• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos gaat niet harder dan 38

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
52 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
Sponsten
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 28 aug 2013 00:45

Ok, ik ga kijken of ik daar aan kan komen. Als ik die eenmaal erop heb zitten, dan heb ik zeker ook een grotere sproeier nodig.....???? Nu wordt de lucht toevoer geknepen door het verloop naar de demper.

Tijdens de tandwiel wissel hebben we opgemerkt dat de achterbrug teveel speling heeft. Ik merk het ook soms tijdens het rijden. Ik moet dan toch de Lagerbus vervangen?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 28 aug 2013 10:27

Ja er moet een grotere sproeier in.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje

Sponsten
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 29 aug 2013 08:04

Ik ben nu bezig de bussen te vervangen van mijn achterbrug. En nu zit de bout helemaal vast. Met heel hard slaan, veel wd40 geen beweging in te krijgen. Niks noppes nada. Nu ga ik hem uitboren... Kijken of dat lukt.
Ik heb ook gelezen dat je hem warm moet maken, dan zou het wel kunnen lukken. Maar ik heb geen brander of iets dergelijke, tevens zit er veel olie om die bout en er zit nog benzine in de tank.

Heeft iemand anders nog een idee. Misschien een idee wat ik moet doen na het boren?

Sponsten
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 29 aug 2013 17:30

Het luchtfilter zit er op...maar nu past mijn kap niet. Zoals je kan zien ben ik ook aan het worstelen met mijn achterbrug, de bussen er uit aan het slaan, boren, smeren enz.

Hoe zit het nu met mijn kap? Ook aanpassen?

Bijlagen
image.jpg
Nieuw luchtfilter

buitertje
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 29 aug 2013 20:30

in de wiki staat hoe het moet

Sponsten
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 29 aug 2013 23:01

De wiki over de bussen en bout van de achterbrug heb ik gelezen. Ik ben daar ongeveer mee bezig. De wiki over de plastic kappen heb ik ook gelezen... Even snel want dat is op het moment niet het belangrijkst, eerst die bussen eruit.

Sponsten
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 30 aug 2013 19:39

Pfff de as en de bussen voor geen mogelijkheid er uit te krijgen. Gaatje geboord door een bus. veel spuiten met wb40 slaan en slaan maar geen beweging.

Ik heb mijn brug er wel heel tussen uit gekregen.... ik heb hem nu zwart gespoten. Niet alle verf eraf gehaald... maar een stuk mooier dan wat hij was. ik maak straks wel even een foto.

Omdat ik de bussen en as er niet uit krijg ga ik het frame opwarmen en zo de as er uit slaan... met bussen hoop ik.
De benzine heb ik er uit laten lopen. De dop is van de tank. Ik wacht 1 of 2 dagen zodat alle benzine er uit is verdampt. maar heeft iemand anders nog meer veiligheden, dingen waardoor ik niet in de fik vlieg? Misschien belangrijker... mijn tomos moet heel blijven :lol:

Heel heel graag hulp en tips... A.U.B.

Henke
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Henke » 31 aug 2013 10:42

Misschien te laat!!!
Het is heel goed mogelijk om een tank te ontgassen d.m.v. het aansluiten met een stofzuigerslang op de tank van de Tomos
en het andere eind aansluiten op de uitlaat van een auto.
Laat hem een uurtje stationair draaien en de benzine damp heeft plaats gemaakt voor CO2 oftewel koolstofdioxide gas en nog wel rommel.
Het zijn verbrande gassen dus je kunt dan b.v. ook aan een tank lassen zonder dat hij uit elkaar klapt.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 31 aug 2013 11:03

Is de grote bus waar de bout doorheen gaat er wel uit en gaat het alleen om de 2 kleinere bussen in het frame? Heb je nieuwe bussen voor het frame gekocht? Dan kun je deze gebruiken als soort van pers om de oude eruit te krijgen en tegelijk de nieuwe erin te trekken.

Kijk hier eens naar een voorbeeld van een pistonpensdrukker/ trekker, misschien geeft dat wat inspiratie voor het busjes probleem.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Jacohorst
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Jacohorst » 02 sep 2013 13:42

Ik heb precies het zelfde probleem hij wilt niet harder dan 38 alleen bij mij ligt het sowieso aan de carburateur denk ik want hijrijd vanzelf op de shoke en hij loopt niet stationair.
Tomos

Sponsten
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 02 sep 2013 17:36

Ik heb precies het zelfde probleem hij wilt niet harder dan 38 alleen bij mij ligt het sowieso aan de carburateur denk ik want hijrijd vanzelf op de shoke en hij loopt niet stationair.
De shoke gaat toch uit je even vol gas geeft. En het stationair lopen kan je stellen met de stationair schroef.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 sep 2013 22:39

@Jacohorst: Houden we jouw probleem even in eigen topic ipv dat van een ander te gebruiken? Thnx.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Sponsten
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 14 sep 2013 19:21

Ok, de achterbrug zit er op, pffff. Zie mijn andere topic. Dus nu weer door meer de snelheid.

Ik heb nu sproeier 58 er in. En ik weet niet precies wat mijn max is. Ik vermoed rond 43 of zo. Op top lijkt hij in te houden, dus ik probeer binnenkort sproeier 60.
Wat is nu een goede bougie kwa hittegraad?

Sponsten
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 22 sep 2013 11:01

Ik heb nu sproeier 62 er in. Tevens heb ik een km-teller er op aangesloten, geen digitale.
De km-teller geeft, hij schud veel, 38/39 km/u aan. Maar ik heb ergens gelezen dat ze teweinig aangeven.
Dan zou ik nu dus 44/45. Rijden.
Is het niet ze dat je met zo'n metalen luchtfilter en plastic kapje veel harder kan?
Kan iemand mij helpen?

biersmurf
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor biersmurf » 22 sep 2013 23:25

Misschien nog een orgineel te dun spruitstuk? just throwing it in
Omdat een Tomos gewoon veel vetter is.
mijn Tomos --> http://forum.tomosforum.nl/viewtopic.php?f=68&t=17965

Sponsten
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 28 sep 2013 09:34

Er zit een 14mm spruitstuk tussen. Dus daar kan het niet aan liggen toch?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 sep 2013 11:53

Ik heb even het hele topic terug zitten lezen. Naar wat ik begrepen heb, is je setup nu:

-bromcarburateur (SHA 14/12) met sproeier 62
-gaasfilter met kapje ipv ruisbox zoals op de eerste foto's
-nieuwe bougie Bosch super plus, wr7bc. Kleur onbekend.
-standaard uitlaat
-tandwielverhouding 26/??

Als er iets essentieel mist of niet goed is graag correctie.

Vwb de sproeier: 62 is te groot voor de standaard 14/12 ook met gaasfilter. In de 14/12 hoort (met het gaasfilter en ruisbox gemonteerd) standaard sproeier 52-54. Het inhouden kan ook nog aan de afstelling van de ontsteking liggen. Welk type heb je erop en hoe staat deze afgesteld? Wat is de kleur van de bougie nu?
Is de demper van de uitlaat vrij van koolaanslag en zijn alle gaten in de demper vrij zodat de gassen er doorheen kunnen? Hoe staat het met de uitlaatpoort, is deze ook open genoeg? Dit heeft invloed op je prestaties in het algemeen.
Je opmerking vwb de teller is niet correct, deze geven juist teveel aan ten opzicht van wat je werkelijk rijdt, tenzij je andere maten banden gaat monteren (groter in diameter).

Sponsten
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 29 sep 2013 07:57

Er zijn dingen anders.

Mijn huidige setup nu:
Tandwiel verhouding :26-26
Brommer carburateur : 15-15
Luchtfilter: metalengaas met plastic kapje.
Lucht demper: geen.
Sproeier : 60
Bougie : hittegraad 10
Ontsteking : op brommer stand, bovenste streep.
Type ontsteking: 4 spoelen. Met zo'n zwart kastje.
Uitlaat: bullit, daar lijkt hij het meest op.
Cilinder: bromkop
Membraam: universele?

De km-teller kabel is kaduk. Onderste gedeelte van de kabel is niet meer helemaal vierkant, nu rond dus.
Ik heb er een nieuwe uitlaat onder geprobeerd, een zwarte. Maar toen liep hij nog langzamer.
De uitlaatgas opening heb ik schoon gemaakt toen ik de zuigerveren heb vervangen.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 sep 2013 09:17

Bougie hittegraad 10? Wellicht lees je het verkeerd af, het is een WR7bc. Het gaat hem om de R dat staat voor Resistance (weerstand). Waar heb je deze bougie vandaan, want ik heb dit type opgezocht en zou horen in een Volvo of Fiat 500. Ik denk dat je een verkeerde bougie hebt gemonteerd. De juiste Bougie voor Tomos: Bosch; W7ac, NGK; B6hs, Champignon; L86c. Zet deze er eerst in en kijk dan nog eens.
Je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag mbt de kleur van de bougie. Kijk anders ook even naar onderstaande schema:

Afbeelding

Die snelheid, is die alleen gebaseerd op die defecte tellerkabel, of heb je dit ook gecontroleerd mbv een GPS of radarbord? Verder heb ik nog een andere tip: Speel tijdens het rijden eens met de chokestand. Gaat het dan beter of slechter met de motor? Als het beter gaat betekend dat je een grotere sproeier moet monteren, of moet gaan zoeken naar valse lucht. Voor die tijd eerst de juiste bougie monteren en een stuk gaan rijden. Kleur checken en op basis daarvan conclusies trekken.

Sponsten
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 02 okt 2013 00:02

Ik heb een juiste type ngk bougie gekocht en er in gedaan. De kleur van de bougie is nu grijs.
Tevens heb ik op valse lucht gecontroleerd en ik heb een lek gevonden bij het membraam aan de ontsteking kant.
De brommer rijd wel "normaal". Morgen ga ik nieuwe pakkingen plaatsen, tenminste als ik tijd heb.
Klopt het, dat als ik de valse lucht heb opgelost dat mijn sproeier maat omlaag moet?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
52 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki