Berichtdoor C. van Klaveren » 15 jul 2008 00:34
Geachte Tomosfreaks,
Zoals gemeld heb ik van de week even de Bromzuiger gemonteerd. En het leek er op dat het metallieke geluid weg was. Doch helaas het is weer terug gekomen. Maar … geen nadeel zonder voordeel. Het kunnen in eerste instantie geen versleten zuigerveren zijn. Dus wat is het dan wel ? Dat is een hele dag sleutelen, allerlei dingen proberen, testen, etc.
Maar voor dat ik ben begonnen eerst maar nieuwe zuigerveren halen. Doch helaas dat moet eerst besteld worden. [Was in mijn jonge jaren niet. Die dingen waren altijd in voorraad.]
Na eerst wat gegeten te hebben ben ik aan het sleutelen gegaan en 9 uur later was ik uit het probleem. ( Natuurlijk hebben er binnen die tijd een hoop andere veranderingen plaats gevonden ) [ t.w. aan de zuiger, aan de cilinder, nieuwe pakkingen gemaakt, metingen gedaan, cilinder op carter pas gemaakt en zo nog meer bijkomende zaken] want sneller maken doe je niet in een verloren uurtje. Dat is een heel serieuze en uiterst precieze zaak.
Lopende de uren dat je bezig bent, gaan ook de gedachten. En zo kwam in mijn op dat ik maar steeds voor de helft de spoelpoorten vrij zag komen. (dat hoort toch niet ?) De voetpakking (die ik zelf van een melkpak gemaakt had), zou die niet te dun zijn ? Zou de zuiger tegen de kop aan tikken ? Nee, dat gebeurde niet, want dan geeft hij een tikkend geluid. [Al reeds meegemaakt] MAAR ….. de zuiger zou er wel eens ongelofelijk dicht bij kunnen komen. En dan wordt het daar op die plaats onvoorstelbaar heet en dan krijg je te maken met zelfontbranding of te wel Detonatie. Vroeger toen er nog lood in de benzine zat kwam dat minder voor. {Men noemde dat ook wel pingelen (Dat kreeg je steevast als je ongelode benzine in de tank gooide van een wat gedateerde auto, motor, brommer) Is mij zelf ook een keer overkomen ± 25 jr geleden }
ah wel, om nu het verhaal even af te sluiten. Mijn Tomosje detoneerde gewoon. En als eerste middel om dat op te lossen heb ik een nieuwe voetpakking (van origineel pakking materiaal) van 1mm gemaakt en onder de cilinder gelegd. (en gelijk de spoelpoorten aan de voet gelijk met het carter gemaakt ) Voor alle zekerheid weer even een koppakking er tussen geplaatst, de rest gemonteerd en gaan proef draaien.
Voor de goede orde; Dat duurde ook zeker 20 min. voordat hij goed starte en liep als een naaimachine, maar dan hebbie ook wat.
Want er is niets zo mooi als: tijdens het proefrijden (toevallig), langs een groep jongens te rijden die een bejaarde op een snel rijdende (hoogtoerige) standaard Snorfiets voorbij ziet gaan. {lachen …… het kan niet mooier}
Tot zover even.
Het ratelen van de koppelingen is er uit, het hoge typische Tomosgeluid heeft hij nog (ik heb eens gelezen dat het de lagers zijn in het carterdeksel. (de Tomos van mijn vrouw hoor je niet)) Hij loopt nu mooi naar de 52 -53 [met mij er op van 82 Kg]
Als ik nog gelegenheid heb (voor 1 Aug) zal ik nog het onbewerkte spruitstuk bewerken en mogelijk een ochtend uittrekken om op een eenzame weg de juiste sproeier voor deze situatie te vinden. {vandaag constateerde ik in een korte actie, dat hij met sproeier 52 net zo snel liep als met sproeier 56. En dat klopt niet.
Over detoneren zal ik nog een stukje vermelden, maar daar is het nu te laat voor.
Keeshaven