=11&t=10639
Omhoog

Gebruikersavatar
keesos
Tomos Supporter
Berichten: 504
Lid geworden op: 29 jun 2007 15:33
Locatie: Noordwolde (groningen)
  • Citeer

Berichtdoor keesos » 16 jun 2008 19:47

of klingelateur
Renault.
Createur d’automobiles

нαя∂¢σяє
Omhoog

Gebruikersavatar
Volty
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1404
Lid geworden op: 07 aug 2005 21:03
  • Citeer

Berichtdoor Volty » 26 jun 2008 17:59

clignoteur is gewoon belgisch voor knipperlicht hoor.. :')

zon ding noem je gewoon een knipperlichtrelais.

Zit die spanningsregelaar er nou al op??
Afbeelding
Tomos a35 'Homos' Kreidler Florett TRS BMW 318i Baur TC BMW 1502 project
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 27 jun 2008 12:43

Nope
Drukdrukdruk en moeto ok nog hele lampjes halen

Als het er op zit en hij doet het dan nog niet, dan hoor je het nog wel :wink:
doet hij het wel, topic kicken is kut :) .
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
18 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Elektra”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.