Pagina 2 van 2
Re: Is dit nou een contact punt of elektrische ontsteking?
Geplaatst: 17 feb 2010 19:38
door sjaakvanvoorschoten
@hubert123:
je hebt inderdaad zo'n nieuwe ontsteking me een pick up unit. die geeft een vonk af bij een bepaalde positie van je vliegwiel. dat doet ie met een magneet.
het gaat niet om voltage denk ik. meer een hoeveelheid stroom denk ik want voltage verschilt per aantal toeren. maargoed dat is het principe. als ik een bobine/cdi in me handen krijg ga ik op onderzoek.
maargoed graag gedaan.
Re: Is dit nou een contact punt of elektrische ontsteking?
Geplaatst: 17 feb 2010 21:40
door BigBaconn
Hubert, ik snap niet helemaal wat je met het sprietje of pennetje bedoelt. Ik ben pas sinds een maandje aan mijn brommer aan het sleutelen, en ben ook niet erg technisch. Dus zou je misschien even in detail kunnen vertellen wat je bedoelt en waar het zit?
Dankjewel.
Re: Is dit nou een contact punt of elektrische ontsteking?
Geplaatst: 17 feb 2010 23:19
door sjaakvanvoorschoten
je krukas is rond en glad oke.
een spie is dat uitsteekseltje op je krukas.
die zorgt ervoor dat je vliegwiel op zijn plek blijft
Re: Is dit nou een contact punt of elektrische ontsteking?
Geplaatst: 21 feb 2010 12:25
door Sugi
je krukas is rond en glad oke.
een spie is dat uitsteekseltje op je krukas.
die zorgt ervoor dat je vliegwiel op zijn plek blijft
dat is niet de bedoeling van het spietje, de spie zorgt ervoor dat je em er op de juiste positie op kan zetten. De moer zorgt er nogsteeds voor dat je vliegwiel niet beweegt, kijk maar naar uitgesleten spiebanen door niet goed vastgezette moeren.
Re: Is dit nou een contact punt of elektrische ontsteking?
Geplaatst: 21 feb 2010 13:49
door BigBaconn
je krukas is rond en glad oke.
een spie is dat uitsteekseltje op je krukas.
die zorgt ervoor dat je vliegwiel op zijn plek blijft
dat is niet de bedoeling van het spietje, de spie zorgt ervoor dat je em er op de juiste positie op kan zetten. De moer zorgt er nogsteeds voor dat je vliegwiel niet beweegt, kijk maar naar uitgesleten spiebanen door niet goed vastgezette moeren.
Hoe bedoel je precies "vliegwiel op de juiste positie er op zetten" ? Want ik heb mijn vliegwiel er gewoon opgedouwt, en niet naar de positie ofzo gekeken. Maar hij rijdt gewoon prima.
Re: Is dit nou een contact punt of elektrische ontsteking?
Geplaatst: 21 feb 2010 13:55
door Sugi
Er is maar een manier waarop je het vliegwiel goed op de as krijgt en dat is door de spiebaan over de spie te laten vallen, als je vliegwiel nu gewoon goed zit en niet wiebelt is het gewoon goed gegaan

.
Re: Is dit nou een contact punt of elektrische ontsteking?
Geplaatst: 21 feb 2010 14:26
door hubert123
aan BigBaccon.
Voorheen heb je gezegd dat je brommer na het verstellen naar de bromstand van 40 naar 35 gegaan is. Dit is natuurlijk niet de bedoeling.Ik zie dat je nu schrijft dat hij prima loopt. In dat geval is het dus in orde ??.Als je pas met een motortje aan de slag gaat, weet je natuurlijk niet wat met een spietje en dat soort dingen bedoeld wordt.Hieronder kun je een plaatje zien over wat bedoeld wordt. Het spietje of pennetje moet in het kleine vierkantige gaatje zitten, anders gaat je brommer op de bromstand inplaats van beter , slechter lopen. (Dit schreef jij namelijk enige dagen geleden). Dit pennetje of spietje kan namelijk aan je magneten hangen, Is mij vroeger vaker gebeurd. groeten Hubert

Re: Is dit nou een contact punt of elektrische ontsteking?
Geplaatst: 21 feb 2010 16:31
door BigBaconn
aan BigBaccon.
Voorheen heb je gezegd dat je brommer na het verstellen naar de bromstand van 40 naar 35 gegaan is. Dit is natuurlijk niet de bedoeling.Ik zie dat je nu schrijft dat hij prima loopt. In dat geval is het dus in orde ??.Als je pas met een motortje aan de slag gaat, weet je natuurlijk niet wat met een spietje en dat soort dingen bedoeld wordt.Hieronder kun je een plaatje zien over wat bedoeld wordt. Het spietje of pennetje moet in het kleine vierkantige gaatje zitten, anders gaat je brommer op de bromstand inplaats van beter , slechter lopen. (Dit schreef jij namelijk enige dagen geleden). Dit pennetje of spietje kan namelijk aan je magneten hangen, Is mij vroeger vaker gebeurd. groeten Hubert

Oke. Nu snap ik het hele spietjes pennetjes verhaal. Bedankt =). Maar dat van dat niet goed lopen dat lag aan iets anders(ik gok dat het komt doordat ik de bougie er maar half in had gedraait), maar dat is nu weg dus het maakt niet meer uit.
In iedergeval erg bedankt! Hele duidelijke uitleg.
Re: Is dit nou een contact punt of elektrische ontsteking?
Geplaatst: 23 feb 2010 17:57
door BigBaconn
Ik heb nu uiteindelijk de brommer op brom stand gezet. Hij trekt naar mijn mening wat harder. Dat is mooi, alleen de top is hetzelfde gebleven, is dit normaal? En het streepje van de ontsteking stond op de onderkant van het snor streepje van de carter, dus heb ik hem maar ook aan de onderkant van het brom streepje gezet toen ik hem op bromstand zette.
En kan iemand me ook vertellen hoe ik kan merken wanneer mijn ontsteking goed staat?
Re: Is dit nou een contact punt of elektrische ontsteking?
Geplaatst: 23 feb 2010 21:19
door hubert123
Bicbaccon.,
Als je in de winter iets uitproberen wilt, MOET je eerst je motor WARM draaien.Van snor naar brom stand geeft een beetje meer kracht bij het wegrijden.Je moet je echter geen wonderen voorstellen. Als je ook sneller wilt, moet in ieder geval je toerental NAAR BOVEN, en dit is lang niet altijd het geval door alleen maar in bromstand gaan. Ik denk aan een andere uitlaat, en dan ook een ander spruitstuk van b.v.b. een Revival brom nieuw type, en dan natuurlijk een sproeier 50 of 51. Maar misschien heb je deze delen al verwisselt. ??
Groeten Hubert
Re: Is dit nou een contact punt of elektrische ontsteking?
Geplaatst: 24 feb 2010 01:47
door BigBaconn
Bicbaccon.,
Als je in de winter iets uitproberen wilt, MOET je eerst je motor WARM draaien.Van snor naar brom stand geeft een beetje meer kracht bij het wegrijden.Je moet je echter geen wonderen voorstellen. Als je ook sneller wilt, moet in ieder geval je toerental NAAR BOVEN, en dit is lang niet altijd het geval door alleen maar in bromstand gaan. Ik denk aan een andere uitlaat, en dan ook een ander spruitstuk van b.v.b. een Revival brom nieuw type, en dan natuurlijk een sproeier 50 of 51. Maar misschien heb je deze delen al verwisselt. ??
Groeten Hubert
Ik heb er al een 15/15 op met ontgrenst spruitstuk/luchtfilter, DMP terugloop uitlaat, ATW 24, en nu ook dus ontsteking op brom stand. Het laatste wat ik nog ga doen is een puch HD kop er op ipv mijn standaard snor kop (ik heb trouwens een A35). Maar ik begrijp dus dan mijn ontsteking op bromstand zetten geslaagd is. Zal ik met die nieuwe kop nog wat harder gaan, nu ik ATW 24 heb? Ik rij nu 50.
Re: Is dit nou een contact punt of elektrische ontsteking?
Geplaatst: 24 feb 2010 08:26
door hubert123
BicBaccon,
Als je van te voren al weet dat dit type cilinderkop een HOGERE kompressie veroorzaakt kun je er ZEKER van zijn, dat de explosie in je cilinder iets krachtiger wordt. Maar ook hier mag je niet op wonderen hopen.Je gaat iets krachtiger optrekken, en naar alle waarschijnlijkheid krijg je ook een beetje meer toeren. Sommige kunnen in vooruit al waarzeggen hoeveel, maar beter probeer je dit zelf uit. En laat dan eens horen hoe het afloopt.
Groeten Hubert
Re: Is dit nou een contact punt of elektrische ontsteking?
Geplaatst: 24 feb 2010 14:07
door BigBaconn
Ok, ik zal in de komende 2 dagen het gedaan proberen te krijgen ( ik moet ook nog een tapeinde terug het blok in draaien).