- Welke model tomos heb je?
Tomos Youngster
Uit welk jaar komt de tomos ?
2004
Is het een snor of een brommer?
Brom
Wanneer ontstond het probleem?
een weekje geleden
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
Ja zeker wel, nadat ik in de late zomer van 2008 een grote beurt aan mn tomos wilde geven, heeft hij daarna niet meer gelopen. Na vele pogingen de moed opgegeven in de winter, maarjah het zonnetje begint lekker te schijnen en ik ben die bus meer dan zat! Dus een week geleden ging ik weer eens aan de slag.Wat is er veranderd...:
-origineel 50cc bromblok
-14/12 dell carb
-sproeier 52 = vervangen voor een 60
-luchtfilter is een ouderwetse nylonkous
-uitlaat origineel snel = vervangen voor een Tecnigas NEXT
-origineel tomos membraan
-14.5mm uitgeboord spruitstuk
er heeft ook een mallossi membraan ingezeten, maar die was de oorzaak dat hij 3/4jaar niet heeft gedraaid, dus nu zit de originele tomos membraan er weer in.
Ook had ik een 15/15 dell carb gekocht, maar daar is een schroefje afgebroken en die breng ik vandaag of morgen naar de brommerboer om uit te boren en opnieuw draad erin te laten draaien.
Wat is het probleem?
Het probleem is het volgende. Na die hierboven beschreven herstart die ik maakte... draaide hij al na 2x kicken met choke.
Dus was ik in de wolken:)
Heb toen die dag een hele avond test/plezier toertjes gereden en ben toen in totaal 3x stil gevallen. De dagen erna in totaal 80km gereden zonder stik te vallen. Start lekker, 50/60km/u top, en trekt ook wel lekker. Heb toen de bougie gecontroleerd om te kijken of ik met de juiste sproeier aan het rijden was. En deze was mooi bruin gekleurd met een klein wit randje op het pinnetje. Dus wel inorde toch?
Maar gisteren kwam het probleem plots terug. En ben in totaal wel 8x stil gevallen en te laat op mn werk verschenen.
Ik zal nu het stilvallen zelf beschrijven.
Als hij koud staat valt hij zowieso niet stil. Het gebeurt pas als ik minimaal een 2km heb gereden. En het gebeurt op 2 momenten. 1ste: is als ik na remmen en een bocht ofzo weer optrek. 2de: is als ik gewoon op snelheid rij een 50km/u.
Het gebeurt heel plots, alles gaat lekker en ineens ... pleuuueeuuuuplleeeueuplleeeeep valt de motor uit terwijl ik nog volop rij. Als ik gas geef wordt het geluid iets harder maar er gebeurt verder niets... uiteindelijk kom ik tot stilstand. Dan bij kicken start hij de ene keer weer gelijk.. de andere keer pas na een tijdje. Waarna ik na een paar honderd meter of een paar km weer op dezelfde manier stil val.
Ik hoop dat ik het duidelijk heb beschreven en als er onduidelijkheden of vragen zijn stel ze gerust natuurlijk!
Ik denk wel dat dit een probleem is die een ietwat geroutineerde tomos liefhebber/sleutelaar kan identificeren en misschien mij een oplossing kan aanreiken.
alvast bedankt en de groeten
Pimpel
ps. ik ga nu weer op de tomos naar het werk en zal later vandaag verslag doen van deze heen en terug rit.