Pagina 1 van 1

A3 Pen 10 naar Pen 12

Geplaatst: 27 mar 2012 16:06
door Boeman
Hallo,

Ik heb laatst een A3 blokje gekocht maar bedacht dat ik natuurlijk met het pen 10 probleem kwam te zitten als ik er een 70cc op zou willen zetten.

nu hoef ik er niet meteen een 70cc opzetten maar heeft iemand al eens met succes een A3 blok met pen 12 weten te knutselen?

ik dacht dat ik de drijverstang over zou moeten kunnen zetten maar kan iemand bevestigen of dat een optie is of niet?

Re: A3 Pen 10 naar Pen 12

Geplaatst: 27 mar 2012 17:04
door MichielWolthaus
Je kan inderdaad een andere drijfstang plaatsen/laten plaatsen. Is een lastig en precies werkje, waar je speciaal gereedschap voor moet hebben.
Een ander optie is een pistonpen laten draaien plus een busje die dan dus zowel in de zuiger kunnen als in de drijfstang

Re: A3 Pen 10 naar Pen 12

Geplaatst: 27 mar 2012 18:41
door Boeman
Je kan inderdaad een andere drijfstang plaatsen/laten plaatsen. Is een lastig en precies werkje, waar je speciaal gereedschap voor moet hebben.
Een ander optie is een pistonpen laten draaien plus een busje die dan dus zowel in de zuiger kunnen als in de drijfstang
of 2 busjes in de zuiger..
dan maak je van een pen 12 zuiger een pen 10.

is misschien makkelijker

Re: A3 Pen 10 naar Pen 12

Geplaatst: 27 mar 2012 18:48
door MichielWolthaus
Kan ook, wat ik bedoelde was aan de ene kant van de zuiger plaats je een busje waardoor de binnendiameter daar 10mm wordt.
En dan maak je een pistonpen die aan de éne kant 12mm is en dan 10mm wordt en blijft op de plek waar die door je drijfstang heen moet.

Re: A3 Pen 10 naar Pen 12

Geplaatst: 27 mar 2012 18:54
door 2pac
Alleen krijg je dan je naaldlager niet over je pistonpen heen

Re: A3 Pen 10 naar Pen 12

Geplaatst: 27 mar 2012 18:56
door Boeman
Kan ook, wat ik bedoelde was aan de ene kant van de zuiger plaats je een busje waardoor de binnendiameter daar 10mm wordt.
En dan maak je een pistonpen die aan de éne kant 12mm is en dan 10mm wordt en blijft op de plek waar die door je drijfstang heen moet.
oohja dat is inderdaad een goeie.

jammer dat ik het zelf niet kan... maar even opzoek naar iemand die mij daarbij zou kunnen helpen :)

die naaldlager gaat er wel overheen omdat hij op dat punt nog 10 mm is

Re: A3 Pen 10 naar Pen 12

Geplaatst: 27 mar 2012 19:02
door MichielWolthaus
Ik bedoelde dit. Doorsnede van de pistonpen en het rode is het busje.
Afbeelding
Dat lijkt me een betere oplossing dan 2 busjes. Aangezien er bij 2 busjes kans is dat de piston pen van links naar rechts kan verschuiven als je circlipjes net niet de pistonpen op z'n plek houden.

Re: A3 Pen 10 naar Pen 12

Geplaatst: 27 mar 2012 19:09
door Boeman
Ik bedoelde dit. Doorsnede van de pistonpen en het rode is het busje.
Afbeelding
Dat lijkt me een betere oplossing dan 2 busjes. Aangezien er bij 2 busjes kans is dat de piston pen van links naar rechts kan verschuiven als je circlipjes net niet de pistonpen op z'n plek houden.
Ja daar ben ik het mee eens.
het lijkt mij een mooie oplossing en het is denk ik ook goed te doen om het te maken.

misschien met 2 piston pennen van 12 mm.

de een voor het witte gedeelte en de andere uitboren naar een ruime 11.5 en wat inkorten voor het rode gedeelte.

ik had ergens al vernomen dat een a35 krukas in ieder geval geen optie zou zijn omdat je in de problemen komt met het carterkapje?

Re: A3 Pen 10 naar Pen 12

Geplaatst: 28 mar 2012 18:18
door Boeman
Iemand die weet of het klopt dat een a35 krukas niet in een a3 blok kan ?

Re: A3 Pen 10 naar Pen 12

Geplaatst: 28 mar 2012 19:33
door 15melvin15
Ik had er een stukje koper inzitten ipv een naaldlager en die opgeboord tot 12mm

Re: A3 Pen 10 naar Pen 12

Geplaatst: 29 mar 2012 02:33
door Ping
Ik had er een stukje koper inzitten ipv een naaldlager en die opgeboord tot 12mm
Koper heeft een zachte legering ,
lijkt me geen strak plan om dat te gebruiken in je motorblok.

Re: A3 Pen 10 naar Pen 12

Geplaatst: 29 mar 2012 14:58
door 15melvin15
Koper is gewoon een soort lager van een drijfstang hoor.

Het zat er bij mij al in, en in mijn theorieboek van de monteuropleiding staat ook gewoon dat koper ook kan als lager

Re: A3 Pen 10 naar Pen 12

Geplaatst: 31 mar 2012 09:28
door shadowranger
Ik denk dat je brons bedoeld en dat is steviger dan koper. Koper wordt gebruikt voor laagtoerige en goed gesmeerde lagering, brons is beter voor hogere toeren en een wat mindere smering (zoals in 2-takt motoren) door de eigen smerende eigenschappen in het brons.

Re: A3 Pen 10 naar Pen 12

Geplaatst: 31 mar 2012 22:37
door brother
volgens mij word dat ook wel lager brons genoemd
en je komt idd bij een a3 in de problemen met de carterkap dat lager erin is anders naar mijn weten.
maar zit er geen brons busje in je big-end? want je kan die er ook uit persen en dan een ander brons busje laten maken naar met een geruimd gat van rond 12, liefst niet geboord omdat een boor kan slingeren en een ruimer niet

Re: A3 Pen 10 naar Pen 12

Geplaatst: 01 apr 2012 00:26
door Boeman
volgens mij word dat ook wel lager brons genoemd
en je komt idd bij een a3 in de problemen met de carterkap dat lager erin is anders naar mijn weten.
maar zit er geen brons busje in je big-end? want je kan die er ook uit persen en dan een ander brons busje laten maken naar met een geruimd gat van rond 12, liefst niet geboord omdat een boor kan slingeren en een ruimer niet
Ja dat had ik ergens al gelezen ja. maar de bovenstaande optie is denk ik wat goedkoper en ook wat simpeler.
plus dat je het altijd kan gebruiken op een pen 10 krukas

Re: A3 Pen 10 naar Pen 12

Geplaatst: 01 apr 2012 22:00
door brother
ja dat klopt helemaal! het is ook net wat je makkelijker vind, ik kan bij mij toen dat busjes netjes zelf gedraait, helemaal passing