Pagina 1 van 1

ontsteking

Geplaatst: 11 jan 2008 17:14
door DriverG
Hallo,
ik heb het volgende probleem:
Ik heb een snor tomos d25 ( nog helemaal origineel ).....en omdat ik steeds meer trekkracht verloor DACHT ik dat de koppelingsplaten versleten waren...........maar dit bleek niet het geval......dus zal een andere oorzaak hebben ?.............dus de boel weer dicht gemaakt.....olie er weer in om mijn vervolg onderzoek te gaan doen.....ECHTER !!!....hij wil nu niet meer starten, simpelweg omdat ik geen vonk meer op de bougie krijg !!!.........dus ik dacht de boel is van slag af..dus fffffffff de contactpunten nazien..........maar wat scherst mijn verbazing.....ER ZIJN HELEMAAL GEEN CONTACTPUNTEN !!...........(( ik heb 100 jaar geleden voor het laatst aan een brommer gesleuteld, want ik ben nog iemand van de puch generatie 1970.....lol ))).......dus ik snap nu helemaal niet hoe het werkt, laat staan waar de vonk vandaan moet komen.............en wanneer ??.............ik bedoel, ik zie een vliegwiel, met daarachter twee spoelen..........maar geen puntjes.........((( ja ja jongens.........ik ben al oud........ik weet het )))....vervolg:..........er zit een zwart verdelertje ??? aan het frame en nog een metalen blokje met wat draadjes,,,,,,,,,,,,,,,maar hoe weet nu in hemelsnaam de bougie wanneer hij moet vonken ???.......
De snor is draaiend weg gezet voor de koppelingsplaten controle..............maar dood sindsdien !!!!
HELLLLUPPPPPPPPP !!!!!!!!!!

Re: ontsteking

Geplaatst: 11 jan 2008 18:57
door steeksleutel
Dat zwarte blokje is de bobine en dat metalen de spanningsregelaar voor verlichting en dergelijken.
Volgens mij is een mogelijke optie voor het slecht rijden versleten zuigerveren.

Re: ontsteking

Geplaatst: 11 jan 2008 19:15
door lolo
hij vonkt helemaal niet??

Re: ontsteking

Geplaatst: 11 jan 2008 19:35
door DriverG
Nee.........hij vonkt helemaal niet !!!

Na wat verder lezen op de fora weet ik nu dus dat er nu ontstekingen bestaan ZONDER kontaktpunten,,,,,(( niet dat ik nu begrijp hoe dat dan werkt...want hoe weet de verdeler nu WANNEER hij moet vonken ?..maar dit terzijde ))...............na hem dus draaiend en ALTIJD GOED lopend weg gezet te hebben voor gemeende reparatie aan koppelingsplaten.....wat achteraf dus niet nodig was............heb ik nu dus helemaal nada vonkjes....plotseling.!!

bedankt voor de optie van mogelijk kapotte zuigerveer .......dit zal ik later controleren.........ik wil eerst weer vonkjes hebben........

is de stand van vliegwiel t.o van de spoelplaat belangrijk ?......zo ja.(( misschien en stomme vraag )).waarom dan........ik bedoel , er zijn geen kontaktpunten.en ik zie alleen twee spoelen.....en een vliegwiel wat daar over draait..............ik bedoel dus geen referentie punt voor de onstekingstijd...............TOCH ???

Re: ontsteking

Geplaatst: 11 jan 2008 19:50
door steeksleutel
mischien beetje offtopic, maar al die ............... leest nogal irritant gebruikt gewoon 1 punt.

Re: ontsteking

Geplaatst: 11 jan 2008 19:54
door martijn-tomos
de stand van de "spoelen"/ontsteking tov de grondplaat is wel degelijk belangrijk, daarmee zet je namelijk de ontsteking op tijd. (BDP). Dit kan je zien aan 2 streepjes linksbovenin de grondplaat, het onderste streepje staat de ontsteking op snorstand en het bovenste streepje is voor de bromstand, het kan natuurlijk zijn dat die al goed staat. Maar dan ligt de oorzaak toch bij de bobine,bougie,bougiekabel.
Heb daar momenteel zelf ook een probleem mee, ook mijn tomos vonkt niet meer alleen kan ik er dus niet achter komen of het nu de bobine,bougiekabel of wat dan ook is. En het wordt een duur grapje als je alles maar uit voorzorg vervangt :o

Re: ontsteking

Geplaatst: 11 jan 2008 20:08
door DriverG
ok, geen ...... meer. tja, om het dan zeker te weten zal ik dan toch uit *voorzorg* alles moeten vernieuwen, ik zeg nooit nooit, maar het lijkt me toch vreemd dat *INEENS* de boel; stuk is nadat het goed draaiend en vonkend weg gezet is, en de streepjes moeten goed staan want daar is niets gewijzigd,het is zelfs niet los geweest.

dus als ik het nu een *BEETJE * begrijp heb ik dus een elektrische ontsteking, waarvan het vliegwiel het vonkmoment bepaald met behulp van het verdelertje ??/, dus zit er op het vliegwiel een vast punt wat de vonk aangeeft, wat vroeger de contactpunten deden ?? of sla ik de plank nu helemaal mis ?, het is zoooooooo lang geleden dat ik gesleuteld heb joh

Re: ontsteking

Geplaatst: 11 jan 2008 21:20
door lolo
ja je hebt een electrischie ontsteking. kijk anders even naar roest, weet niet hoe nat je tos daar stond. De zwarte draad uit je ontsteking zit wel goed in je bobine? anders kijken of die niet zijn geoxideerd. koop anders eerst een bougie is maar een paar €.

Re: ontsteking

Geplaatst: 11 jan 2008 21:47
door DriverG
Nee roest kan niet...staat altijd droog............en alles ziet er keurig schoon uit......ik ga wel stap voor stap het een en ander vernieuwen op voorhand......

al met al weer wat geleerd., ik wist al niet dat er ontstekingen bestaan zonder kontaktpunten.zoveel jaren ben ik er al uit

Re: ontsteking

Geplaatst: 13 jan 2008 19:06
door DriverG
Bedankt voor alle adviezen, het probleem is gevonden, n.l. de onstekingsspoel is kapot, en wel door eigen schuld , toen ik de koppelingsplaten wilde nakijken heb ik aan de andere kant even het vliegwiel moeten blokkeren om een moer lost te draaien, dat gaat duizend keer goed, maar nu heb ik net met mijn blokkeerdertje het koperdraadje van de spoel beschadigd........eigen schuld..DI......... !!! JUIST !!!

SORRY..IK BEN OOK MAAR EEN MENS