• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tips nodig spuiten van een tomos

Plaats hier uw tips en of problemen over het uiterlijk van de tomos
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
ricardo016
Vaste forummer
Berichten: 282
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:26
  • Citeer

Berichtdoor ricardo016 » 11 jul 2008 21:49

Hallo,


ik heb wat vragen over het spuiten van een tomos.

Ik heb als eerst alle onderdelen ondergesmeert met verfafbeit en daarna de hoge druk reiniger erop, het meeste verf is eraf maar sommige stukken ook niet.

Dus ik heb alles ontvet en heb 1 onderdeel gespoten met primer, en wat ik al dacht ziet het er niet uit het opervlak is oneffe door de verf die er nu zit.

Hoe kan ik dit het beste oplossen ?

als eerst primer eraf en dan spuitplamuur mischien ?

en moet ik dan na het spuitplamuur nog schuren (neem aan van wel) met welke korrel en hoelang ong te laten drogen voordat ik ga schuren.

Graag tips nodig.
Zwarte snor tomos te koop met kenteken!!
http://link.marktplaats.nl/384521954
Omhoog


Gebruikersavatar
cross-tomos
Vaste forummer
Berichten: 391
Lid geworden op: 15 nov 2007 16:16
Locatie: Hoogwoud (NH)
Contacteer:
Contacteer cross-tomos
Website
  • Citeer

Berichtdoor cross-tomos » 12 jul 2008 12:30

moeilijk he,
even kijken in de faq en walla hier is het.
dat kan zelfs jij nog

viewtopic.php?t=667

hier staan ook tips en hoe het percies moet.
FC VOLENDAM
me brommer zie je op: viewtopic.php?f=9&t=10848
Omhoog

Gebruikersavatar
ricardo016
Vaste forummer
Berichten: 282
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:26
  • Citeer

Berichtdoor ricardo016 » 12 jul 2008 14:33

Goh ja wat is dat moeilijk, vooral als er in dat topic staat dat het meteel hellemaal vlak moet zijn enz wat hier dus niet het geval is, + met welke korrel je moet schuren. aan die faq heb ik dus niks aan.\


Het metaal hier is niet vlak, dus zitten nog verf resten wat ik er niet zo makelijk af krijg.

Dus als ik met primer spuit zie ik gewoon dat waar de verf resten hebben gezeten dat het omhoog komt.

dus ik moet denk ik spuit plamuur gebruiken en dan glad schuren maar met welke korrel kan ik dat het beste doen, en hoelang moet ik wachten tot ik met water kan schuren op die plamuur ?
Zwarte snor tomos te koop met kenteken!!
http://link.marktplaats.nl/384521954
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 12 jul 2008 14:42

Het metaal hier is niet vlak, dus zitten nog verf resten wat ik er niet zo makelijk af krijg.
Dingen hoeven niet per se makkelijk te zijn. Ga meer moeite doen.

Pak een brander en verhit de verf. Daarna krab je het eraf met een plamuurmesje, krabber, of wat dan ook. Kost wat tijd maarja, alles kost tijd.
Omhoog

Ingmar.
Pro Forummer
Berichten: 1990
Lid geworden op: 13 jul 2006 20:25
Locatie: Zuid-Scharwoude
Contacteer:
Contacteer Ingmar.
Website
  • Citeer

Berichtdoor Ingmar. » 12 jul 2008 14:43

gebruik een staal borstel om de laatse verf resten te verwijderen dan in de primer spuiten en daarna als nodig spuitplamuur gebruiken.tussen verflagen door schuren mer 600 of 800 waterproof (geen 1000 word te glad dus minder hechting naar mijn mening)
Niet meer bepaald actief hier!

Vragen of spullen nodig?

https://www.facebook.com/Istyletuning
https://www.facebook.com/weldingmonkey
Omhoog

Erik
Vastgeroeste forummer
Berichten: 628
Lid geworden op: 27 dec 2007 15:12
  • Citeer

Berichtdoor Erik » 12 jul 2008 14:43

als je gewoon nog een keer de verfafbijt erop doet, en dan met de verfkrabber eraf haalt moet het egaal zijn. het enige dat je nog moet doen is beetje schuren dat de krassen weg zijn
te koop: viewtopic.php?f=4&t=9810&p=124863#p124863" onclick="window.open(this.href);return false;
veel onderdelen.

Mijn polini sprinter:
viewtopic.php?f=19&t=10014" onclick="window.open(this.href);return false;
Omhoog

Gebruikersavatar
kevin__90
Tomos Supporter
Berichten: 264
Lid geworden op: 10 dec 2007 16:02
  • Citeer

Berichtdoor kevin__90 » 12 jul 2008 17:21

FAQ kijk daar meer es :wink:
Tomos quadro E-start
2001
tecno gp
15/15
26-22
mijn tomos
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 12 jul 2008 17:54

FAQ kijk daar meer es :wink:
Lees jij eerst dit topic eens goed door...
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 jul 2008 17:59

Het spuiten van je Tomos

ik heb dit van http://www.puchmaxi.nl gehaald.. zij verdienen alle eer voor deze perfecte uitleg..
ik dacht: waarom het wiel twee eer uitvinden en overnieuw schrijven..

Als eerste wil ik even zeggen dat wanneer je het tijd vind om je Tomos te gaan spuiten, je ervan uit moet gaan dat het niet binnen 1 dag klaar is, je moet er echt de tijd voor nemen en de energie in stoppen, om een mooi resultaat te krijgen.

Het hele verhaal begint dus met het zoeken van een aantal vrije dagen, bijvoorbeeld een vakantie als de meivakantie. Ik noem nadrukkelijk de meivakantie omdat ook het weer een belangrijke factor is wanneer je wil gaan spuiten. In de maand mei begint het in Nederland vaak wat mooier weer te worden, en is er s’middags een ideale temperatuur van rond de 15 á 20 graden, om je puch te gaan spuiten. Zorg ervoor dat het niet veel kouder, of warmer is. Want dit komt het resultaat niet ten goede.

Wat er eerst te doen staat, is het volledig demonteren van de gehele brommer, ik ben geen voorstander van mensen die willen spuiten en niks uit elkaar willen schroeven, maar alles met meters plakband en kranten af gaan plakken. Je kan zo niet mooi te werk gaan, het is onhandig, en verf komt overal tussendoor, dus dingen die niet gespoten moeten worden krijgen toch een soort van nevellaag op het oppervlaktegebied. Zorg bij het demonteren er wel voor dat alles onderdelen netjes in bijvoorbeeld een bananendoos worden gedaan, en de kleine onderdelen zoals schroeven enz, in een geseald zakje.

Na het demonteren van alle onderdelen, en je een losse voorvork, een losse achterbrug, en een los frame hebt, is het tijd om alles eens goed schoon te maken voordat we beginnen met schuren. Doe je dit niet dan ben je binnen de kortste keren door je schuurpapier heen. Ik gebruik meestal even de hogedrukreiniger, en gewoon wat zeep waarmee men ook de auto wast. Ondertussen kan je natuurlijk ook je blok en andere onderdelen vast een poetsbeurtje geven. Pas bij het blok wel op dat de ontsteking niet nat wordt. Verder leg ik altijd alle schroeven in een badje van remmenreiniger, en daarna in de cola, zodat ze ondertussen niet gaan roesten, en de verweerde schroeven ook gereinigd worden van al ontstane roest.

Na de poetsbeurt kan er begonnen worden met het eraf halen van de oude laklaag, vaak zitten er zelfs meerder lagen op doordat vorige eigenaren ook bezig geweest zijn met spuitwerk. Nu kan men kiezen om het frame, de voorvork, en de achterbrug totaal met de hand te gaan schuren, maar ik denk dat een nogal langdradig werkje kan gaan worden. Ik gebruik dan ook meestal zogenaamde ‘verfafbijt,’ om de verschillende lagen verf snel en zonder dozen schuurpapier, eraf te halen. Deze verfafbijt, is te koop bij de erkende verfspecialist, maar wanneer je wat krapper bij kas bent kan je ook gewoon verfafbijt van bijvoorbeeld de Praxis of de Karwei halen. Bij aankoop heb je aan een halve liter verafbijt wel genoeg voor de totale brommer. Je moet het gewoon met een oude kwast aanbrengen op de oude laklaag, dan laat je het een 10 á 15 minuten inwerken, tot je ziet dat de verf een soort van blaasjes gaat vertonen. Pak nu een schuurspons of een staalspons, en je kan de laag er zo afvegen, wel even handschoenen aandoen omdat het nogal gevaarlijk spul is dat in je huid begint te bijten. Het aanbrengen van de afbijt herhaal je net zovaak tot dat je overal een mooie ijzerkleur ziet.

Nu kan het schuren gaan beginnen, dit doen we omdat er nu nog een wat vettige laag op de onderdelen zit, en alles nog te glad is om de verf mooi te laten hechten. We moeten het oppervlak dus wat ruwer gaan maken. Wat je hierbij nodig hebt is zogenaamd waterproof schuurpapier, dit is schuurpapier met een erg lichte korrelstructuur, om zo geen krassen te veroorzaken. Zoals de naam al zegt, moet je het schuurpapier tijdens gebruik meerdere malen in het water dompelen, dit zorgt voor een nog betere voorbewerking, wat het hechten van de verf ten goede zal doen. Zorg bij het schuren dat je alles gewoon geraakt hebt. Je hoeft niet te proberen om een millimeter ijzer weg proberen te schuren, want dat is niet nodig. Het gaat erom dat je alles gewoon even geraakt hebt, maar doe dit wel secuur.

Na het schuren is het van erg groot belang om alles vetvrij te maken, ik gebruik hier altijd ‘thinner’ voor, dat ook weer te koop is bij vrijwel alle doe-het-zelf-zaken of verfspecialisten. Breng dit aan op een schone lap, en zorg ook nu dat je hierbij alles goed raakt, dit is ERG belangrijk! Wanneer je dit niet doet, dan hecht de verf niet goed, en kan je opnieuw beginnen! Herhaal het poetsen meerdere malen, met steeds een schone doek. Wees niet te zuinig met de thinner!

Nadat alles goed vet- en stofvrij is gemaakt, kan er in principe begonnen worden met spuiten. Nu moet men dus een geschikte kleur uit gaan zoeken. Ik persoonlijk hou van felle kleuren, en dan vooral van het merk ‘motip.’ Ik vind dat dit merk een erg mooie egale laklaag, in zo’n spuitbusje gefixt krijgt. Let er bij het uitzoeken van een spuitbus op dat je een BENZINEBESTENDIGE spuitbus koopt of 2-komponentenlak. Nu kan men ook nog kiezen tussen verschillende verfstructuur-soorten zoals: metallic, mat of glanzend. Wat we nog meer nodig hebben is een soort van grondlaag, dit is ook weer om de uiteindelijke laklaag beter te laten hechten. Deze grondlaag wordt ook wel ’primer’genoemd. Het is vaak in wat matte saaie kleuren te krijgen, maar dit maakt niks uit, omdat het maar een onderlaag is.

Het aanbrengen van de grondlaag is op zich geen moeilijk karwei, mits je het net beschreven verhaal niet goed uitgevoerd hebt. Ik vind het vaak het makkelijkst om de te spuiten onderdelen op te hangen, omdat je dan overal goed bij kan. Wanneer het niet mogelijk is om de onderdelen op te hangen, plaats ze dan bijvoorbeeld in een workmate, die in elk huishouden toch wel te vinden is. Nu kan je dus gaan spuiten. Nogmaals: zorg dat de onderdelen GOED vetvrij zijn. Het aanbrengen van de 1e laag kan nu beginnen, zorg dat je de spuitbus op 30cm afstand houdt, en breng nu een heel dun laagje primer aan. Het maakt niets uit als je de ijzerkleur er daarna nog doorheen kan zien, maar zorg er ook nu weer voor dat je alles licht geraakt hebt. Laat dit 1e laagje even 10 minuten drogen, en ga dan de volgende laag primer aanbrengen, laat dit ook weer even drogen, enzovoorts, herhaal dit totdat je spuitbus leeg is. Nu laat je de primerlaag 30 á 40 minuten drogen, en schuur eventuele druipers, met wat waterproof schuurpapier weer weg. Maak dan alle oppervlakken weer goed vet en stofvrij, en je kan beginnen met het aanbrengen van de uitgekozen laklaag.

Ik heb voor 1 frame met een voorvork en een achterbrug meestal 2 spuitbussen nodig, om genoeg lagen aan te kunnen brengen, voor een mooi egaal, en goede laklaag. De 1e laag, breng je net zoals de 1e primerlaag erg dun aan. Dan laat je het even drogen, en brengt daarna de volgende laag weer aan, dit blijf je herhalen totdat de 1e spuitbus leeg is. Denk eraan dat meerdere dunne lagen voor een beter effect zorgen dan een paar dikke lagen. Ik heb meestal 6 á 8 lagen.

Na het spuiten zet je de onderdelen weg, en laat ze 1 nachtje goed uitharden. De volgende dag bekijk je het resultaat, en zoekt naar eventuele druipers, die weer weggeschuurd moeten worden. Daarna alles weer goed vet en stofvrij maken, waarna je de laatste spuitbus leeg kan gaan maken, let hierbij nu goed op dat je de spuitafstand van 30cm aanhoud, om een mooi resultaat te krijgen zonder puntjes of oneffenheden. Wanner je gekozen hebt voor een metallic laklaag, dan kan ik me voorstellen dat je toch een wat betere glans wil hebben aangezien, de lak nogal wat mat oogt. Deze glans kan je realiseren door nadat je de laklaag aangebracht hebt er na een 20 minuten drogen een laag van zogenaamde ‘blanke lak’overheen te spuiten. Zorg wel dat je de blanke lak van hetzelfde merk koopt. Het spuiten met blanke lak is wel wat lastiger omdat je et niet meer weg kan schuren, en er best snel druipers ontstaan. Ook moet je de spuitbus in 1x leegspuiten, dus geen meerdere lagen.

Als je klaar bent met de laatste spuitbus, laat je het hele zooitje weer goed drogen (24 uur), en dan kan je weer gaan beginnen met het in elkaar schroeven van de brommer. Daarna mooi de blits maken, met je Tomos, die weer als nieuw lijkt.
Ff een copy/paste uit het bewuste forum. Lijkt me qua FAQ toch wel nuttige info. Dat TS hier weinig aan heeft snap ik niet. Verder kan je alleen met zelf proberen en ervaring opdoen resultaten boeken. Als alles maar voorgekauwd wordt leer je niets.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
ricardo016
Vaste forummer
Berichten: 282
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:26
  • Citeer

Berichtdoor ricardo016 » 12 jul 2008 18:51

snap het wel maar in de faq staat een hele andere situatie beschreven dan dat ik heb.

heb net 2 bussen spuit plamuur gehaalt en ga het hiermee proberen, ik heb al 2-3 dagen zitten schuren enz enz enz dus ik word er niet goed van, ik ga nu proberen om er een paar lagen spuit plamuur op te spuiten en daarna vlak te schuren, hoop dat dit lukt anders word het idd verf brander.

ik ben af en toe ook wel eens eigenwijs :x

maarjah, ik ben dus weer ff druk met spuiten en schuren, en als het af is zal ik het resultaat laten zien :)
Zwarte snor tomos te koop met kenteken!!
http://link.marktplaats.nl/384521954
Omhoog

Gebruikersavatar
ricardo016
Vaste forummer
Berichten: 282
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:26
  • Citeer

Berichtdoor ricardo016 » 13 jul 2008 22:42

ik ben eigenwijs geweest en jullie hebben toch gelijk gehad met dat kaal schuren :x

het frame was hellemaal kaal en het resultaat was super te zien aan de primer.

de andere onderdelen waar verf was achter gebleven zag er niet super uit..... zelfs met primer + spuit plamuur kreeg ik het niet egaal.

maarja ben te eigenwijs :lol:
Zwarte snor tomos te koop met kenteken!!
http://link.marktplaats.nl/384521954
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Uiterlijk”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.