Pagina 2 van 3
Re: Tomos gaat niet harder dan 38
Geplaatst: 28 aug 2013 00:45
door Sponsten
Ok, ik ga kijken of ik daar aan kan komen. Als ik die eenmaal erop heb zitten, dan heb ik zeker ook een grotere sproeier nodig.....???? Nu wordt de lucht toevoer geknepen door het verloop naar de demper.
Tijdens de tandwiel wissel hebben we opgemerkt dat de achterbrug teveel speling heeft. Ik merk het ook soms tijdens het rijden. Ik moet dan toch de Lagerbus vervangen?
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Tomos gaat niet harder dan 38
Geplaatst: 28 aug 2013 10:27
door homoetje
Ja er moet een grotere sproeier in.
Re: Tomos gaat niet harder dan 38
Geplaatst: 29 aug 2013 08:04
door Sponsten
Ik ben nu bezig de bussen te vervangen van mijn achterbrug. En nu zit de bout helemaal vast. Met heel hard slaan, veel wd40 geen beweging in te krijgen. Niks noppes nada. Nu ga ik hem uitboren... Kijken of dat lukt.
Ik heb ook gelezen dat je hem warm moet maken, dan zou het wel kunnen lukken. Maar ik heb geen brander of iets dergelijke, tevens zit er veel olie om die bout en er zit nog benzine in de tank.
Heeft iemand anders nog een idee. Misschien een idee wat ik moet doen na het boren?
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Tomos gaat niet harder dan 38
Geplaatst: 29 aug 2013 17:30
door Sponsten
Het luchtfilter zit er op...maar nu past mijn kap niet. Zoals je kan zien ben ik ook aan het worstelen met mijn achterbrug, de bussen er uit aan het slaan, boren, smeren enz.
Hoe zit het nu met mijn kap? Ook aanpassen?
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Tomos gaat niet harder dan 38
Geplaatst: 29 aug 2013 20:30
door buitertje
in de wiki staat hoe het moet
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Tomos gaat niet harder dan 38
Geplaatst: 29 aug 2013 23:01
door Sponsten
De wiki over de bussen en bout van de achterbrug heb ik gelezen. Ik ben daar ongeveer mee bezig. De wiki over de plastic kappen heb ik ook gelezen... Even snel want dat is op het moment niet het belangrijkst, eerst die bussen eruit.
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Tomos gaat niet harder dan 38
Geplaatst: 30 aug 2013 19:39
door Sponsten
Pfff de as en de bussen voor geen mogelijkheid er uit te krijgen. Gaatje geboord door een bus. veel spuiten met wb40 slaan en slaan maar geen beweging.
Ik heb mijn brug er wel heel tussen uit gekregen.... ik heb hem nu zwart gespoten. Niet alle verf eraf gehaald... maar een stuk mooier dan wat hij was. ik maak straks wel even een foto.
Omdat ik de bussen en as er niet uit krijg ga ik het frame opwarmen en zo de as er uit slaan... met bussen hoop ik.
De benzine heb ik er uit laten lopen. De dop is van de tank. Ik wacht 1 of 2 dagen zodat alle benzine er uit is verdampt. maar heeft iemand anders nog meer veiligheden, dingen waardoor ik niet in de fik vlieg? Misschien belangrijker... mijn tomos moet heel blijven
Heel heel graag hulp en tips... A.U.B.
Re: Tomos gaat niet harder dan 38
Geplaatst: 31 aug 2013 10:42
door Henke
Misschien te laat!!!
Het is heel goed mogelijk om een tank te ontgassen d.m.v. het aansluiten met een stofzuigerslang op de tank van de Tomos
en het andere eind aansluiten op de uitlaat van een auto.
Laat hem een uurtje stationair draaien en de benzine damp heeft plaats gemaakt voor CO2 oftewel koolstofdioxide gas en nog wel rommel.
Het zijn verbrande gassen dus je kunt dan b.v. ook aan een tank lassen zonder dat hij uit elkaar klapt.
Re: Tomos gaat niet harder dan 38
Geplaatst: 31 aug 2013 11:03
door shadowranger
Is de grote bus waar de bout doorheen gaat er wel uit en gaat het alleen om de 2 kleinere bussen in het frame? Heb je nieuwe bussen voor het frame gekocht? Dan kun je deze gebruiken als soort van pers om de oude eruit te krijgen en tegelijk de nieuwe erin te trekken.
Kijk
hier eens naar een voorbeeld van een pistonpensdrukker/ trekker, misschien geeft dat wat inspiratie voor het busjes probleem.
Re: Tomos gaat niet harder dan 38
Geplaatst: 02 sep 2013 13:42
door Jacohorst
Ik heb precies het zelfde probleem hij wilt niet harder dan 38 alleen bij mij ligt het sowieso aan de carburateur denk ik want hijrijd vanzelf op de shoke en hij loopt niet stationair.
Re: Tomos gaat niet harder dan 38
Geplaatst: 02 sep 2013 17:36
door Sponsten
Ik heb precies het zelfde probleem hij wilt niet harder dan 38 alleen bij mij ligt het sowieso aan de carburateur denk ik want hijrijd vanzelf op de shoke en hij loopt niet stationair.
De shoke gaat toch uit je even vol gas geeft. En het stationair lopen kan je stellen met de stationair schroef.
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Tomos gaat niet harder dan 38
Geplaatst: 03 sep 2013 22:39
door shadowranger
@Jacohorst: Houden we jouw probleem even in
eigen topic ipv dat van een ander te gebruiken? Thnx.
Re: Tomos gaat niet harder dan 38
Geplaatst: 14 sep 2013 19:21
door Sponsten
Ok, de achterbrug zit er op, pffff. Zie mijn andere topic. Dus nu weer door meer de snelheid.
Ik heb nu sproeier 58 er in. En ik weet niet precies wat mijn max is. Ik vermoed rond 43 of zo. Op top lijkt hij in te houden, dus ik probeer binnenkort sproeier 60.
Wat is nu een goede bougie kwa hittegraad?
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Tomos gaat niet harder dan 38
Geplaatst: 22 sep 2013 11:01
door Sponsten
Ik heb nu sproeier 62 er in. Tevens heb ik een km-teller er op aangesloten, geen digitale.
De km-teller geeft, hij schud veel, 38/39 km/u aan. Maar ik heb ergens gelezen dat ze teweinig aangeven.
Dan zou ik nu dus 44/45. Rijden.
Is het niet ze dat je met zo'n metalen luchtfilter en plastic kapje veel harder kan?
Kan iemand mij helpen?
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Tomos gaat niet harder dan 38
Geplaatst: 22 sep 2013 23:25
door biersmurf
Misschien nog een orgineel te dun spruitstuk? just throwing it in
Re: Tomos gaat niet harder dan 38
Geplaatst: 28 sep 2013 09:34
door Sponsten
Er zit een 14mm spruitstuk tussen. Dus daar kan het niet aan liggen toch?
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Tomos gaat niet harder dan 38
Geplaatst: 28 sep 2013 11:53
door shadowranger
Ik heb even het hele topic terug zitten lezen. Naar wat ik begrepen heb, is je setup nu:
-bromcarburateur (SHA 14/12) met sproeier 62
-gaasfilter met kapje ipv ruisbox zoals op de eerste foto's
-nieuwe bougie Bosch super plus, wr7bc. Kleur onbekend.
-standaard uitlaat
-tandwielverhouding 26/??
Als er iets essentieel mist of niet goed is graag correctie.
Vwb de sproeier: 62 is te groot voor de standaard 14/12 ook met gaasfilter. In de 14/12 hoort (met het gaasfilter en ruisbox gemonteerd) standaard sproeier 52-54. Het inhouden kan ook nog aan de afstelling van de ontsteking liggen. Welk type heb je erop en hoe staat deze afgesteld? Wat is de kleur van de bougie nu?
Is de demper van de uitlaat vrij van koolaanslag en zijn alle gaten in de demper vrij zodat de gassen er doorheen kunnen? Hoe staat het met de uitlaatpoort, is deze ook open genoeg? Dit heeft invloed op je prestaties in het algemeen.
Je opmerking vwb de teller is niet correct, deze geven juist teveel aan ten opzicht van wat je werkelijk rijdt, tenzij je andere maten banden gaat monteren (groter in diameter).
Re: Tomos gaat niet harder dan 38
Geplaatst: 29 sep 2013 07:57
door Sponsten
Er zijn dingen anders.
Mijn huidige setup nu:
Tandwiel verhouding :26-26
Brommer carburateur : 15-15
Luchtfilter: metalengaas met plastic kapje.
Lucht demper: geen.
Sproeier : 60
Bougie : hittegraad 10
Ontsteking : op brommer stand, bovenste streep.
Type ontsteking: 4 spoelen. Met zo'n zwart kastje.
Uitlaat: bullit, daar lijkt hij het meest op.
Cilinder: bromkop
Membraam: universele?
De km-teller kabel is kaduk. Onderste gedeelte van de kabel is niet meer helemaal vierkant, nu rond dus.
Ik heb er een nieuwe uitlaat onder geprobeerd, een zwarte. Maar toen liep hij nog langzamer.
De uitlaatgas opening heb ik schoon gemaakt toen ik de zuigerveren heb vervangen.
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Tomos gaat niet harder dan 38
Geplaatst: 29 sep 2013 09:17
door shadowranger
Bougie hittegraad 10? Wellicht lees je het verkeerd af, het is een W
R7bc. Het gaat hem om de R dat staat voor Resistance (weerstand). Waar heb je deze bougie vandaan, want ik heb dit type opgezocht en zou horen in een Volvo of Fiat 500. Ik denk dat je een verkeerde bougie hebt gemonteerd. De juiste Bougie voor Tomos: Bosch; W7ac, NGK; B6hs, Champignon; L86c. Zet deze er eerst in en kijk dan nog eens.
Je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag mbt de kleur van de bougie. Kijk anders ook even naar onderstaande schema:
Die snelheid, is die alleen gebaseerd op die defecte tellerkabel, of heb je dit ook gecontroleerd mbv een GPS of radarbord? Verder heb ik nog een andere tip: Speel tijdens het rijden eens met de chokestand. Gaat het dan beter of slechter met de motor? Als het beter gaat betekend dat je een grotere sproeier moet monteren, of moet gaan zoeken naar valse lucht. Voor die tijd eerst de juiste bougie monteren en een stuk gaan rijden. Kleur checken en op basis daarvan conclusies trekken.
Re: Tomos gaat niet harder dan 38
Geplaatst: 02 okt 2013 00:02
door Sponsten
Ik heb een juiste type ngk bougie gekocht en er in gedaan. De kleur van de bougie is nu grijs.
Tevens heb ik op valse lucht gecontroleerd en ik heb een lek gevonden bij het membraam aan de ontsteking kant.
De brommer rijd wel "normaal". Morgen ga ik nieuwe pakkingen plaatsen, tenminste als ik tijd heb.
Klopt het, dat als ik de valse lucht heb opgelost dat mijn sproeier maat omlaag moet?