Pagina 3 van 21

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 08 jun 2011 12:36
door pinty
vanmiddag ga ik de s25 maar eens in elkaar zetten.
Uitlaatje overzetten van de s1 en nog wat schroefjes aandraaien.
Eens kijken hoe hard hij wil, en dan pas een nieuwe ketting en tandwielen bestellen........hopelijk houdt hij het vol

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 08 jun 2011 20:47
door pinty
1 woord: NIET !

Ik heb dus snel de uitlaat gewisseld, nieuwe bougie erin en wat schroefjes aangedraaid. Tomos gestart, hij liep....maar weer uitvallen met stationair......

Dan toch maar proberen te rijden: Hij loopt voor geen meter (ik dus wel....)
Hij trekt heeeeeel langzaam op en wil nu niet harder dan 15-20....

Misschien heeft het deels te maken met de bougie, maar misschien ook wel met de tandwiel verhouding: 26 tands voor, 24 tands achter.


kortom: Ik baal ff flink

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 08 jun 2011 21:17
door MichielWolthaus
Tandwiel verhouding zal wel kloppen, aangezien dit normaal is voor een brom-Tomos.
Blijft de bougie heel nat? Dan moet je even kijken of een kleinere sproeier helpt.
En maakt de vonk wel een goede vonk? (anders heeft een kleinere sproeier ook weinig zin)

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 08 jun 2011 23:51
door pinty
de bougie is nieiw, komt bijna net uit de verpakking. Morgen eens proberen met de oude bougie en eens kijken of de stationaire naald wel goed staat.

Anders zet ik de s1 maar weer in elkaar. Rinkytoys had nieuwe banden liggen, maar eens kijken of dat wat is. Na alle hele en halve miskopen ben ik wel wat voorzichtiger geworden met bestellen via internet zpnder eerst te kijken of het wel de goede artikelen waren.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

s25

Geplaatst: 09 jun 2011 10:12
door pinty
net de s25 weer gestart, andere (oude) bougie erin, beetje draaien aan de afstelschroef......geen enkele verandering.

Ik ben bang, dat de tank veel smeriger is, dan verwacht.
Waar ik ook bang voor ben: De zuiger heeft natuurlijk vast gezeten........je hebt kans, dat de boel beschadigt is en daarom geen power onderin,

We zoeken verder.

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 09 jun 2011 11:06
door poekelen
je bougie al een keer afgelezen door een paar honderd meter op je top rijden en dan je bougie eruit te draaien?

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 09 jun 2011 12:12
door pinty
hij komt niet eens op de top..........dus ik heb niet eens 100 meter er mee kunnen rijden.
Misschien toch eerst de carb maar weer openhalen, alhoewel......ook zonder een goede stationaire afstelling, zou hij toch gewoon moeten lopen, toch??

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 09 jun 2011 21:33
door Donkat5
Zag ik toevallig vandaag in Den Bosch een auto met aanhanger waarin een Tomos en een Batavus GoGo stonden, toevallig de jouwe?

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 09 jun 2011 22:10
door pinty
nope.......
Die van mij staan in een zwaar beveiligd pand in Den Haag.

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 09 jun 2011 22:13
door Pascal
Als het in Den Haag staat mag het ook wel in een zwaar beveiligd pand.

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 09 jun 2011 23:34
door Alex..
Als het in Den Haag staat mag het ook wel in een zwaar beveiligd pand.
haten op 070 :(

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 10 jun 2011 08:52
door pinty
:lol: :lol: deze snorfietsen willen ze niet eens jatten :lol:

ik sta droog en warm te sleutelen, in een mooie ruimte.

gisteren nieuwe (!) bandjes besteld bij rinky-toys. Zo goedkoop is de s1 niet meer inmiddels. Ik mocht bijna 75 euro afrekenen.....

S1

Geplaatst: 15 jun 2011 09:04
door pinty
Bandjes zijn binnen.
Goede kwaliteit en NIEUW !!
Deze week maar eens een poging wagen om ze er weer onder te krijgen.

s1

Geplaatst: 16 jun 2011 10:10
door pinty
zooo....we zijn weer lekker bezig.
Gisteren achterwiel eruit gehaald (dit keer door de ketting uit elkaar te halen), bandje eraf, zat dus een mooi gat in.
Nieuwe erom, geen probleem.

Omdat het achterwiel er toch af was, gelijk het spatbord vervangen voor een completere exemplaar.
Breken de schroeven waarmee alles vast zit......
Sta ik daar, op mijn werk, zonder goed gereedschap...........2 uur aan het klungelen om een bout uit te boren !
Wel een boormachine, maar geen boortjes.....dan maar een vijltje in 2 stukken geknipt en die gebruikt als boor. Het werkt wel, maar kost je wel veel tijd.

Vanavond weer verder

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 16 jun 2011 12:18
door MichielWolthaus
Lijk de goeie kant op te gaan :)

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 16 jun 2011 14:25
door pinty
met slopen en dingen afbreken wel.... :lol:

en de ellende is: ik zit hier ook nog eens met mickey-mouse gereedschap te werken :P

s1

Geplaatst: 17 jun 2011 09:26
door pinty
De s1 loopt weer !!

Maar het ging niet vanzelf...

Remkabel gebroken, remkabel van de gogo gepakt.
aansluiting van de rem (schroefdraad) afgebroken, geleend van de s25
koplamp vervangen; doet nog steeds niks
achterlicht is ook mooi voor de show

Stuurtje van de gogo overgezet op de s1 (kleiner en mooier), past de gashendel niet meer :( dus die ook maar van de gogo gesloopt.
Het zit dus net weer even iets anders in elkaar, dus nu heb ik weer geen stationair....lekker irritant. Is ook niet verder meer bij te stellen
Achterwiel gaat er binnenkort nog een keer uit: de achterrem heb ik schijnbaar niet goed in elkaar gezet, want hij loopt aan :|

ach, zo blijven we lekker bezig.

Nog op het verlanglijstje om te veranderen:
- remmen instellen met een stelschroef op het stuur
- verlichting repareren, niets werkt daar inmiddels meer van
- Gaskabel (binnen en buitenkabel) vervangen
- aansluiting bij de carb van de gaskabel, met een betere stelschroef.

en misschien, heel misschien ga ik hem ook een keertje wassen en poetsen :mrgreen:

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 17 jun 2011 09:31
door MichielWolthaus
Stelschroef voor de remmen zit toch standaard al bij de naaf?
Een dubbele stelschroef lijkt mij onzin.
En de bedrading zal wel een rotzooitje zijn, is niet gek met zo'n oude brommer...
Voor de rest hoor je geen stelschroef te hebben bij en encarwi carburateur, er zit dan een stelschroef bij de gashendel.
Er zit dan zo'n ding op de plek waar de gaskabel de gashendel in gaat.
Afbeelding

Veel sleutel (en was) plezier! ;)

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 17 jun 2011 10:24
door pinty
Stelschroef zit inderdaad bij de naaf....achter de uitlaat. Kom er met geen mogelijkheid makkelijk bij met een steeksleuteltje.
Gemak dient de mens toch??
Zelfde geld ook bij de gasschuif. Stationair wordt geregeld door de gasschuif iets verder open (omhoog) te draaien met een stelschroef op de gaskabel. Die stelschroef is kapot, wordt nu omhoog gehouden door ringetjes en wat zelf-fabrikaat.

Re: De tomosjes van Pinty; s1 en s25

Geplaatst: 20 jun 2011 13:13
door pinty
Afgelopen vrijdag de tank van de s25 weer eens gespoeld. Er kwam weinig drap uit, een paar kleine stukjes rommel. Net voldoende om de sproeier te verstoppen.
Toch maar eens een extra filter ertussen plaatsen.

Gisteren een hele tijd met de S1 geklooid.
De koplamp werkte niet. Nieuw lampje erin, nog steeds niets.
Alle draden doorgemeten, klemmetjes schoongemaakt....nog niets.
Ik kreeg het bange vermoeden dat de draden niet goed waren aangesloten.
5 Verschillende diagrammen uitgeprint, nergens eentje te vinden met kleuren van mijn tomos......

Dan maar een adaptor aangesloten om de boel van stroom te voorzien..........tja....welke draden moest ik nou hebben?

Afbeelding

Dan maar eens kijken waar en wanneer ergens stroom op kwam te staan..........dat bood helaas ook geen uitkomst.
Dan maar zoeken op het internet.......niets. Ik heb een lamp met meer dan 5 aansluitingen en 7 verschillende kleuren draad....

Afbeelding
Afbeelding

Dan maar alles op de gok in elkaar knopen, en een extra fietslampje boven op de koplamp met tape vastgezet. (vanavond moet ik namelijk in het donker naar huis)

Alles weer in elkaar gezet, en even kijken of het werkt: super!

Klik ik per ongeluk de schakelaar van het licht aan.....en er was zowaar licht!!! groot en dimlicht nog wel!!

Geen idee hoe ik het heb gedaan, maar alles werkt nu, zonder kortsluiting.
Niks meer aan doen, lekker laten zitten!