Berichtdoor C. van Klaveren » 13 nov 2005 10:51
Het komt nogal eens voor bij voertuigen waar er gekke dingen gebeuren met de verlichting dat er simpel een slechte aardverbinding is. Maar dit buiten beschouwing gelaten, doe het volgende:
Begin eerst met de gele draad die uit je motorblok komt los te nemen.
Hang daar een Volt metertje aan. (secuur werken anders gaat je info de mist in)
Als je het motortje start geeft hij een bepaalde spanning af.
[Bij stationair altijd wat minder, maar geef iets gas en de spanning moet constant blijven, anders heb je een ander probleem]
Als je geen metertje hebt kan je ook een losse draad naar je koplamp of achterlampje leggen. [dit alleen maar om te weten te komen dat het niet aan je lichtspoel ligt]
Tot zover ff, ik ga wel eens kijken in `t elek. schema.
Ik zal ff kijken of er een spanningsstabilisator in de stroomkring is opgenomen. [ En dan verder naar de lichtschakelaar ]
Ik heb op het 1e elek. schema gekeken (vieuw-site) maar daar staan geen stabilisator bij. Het kan zijn dat dat een schema is van een oudere Tomos. Er staan 2 elek. spoelen getekend. Één (linker) voor het licht en de rechter is (net als vroeger) voor het Remlicht en voor de voeding van de ontstekingsspoel c.q. Bobine.
EN: Het is een 6V instalatie.
Ik ga nog op zoek naar een nieuwere versie.
Als iemand de weg kan wijzen, heel graag.
Laatst gewijzigd door
C. van Klaveren op 13 nov 2005 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Keeshaven