Pagina 2 van 2

Re: Remklauw aan voorvork bevestigen?

Geplaatst: 09 okt 2013 17:53
door boeat
uhm Bij ABS wordt het remmen elektronisch geregeld. Een sensor in de wielen detecteert bij het remmen of een wiel dreigt te blokkeren. Indien dat het geval is, neemt het ABS kort remkracht weg. Wanneer de dreigende blokkering is opgeheven, wordt de remkracht weer hersteld totdat de wielen opnieuw dreigen te blokkeren. Deze techniek wordt ook wel "pompend remmen" genoemd, maar het elektronische ABS kan dit veel sneller en preciezer dan een mens.

Het wegnemen van de remkracht kan door de bestuurder ervaren worden als het trillen van het rempedaal. Dit kan een verkeerde reactie uitlokken bij de bestuurder, zoals minder hard of zelfs pompend remmen. Belangrijk bij ABS is dat bestuurder zo krachtig mogelijk remt totdat het voertuig volledig tot stilstand gekomen is.

En het groote voordeel

Bij blokkerende wielen wordt het voertuig onbestuurbaar. Een groot voordeel van ABS is dan ook dat het voertuig bestuurbaar blijft indien een noodstop wordt uitgevoerd. Met ABS kan men ook veilig remmen in een bocht of bij een variërend wegdek (bijvoorbeeld wanneer de linkerwielen zich nog op het asfalt bevinden terwijl de rechterwielen op een veel gladdere berm rijden).

ABS zorgt in de meeste gevallen ook voor een kortere remafstand. Een nog net rollende band levert meer wrijving op dan een geblokkeerde glijdende band. In de eerste situatie (rollen zonder glijden) is sprake van statische wrijving. Als de wielen blokkeren treedt echter dynamische wrijving op. De statische wrijvingscoëfficiënt is groter dan de dynamische.

Alleen bij remmen op een losse (bijvoorbeeld grind) of heel gladde ondergrond (bijvoorbeeld ijs) zorgt ABS niet voor een kortere remweg. Door het blokkeren van het wiel bij remmen zonder ABS, wordt door de opstapeling van het losse materiaal een wig gevormd tussen de band en de ondergrond. Dit kan leiden tot een kortere remafstand. Doordat ABS het blokkeren van het wiel voorkomt ontstaat deze wig niet.

Bij een heel gladde ondergrond zal ABS continu ingrijpen door te stoppen met remmen omdat de wielen bijna meteen blokkeren. Een voertuig zonder ABS zou nu sneller stilstaan omdat er door de wrijving tussen blokkerende banden en ijs meer wrijving is.

Re: Remklauw aan voorvork bevestigen?

Geplaatst: 11 okt 2013 10:14
door brother
Er zijn ook oliegeveerde / oliegedempte voorvorken voor de revival,
sterker nog : ik weet niet beter , ik ken ze niet zonder deze voorvoeken.
ik dacht ook dat ze olie gedempt/oliegeveert zijn, want er zitten gewoon keeringen in. maar er zitten veren in de voorvork met met vet.
heb er laatst een uit elkaar gehaald voor me racer

Re: Remklauw aan voorvork bevestigen?

Geplaatst: 11 okt 2013 18:35
door oitje
Zo daar ben ik weer!
Ik ben er uit, ik kijk of ik ergens een tomos revival voorvork + remschijf etc op de kop kan tikken, dan moet het goed komen!

Bedankt voor alle hulp!! O+

Kan een slotje op :)