Pagina 8 van 21

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 10 nov 2011 20:35
door brother
bij een s25 zit er een koppeling in en die giert altijd flink maar je kan hem even open maken om te kijken over er nog genoeg voering op zit maar meestal gieren ze van hun eigen al aardig
en met 20km bedoel je daarmee 20km/h?

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 10 nov 2011 21:25
door pinty
nee, ik bedoel echt een afstand van 20km, maar wel met een snelheid van rond de 25km/u
er zit een simpel tellertje op met zo'n kabel, dus kan het niet precies bekijken.
Net even naar de bougie gekeken: die is mooi zwart.........hij loopt dus te rijk.

en nog even over dat gieren: in mijn filmpjes is het ook duidelijk te horen, en naar mijn bescheiden mening dus te hard.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 10 nov 2011 21:33
door brother
oke, noujah 25 km is wel netjes maar moet wel iets harder kunnen worden, mss tog ff cilinder eraf trekken en die ff nakijken.
20km is tog een hele afstand :)
zwart is idd niet goed haha
jah dat is je koppeling dat deed die van mij ook altijd, heb zelfs 2 andere koppelingen erin gehad en kreeg het er niet uit, mijne liep iets van 40 -50 wind tegen en 60 wind mee dan kwam dat ding zo hard op toeren egt heel appart haha.
maar toen mijne standaard was gierde hij ook zo me vriendin kon toen precies horen wanneer ik eraan kwam hahah. er zit nog wel genoeg olie in en nieuwe? mss ff voor dat je die olie erin doet ff het blok open trekken en ff kijken naar de koppeling en het vraagteken veertje mss dat die ook niet helemaal meer goed zijn als jij egt zegt dat hij zo hard gierd.
en mss ook meteen ff je keeringen checken, noujah gewoon kleine routine controle ervan maken ;)

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 11 nov 2011 12:33
door pinty
en vanmorgen weer aangekomen op mijn werk met de s25..... :Y
Ik ga hem dus niet helemaal nalopen..De bedoeling is, dat de s25 maar even moet lopen zoals hij is, zodat ik de s1 volledig kan restaureren.
Ik wilde het eerst andersom doen (de s25 dus eerst), maar omdat de s1 de geest een beetje heeft gegeven, moet ik mijn plannen maar even veranderen.
Ik ben toch een beetje afhankelijk van de snorfietsjes om op mijn werk te komen. (fietsen heb ik geen zin meer in)

vanmiddag maar eerst even de originele uitlaat er weer onder zetten (die zit nu onder de s1), en dan maar weer kijken wat hij doet.

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 11 nov 2011 12:37
door pinty

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 11 nov 2011 15:37
door brother
dat is het 1-speed geluid, dat deed die van mij ook.
maak je trouwens ook fotos van het restaureren? want dat lijkt me wel leuk om te volgen :D

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 14 nov 2011 09:23
door pinty
Foto's maak ik er altijd wel van. Of het project ook echt wat gaat worden............. :x

Vanmorgen liep de s25 ineens als een speer.
Ik moest afremmen voor wat irritante fietsers, dus ik geef wat minder gas. Gaat hij opeens harder lopen!!!

Dus de rest van de rit een beetje met het gas lopen spelen: 45km/u !! :P

Dat belooft wat als er een goede sproeiermaat in zit.



maar elk voordeel heeft natuurlijk zijn nadeel : het spatbord aan de voorkant trilde los :lol:

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 14 nov 2011 10:48
door brother
45 km is egt super!
gwn voorspadbord bouten met loctide vastzetten

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 14 nov 2011 14:41
door pinty
ok, dat dacht ik al..

ander vraagje: kan je de kant waar de elektronica zit (links) gewoon openschroeven, of moet ik eerst de olie aftappen?

anders wordt het zo'n smeerboel...........

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 14 nov 2011 15:44
door Pascal
Gweoon open schroeven

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 14 nov 2011 20:47
door brother
kan je idd gewoon open schroeven. hier zit je ontsteking en je voortandwiel achter

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 17 nov 2011 23:10
door pinty
weer een snelle update
bij de s1 was het inderdaad de uitlaat poort ( voor zover ik het nu heb gevonden)

morgen een paar fotoos

de s25 lekt gigantisch olie en benzine. morgen voor de laatste keer ermee naar mijn werk

Nieuwe keerringen staan nu dus ook op de lijst met te vervangen onderdelen

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 18 nov 2011 12:47
door pinty
Gistermiddag werd ik door een collega gewezen op lekkage onder de s25. Ik kon zo snel niet zien, waar het lekte (er staan daar nog een paar lekkende oldtimers), dus heb ik er verder niet meer naar gekeken.

Na het werk, maar meteen begonnen met de s1 open te schroeven. Contactpunten zien er goed uit (lijkt wel nieuw), dus dat verder gelaten wat het was.

Afbeelding

Daarna de cilinder uit elkaar gehaald. Ik weet nu ook, waarom de s1 zoveel herrie maakt.....geen pakking!!!
De zuiger ziet er goed uit, Zuigerveren lijken wel nieuw.

Toen de uitlaat poort ......om een foto te kunnen maken, heb ik het er een gaatje in moeten prikken, anders had ik het niet gezien.

Afbeelding
Afbeelding

Het hele zwikkie maar megenomen naar huis, kan ik me uitleven met een dremeltje... :lol:

Onderweg maar even langs de fietsen maker voor remmen reiniger en nieuwe remblokken voor de s25, had hij helaas niet (de blokjes dan). Ik moest Het achterwiel eerst maar even openen, zodat hij kan zien welke remblokken erin moeten.....

Thuisgekomen zie ik dit:

Afbeelding
Afbeelding

achja, en als je eventjes wacht, zie je vanzelf de rest komen....

Afbeelding

Foto's zeggen genoeg........de s25 heeft een restauratie nodig, en niet de s1 :P

Uitlaat poortje van de s1 weer netjes schoon gemaakt, en de bouten eruit er ook maar uit.
Ziet er weer mooi uit zo:

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding
Afbeelding

let ook op de bout.....


Straks de boel weer in elkaar zetten en testen!!

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 18 nov 2011 14:05
door Ping
Lekker aan het hobbyen , goed bezig !

Wat ik altijd doe als ik met de dremel bezig ben ,
is het verlaagd plafonnetje weg halen 8)
pintyP.jpg

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 18 nov 2011 14:49
door brother
zo die zat goed dicht gebakken, dat ga je straks zeker merken!
en van die ketting van je s25, je keering is lek achter het tandwiel en als die nog goed is is het de keering bij je krukas en dan moet je blok open.
ziet er verder netjes uit :D
@ping scheelt dat veel als je die weg haalt?

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 18 nov 2011 18:56
door MichielWolthaus
Hey, je zegt dat je zuigerveren wel nieuw lijken.
Maar als ik op de foto kijk is je zuiger helemaal zwart, dit duidt juist op versleten zuigerveren!
Dus ik zou toch even die zuigerveren vervangen, kunnen ze nog zo mooi lijken, zoals je zuiger eruit zit lijken ze mij toch echt versleten.

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 18 nov 2011 19:07
door BBTomos
Inderdaad. Kost de wereld en de moeite niet ;)

Het lekken is inderdaad van de keerring. Staat een handleiding hier op het forum, heb het ook al een paar keer gedaan; dat is het ;)

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 18 nov 2011 21:05
door pinty
zijn er nog meer kenmerken voor versleten zuigerveren?
Wat ik bedoel: kan dit niet veroorzaakt zijn door 1 van de vorige eigenaren? of kleurt een zuiger weer terug, net als bij een bougie.


en die keerring zat niet on de plannig. . . . . .
het valt toch een beetje tegen: 2 oude snorretje en telkens 1 rijdend zien te houden, lol

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 18 nov 2011 21:51
door brother
je zuiger kan je het idd aan zien die is onder de zuigerveren zwart dus soort lek, deze kun je gwn vervangen en het kleurt niet trug je kunt wel even een schuurpapiertje over de boven kant halen.
lekker keeringen staan nooit in de planning maar als ik jou/u was zou ik het tog even doen want kost je nu je blok olie.
en als de keering lek is bij je krukas krijg je een slechte verbranding of teveel lucht waardoor hij slecht kan lopen

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 18 nov 2011 21:53
door brother
die zuigers kun je trouwens ook nog nieuw kopen http://www.tomoshop.nl/catalog/zuiger-a ... p-945.html
is denk ik nog beter, verbeter me als ik het fout heb. alleen zit je wel dat je hem dan in begin beetje rustig moet inrijden