Tomos wizzard renovatie
Geplaatst: 30 jun 2009 17:12
hallo, ik ben thuis begonnen aan een renovatie project van mijn tomos wizzard (wizzr'd)
zoals mischien sommigen al gezien hebben in eerdere topics van mij heb ik een tomos die hoogwaarschijnlijk nog nooit
goed is onderhouden.
hier een paar foto's hoe hij er uit zag toen ik hem net had:

ziet er aardig uit op het eerste gezicht

motorblok nogal vies (maar dat is normaal na een tijdje rijden)

dit niet, zwarte (olie?) op mijn cilinderkap, ik dacht dat de pakking verrot was, maar die was achteraf ok.
het probleem was waarschijnlijk dat het cilinderblok niet vast genoeg zat.


daarnaast mist er een hoek uit de cilinderkap, hiervoor heb ik polyester glasmat met hars en verharder gehaald.


en zobeetje overal bergen roest.
verder heeft het een ander uitlaatje:

toen nog 8500 km gereden (inmiddels bijna 10.000)
teller is helaas niet te zien op deze foto

en de carburateur:

om de weg op dat moment op te kunnen heb ik inmiddels veranderd:
*nieuwe bougie
*remkabel voor er op gezet (miste)
*nieuwe stationair schroef, oude was er uit gevallen
*nieuwe snelheids kabel met meter (oude brak toen ik aan het rijden was, teller viel ineens terug)
*een 26 tands achtertandwiel

en een nieuw bord om mijn nummerplaat in te zetten (oude braken stukjes van af, rammelde/zat los, en begaf het tijdens het rijden en brak in twee)
meeste van deze onderdelen gehaald onder perfect advies van hier
dus ik ben maar eens begonnen met het demonteren van de boel:


voor de electronica heb ik een simpel getekend schematje waarop staat welke kleur aansluiting waaraan vast zit.
toen ik het achterspatbord verwijderde kwam ik er achter dat deze volledig indentiek is aan mijn voorspatbord,
ik neem aan dat dit niet zo hoort, het maakt verder niet veel uit maar ik vond altijd wel dat de bedrading voor mijn achterlicht nogal vreemd opgekropt tussen het spatbord en het frame zat.
maargoed, ik ben begonnen met het schuren van het frame, korreltje 80 en schuren maar, dit tot het resultaat:

niet overal kan ik bij, zeker niet bij de binnenkant van het frame waar ook het *standaard aan vast zit.
met het schuren van het frame waren de stikkers het irritantst, achteraf kwam ik er achter dat je eerst die rubberachtige/doorzichtige folie er af moet trekken en dan moet schuren, dat gaat als een zonnetje.
toen ik met het frame klaar was, keek ik naar de rest van mijn onderdelen, en gaf ik al snel de moed op om de rest ook te schuren, duurt veel te lang, te moeilijk om goed te doen, en je houd er een gigantische wolk van rood gruis aan over.
één andere oplossing: stralen.
zover ik wist is stralen niet al te goedkoop, de prijzen kunnen soms behoorlijk duur worden tenzij je een bekende bent van zo'n persoon die het doet.
dus niet, een oom van mij heeft 3 jaar terug zijn motor volledig laten stralen voor 130 euro.
dus na een telefoontje naar hetzelfde bedrijf toe kon ik er ook terecht, dit bedrijf heeft ook vaak te maken met tomos onderdelen, dus beter kon het niet worden (dacht ik) toen wij het over de kosten hadden, kon ik mijn volledige tomos (exclusief velgen en bagagedrager) laten stralen voor maar 50 euro! top!
morgen kan ik de onderdelen weer komen ophalen, ik ben reuze benieuwd!
zeker voor deze achterbrug:





(dat plastic kapje is inmiddels na veel geweld er afgehaald)
hier zitten de onderdelen in een doos, opweg naar het straalbedrijfje:

en het frame nogmaals, op de tafel:

wat er nog gehaald moet worden:
*lak, hoogglans zwart en hoogglans rood
*nieuwe banden (achterband met name, ding is zo krom als een ik-weet-niet-wat.
*optioneel: nieuwe handvaten en voetsteunen en LED verlichting
en heel misschien electrische start.
wat er gedaan moet worden naast het spuiten,
*motorblok schoongemaakt en pakkingen ververst
*kappen repareren (deukjes en puntjes weg, hap uit cilinderkap fixen)
en ik zal vast wel weer iets vergeten zijn op te noemen, maar dat komt vast later wel.
voor het spuiten op het frame heb ik ook een leuk trucje in gedachten,
voor de mensen die de film ''shooter'' wel eens hebben gezien.
er is een scene waarin de hoofdrol speler zijn ''sniper'' nogal opfleurt met spuitbussen,
als camouflage patroon er op, gebruikt hij bladeren die hij op zijn geweer legt en er overheen spuit.
het wapen ziet er uiteindelijk tof uit.
dus leek mij wel leuk om ook zoiets op de benzinetank van mijn tomos te doen.
zoals mischien sommigen al gezien hebben in eerdere topics van mij heb ik een tomos die hoogwaarschijnlijk nog nooit
goed is onderhouden.
hier een paar foto's hoe hij er uit zag toen ik hem net had:

ziet er aardig uit op het eerste gezicht

motorblok nogal vies (maar dat is normaal na een tijdje rijden)

dit niet, zwarte (olie?) op mijn cilinderkap, ik dacht dat de pakking verrot was, maar die was achteraf ok.
het probleem was waarschijnlijk dat het cilinderblok niet vast genoeg zat.


daarnaast mist er een hoek uit de cilinderkap, hiervoor heb ik polyester glasmat met hars en verharder gehaald.


en zobeetje overal bergen roest.
verder heeft het een ander uitlaatje:

toen nog 8500 km gereden (inmiddels bijna 10.000)
teller is helaas niet te zien op deze foto

en de carburateur:

om de weg op dat moment op te kunnen heb ik inmiddels veranderd:
*nieuwe bougie
*remkabel voor er op gezet (miste)
*nieuwe stationair schroef, oude was er uit gevallen
*nieuwe snelheids kabel met meter (oude brak toen ik aan het rijden was, teller viel ineens terug)
*een 26 tands achtertandwiel

en een nieuw bord om mijn nummerplaat in te zetten (oude braken stukjes van af, rammelde/zat los, en begaf het tijdens het rijden en brak in twee)
meeste van deze onderdelen gehaald onder perfect advies van hier
dus ik ben maar eens begonnen met het demonteren van de boel:


voor de electronica heb ik een simpel getekend schematje waarop staat welke kleur aansluiting waaraan vast zit.
toen ik het achterspatbord verwijderde kwam ik er achter dat deze volledig indentiek is aan mijn voorspatbord,
ik neem aan dat dit niet zo hoort, het maakt verder niet veel uit maar ik vond altijd wel dat de bedrading voor mijn achterlicht nogal vreemd opgekropt tussen het spatbord en het frame zat.
maargoed, ik ben begonnen met het schuren van het frame, korreltje 80 en schuren maar, dit tot het resultaat:

niet overal kan ik bij, zeker niet bij de binnenkant van het frame waar ook het *standaard aan vast zit.
met het schuren van het frame waren de stikkers het irritantst, achteraf kwam ik er achter dat je eerst die rubberachtige/doorzichtige folie er af moet trekken en dan moet schuren, dat gaat als een zonnetje.
toen ik met het frame klaar was, keek ik naar de rest van mijn onderdelen, en gaf ik al snel de moed op om de rest ook te schuren, duurt veel te lang, te moeilijk om goed te doen, en je houd er een gigantische wolk van rood gruis aan over.
één andere oplossing: stralen.
zover ik wist is stralen niet al te goedkoop, de prijzen kunnen soms behoorlijk duur worden tenzij je een bekende bent van zo'n persoon die het doet.
dus niet, een oom van mij heeft 3 jaar terug zijn motor volledig laten stralen voor 130 euro.
dus na een telefoontje naar hetzelfde bedrijf toe kon ik er ook terecht, dit bedrijf heeft ook vaak te maken met tomos onderdelen, dus beter kon het niet worden (dacht ik) toen wij het over de kosten hadden, kon ik mijn volledige tomos (exclusief velgen en bagagedrager) laten stralen voor maar 50 euro! top!
morgen kan ik de onderdelen weer komen ophalen, ik ben reuze benieuwd!
zeker voor deze achterbrug:





(dat plastic kapje is inmiddels na veel geweld er afgehaald)
hier zitten de onderdelen in een doos, opweg naar het straalbedrijfje:

en het frame nogmaals, op de tafel:

wat er nog gehaald moet worden:
*lak, hoogglans zwart en hoogglans rood
*nieuwe banden (achterband met name, ding is zo krom als een ik-weet-niet-wat.
*optioneel: nieuwe handvaten en voetsteunen en LED verlichting
en heel misschien electrische start.
wat er gedaan moet worden naast het spuiten,
*motorblok schoongemaakt en pakkingen ververst
*kappen repareren (deukjes en puntjes weg, hap uit cilinderkap fixen)
en ik zal vast wel weer iets vergeten zijn op te noemen, maar dat komt vast later wel.
voor het spuiten op het frame heb ik ook een leuk trucje in gedachten,
voor de mensen die de film ''shooter'' wel eens hebben gezien.
er is een scene waarin de hoofdrol speler zijn ''sniper'' nogal opfleurt met spuitbussen,
als camouflage patroon er op, gebruikt hij bladeren die hij op zijn geweer legt en er overheen spuit.
het wapen ziet er uiteindelijk tof uit.
dus leek mij wel leuk om ook zoiets op de benzinetank van mijn tomos te doen.