Als je kijkt naar een brommer en snor brommer zie je dat het enige verschil is, dat een snorbrommer begrensd is. Dit houd in dat men ervoor gezorgd heeft dat hij minder kracht haalt uit het blok. Dit resulteerd in een langzame brommer met weinig vermogen op top. Om dit te compenseren heeft men ervoor gekozen om achter een groter tandwiel te leggen. Hierdoor word de verhouding voor-achter dusdanig groot dat de brommer gemakkelijk van zijn plaats komt, hoewel hij over minder kracht beschikt dan een brommer.
Een brommer heeft een onbegrensd blok en zal dus gemakkelijker optrekken en een hogere topsnelheid hebben. Om overtoeren te voorkomen word er achter een klein tandwiel geplaatst.
Oftewel: Een snorbrommer heeft minder kracht tijdens het optrekken, maar door het tandwiel wel een mooie snelheid. Met een klein achtertandwiel word dus kracht behouden maar blijft de snelheid wat lager. Maar omdat het brommerblok sterker is heft dit elkaar op.
Dus wanneer jij gaat rijden met een tandwiel 24 op een opgevoerd brommerblok, zul je een dipje ervaren voor het schakelen. Hier schieten de toeren omhoog omdat hij wel snelheid kan maken maar niet de kracht heeft om te schakelen. Zodra je achter een kleiner tandwiel steekt trekt hij rustiger weg, maar met meer kracht en zodoende zal hij wel in een keer overschakelen, zonder overtoeren en zonder dipje.
Dit is hoe ik ertegenaan kijk en daarom ben ik erg benieuwd wat een kleiner tandwiel zal doen in jouw geval. Ik heb deze kennis niet uit een boek maar is totaal gebaseerd op mijn verbeelding. Maar i, ben ervan overtuigd dat ik wel in de goede richting zit
edit: Ik ga er toch nog ff een nachtje over slapen, want ik zit opeens helemaal in de knoop. Dus voor me me begint af te kraken ff wachten nog