• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

A3 Pen 10 naar Pen 12

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
16 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
Boeman
Tomosforummer
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 okt 2011 10:17
  • Citeer

Berichtdoor Boeman » 27 mar 2012 16:06

Hallo,

Ik heb laatst een A3 blokje gekocht maar bedacht dat ik natuurlijk met het pen 10 probleem kwam te zitten als ik er een 70cc op zou willen zetten.

nu hoef ik er niet meteen een 70cc opzetten maar heeft iemand al eens met succes een A3 blok met pen 12 weten te knutselen?

ik dacht dat ik de drijverstang over zou moeten kunnen zetten maar kan iemand bevestigen of dat een optie is of niet?
Omhoog


Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel
  • Citeer

Berichtdoor MichielWolthaus » 27 mar 2012 17:04

Je kan inderdaad een andere drijfstang plaatsen/laten plaatsen. Is een lastig en precies werkje, waar je speciaal gereedschap voor moet hebben.
Een ander optie is een pistonpen laten draaien plus een busje die dan dus zowel in de zuiger kunnen als in de drijfstang
Omhoog

Gebruikersavatar
Boeman
Tomosforummer
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 okt 2011 10:17
  • Citeer

Berichtdoor Boeman » 27 mar 2012 18:41

Je kan inderdaad een andere drijfstang plaatsen/laten plaatsen. Is een lastig en precies werkje, waar je speciaal gereedschap voor moet hebben.
Een ander optie is een pistonpen laten draaien plus een busje die dan dus zowel in de zuiger kunnen als in de drijfstang
of 2 busjes in de zuiger..
dan maak je van een pen 12 zuiger een pen 10.

is misschien makkelijker
Omhoog

Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel
  • Citeer

Berichtdoor MichielWolthaus » 27 mar 2012 18:48

Kan ook, wat ik bedoelde was aan de ene kant van de zuiger plaats je een busje waardoor de binnendiameter daar 10mm wordt.
En dan maak je een pistonpen die aan de éne kant 12mm is en dan 10mm wordt en blijft op de plek waar die door je drijfstang heen moet.
Omhoog

Gebruikersavatar
2pac
Diehard
Berichten: 2012
Lid geworden op: 02 okt 2009 13:43
Locatie: Rilland
Contacteer:
Contacteer 2pac
Website
  • Citeer

Berichtdoor 2pac » 27 mar 2012 18:54

Alleen krijg je dan je naaldlager niet over je pistonpen heen
-Rust in vrede Jan de lasser-

Tomos是颇有几分不同你知道
Omhoog

Gebruikersavatar
Boeman
Tomosforummer
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 okt 2011 10:17
  • Citeer

Berichtdoor Boeman » 27 mar 2012 18:56

Kan ook, wat ik bedoelde was aan de ene kant van de zuiger plaats je een busje waardoor de binnendiameter daar 10mm wordt.
En dan maak je een pistonpen die aan de éne kant 12mm is en dan 10mm wordt en blijft op de plek waar die door je drijfstang heen moet.
oohja dat is inderdaad een goeie.

jammer dat ik het zelf niet kan... maar even opzoek naar iemand die mij daarbij zou kunnen helpen :)

die naaldlager gaat er wel overheen omdat hij op dat punt nog 10 mm is
Omhoog

Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel
  • Citeer

Berichtdoor MichielWolthaus » 27 mar 2012 19:02

Ik bedoelde dit. Doorsnede van de pistonpen en het rode is het busje.
Afbeelding
Dat lijkt me een betere oplossing dan 2 busjes. Aangezien er bij 2 busjes kans is dat de piston pen van links naar rechts kan verschuiven als je circlipjes net niet de pistonpen op z'n plek houden.
Omhoog

Gebruikersavatar
Boeman
Tomosforummer
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 okt 2011 10:17
  • Citeer

Berichtdoor Boeman » 27 mar 2012 19:09

Ik bedoelde dit. Doorsnede van de pistonpen en het rode is het busje.
Afbeelding
Dat lijkt me een betere oplossing dan 2 busjes. Aangezien er bij 2 busjes kans is dat de piston pen van links naar rechts kan verschuiven als je circlipjes net niet de pistonpen op z'n plek houden.
Ja daar ben ik het mee eens.
het lijkt mij een mooie oplossing en het is denk ik ook goed te doen om het te maken.

misschien met 2 piston pennen van 12 mm.

de een voor het witte gedeelte en de andere uitboren naar een ruime 11.5 en wat inkorten voor het rode gedeelte.

ik had ergens al vernomen dat een a35 krukas in ieder geval geen optie zou zijn omdat je in de problemen komt met het carterkapje?
Omhoog

Gebruikersavatar
Boeman
Tomosforummer
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 okt 2011 10:17
  • Citeer

Berichtdoor Boeman » 28 mar 2012 18:18

Iemand die weet of het klopt dat een a35 krukas niet in een a3 blok kan ?
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 28 mar 2012 19:33

Ik had er een stukje koper inzitten ipv een naaldlager en die opgeboord tot 12mm
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 29 mar 2012 02:33

Ik had er een stukje koper inzitten ipv een naaldlager en die opgeboord tot 12mm
Koper heeft een zachte legering ,
lijkt me geen strak plan om dat te gebruiken in je motorblok.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 29 mar 2012 14:58

Koper is gewoon een soort lager van een drijfstang hoor.

Het zat er bij mij al in, en in mijn theorieboek van de monteuropleiding staat ook gewoon dat koper ook kan als lager
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 31 mar 2012 09:28

Ik denk dat je brons bedoeld en dat is steviger dan koper. Koper wordt gebruikt voor laagtoerige en goed gesmeerde lagering, brons is beter voor hogere toeren en een wat mindere smering (zoals in 2-takt motoren) door de eigen smerende eigenschappen in het brons.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

brother
Diehard
Berichten: 1056
Lid geworden op: 18 mei 2011 22:02
Locatie: waalwijk
  • Citeer

Berichtdoor brother » 31 mar 2012 22:37

volgens mij word dat ook wel lager brons genoemd
en je komt idd bij een a3 in de problemen met de carterkap dat lager erin is anders naar mijn weten.
maar zit er geen brons busje in je big-end? want je kan die er ook uit persen en dan een ander brons busje laten maken naar met een geruimd gat van rond 12, liefst niet geboord omdat een boor kan slingeren en een ruimer niet
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117
Omhoog

Gebruikersavatar
Boeman
Tomosforummer
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 okt 2011 10:17
  • Citeer

Berichtdoor Boeman » 01 apr 2012 00:26

volgens mij word dat ook wel lager brons genoemd
en je komt idd bij een a3 in de problemen met de carterkap dat lager erin is anders naar mijn weten.
maar zit er geen brons busje in je big-end? want je kan die er ook uit persen en dan een ander brons busje laten maken naar met een geruimd gat van rond 12, liefst niet geboord omdat een boor kan slingeren en een ruimer niet
Ja dat had ik ergens al gelezen ja. maar de bovenstaande optie is denk ik wat goedkoper en ook wat simpeler.
plus dat je het altijd kan gebruiken op een pen 10 krukas
Omhoog

brother
Diehard
Berichten: 1056
Lid geworden op: 18 mei 2011 22:02
Locatie: waalwijk
  • Citeer

Berichtdoor brother » 01 apr 2012 22:00

ja dat klopt helemaal! het is ook net wat je makkelijker vind, ik kan bij mij toen dat busjes netjes zelf gedraait, helemaal passing
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
16 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Semrush [Bot] en 7 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.